Hirdetés

Szívós növényből készülnek a környezetbarát gumiabroncsok

|

A természetes alapanyagból készült kerekek jobb teljesítményt nyújtanak, mint a szintetikus gumik.

Hirdetés

Az elektromos autók terjedésével csökkenthető az autók emissziója, ráadásul a gyártásuk is környezetkímélőbb, mint a benzines vagy dízel autóké. A villanyhajtás - és az akkumulátorok miatti nagyobb tömeg - jobban igénybe veszi a gumiabroncsokat, ezért az elektromos autók kerekei jobban kopnak, és több szennyezű mikrorészecske válik le róluk - nem véletlen, hogy a világ egyik vezető gumigyára kifejezetten elektromos autókhoz fejlesztett gumikat mutatott be nemrég.

Ez azonban csak a probléma egyik részét oldja meg, ugyanis akár elektromos autóról, akár belső égésű motorral szerelt járműről van szó, mindenképpen probléma, hogy a gumigyártáshoz jelentős mennyiségű kőolajra van szükség: míg az autózás hajnalán az abroncsok még természetes gumiból készültek, ma már csupán 10-30 százaléknyi nyersgumit tartalmaznak, a többi alapanyagot vegyi üzemekben állítják elő. Az Ars Technica információi szerint pedig egyetlen abroncs elkészítéséhez szűk 32 liter kőolajra van szükség. Ehhez tegyük hozzá, hogy éves szinten több mint kétmilliárd gumiabroncsot gyártanak minden évben, ez elképesztő mennyiségű kőolajat igényel.

A Bridgestone növényi alapú abroncsa környezetkímélőbbé teheti a gumigyártást (Fotó: Bridgestone)
A Bridgestone növényi alapú abroncsa környezetkímélőbbé teheti a gumigyártást (Fotó: Bridgestone)

A Bridgestone növényi alapú abroncsa környezetkímélőbbé teheti a gumigyártást (Fotó: Bridgestone)

Ez ellen igyekszik tenni valamit a Bridgestone gumigyártó, amely egy guayule (parthenium argentatum) nevű szárazságtűrő cserjéből kinyert, a nyersgumihoz hasonló alapanyagot használja fel a környezetkímélőbb abroncsok gyártásához. A cég már 2012-ben elkezdett kísérletezni a növénnyel, amihez komoly támogatást kaptak az amerikai mezőgazdasági és energiaügyi minisztériumtól.

A guayule segítségével egyszerre csökkenthetjük a tengerentúli alapanyag-beszerzés környzetei terhelését, miközben fenntarthatóbbá tesszük a mezőgazdaságunkat az ország azon részein, ahol a klímaváltozás hatásai egyre súlyosbodnak. Ez a fejlesztés egyszerre szolgál rengeteg előnnyel a környezet és a gazdaság számára is

- írta Nizar Trigui, a Bridgestone Americas technológiai vezetője a vállalat közleményében.

A gumigyártó szeretne visszatérni a teljesen természetes alapú abroncsok gyártásához, amiben komoly segítséget jelent a guayule cserje alkalmazása. Az alternatív megoldás ráadásul nem szükségmegoldást jelent, a növényi alapú gumiabroncsok ugyanis még jobb teljesítményt is nyújtanak, különösen olyan, jelentős igénybevételnél, ami a kamionok, repülőgépek vagy versenyautók kerekeit éri.

A Bridgestone idén több autóversenyen is elérhetővé tette a különleges kísérleti gumiabroncsait, amelyet egy éven keresztül az amerikai Indycar bajnokság versenyautóin is tesztelt, meggyőző eredményekkel: a guayule-alapú abroncsok ugyanolyan vagy jobb teljesítményt hoztak, mint a szintetikus alapanyagokból készülő gumik.

A szárazságtűrő növény alkalmazásának másik jelentős előnye, hogy rendkívül csekély a vízigiénye és termesztéséhez nincs szükség rovarirtó szerek alkalmazására. Ráadásul amíg a gumifák vagy kaucsukfák meglehetősen kényesek az időjárási körülményekre - csak az Egyenlítő környékén élnek meg - a guayule-cserjék csaknem bárhol szaporíthatóak. További előnyük, hogy a kérgük jelentős mennyiségű természetes latexet tartalmaz, ami megakadályozza a növények kiszáradását.

Más gyártók is kísérleteznek növényi alapú gumik fejlesztésével: a Continental korábban pitypanggyökér, a Goodyear pedig szójaolaj felhasználásával próbál természetes alapú abroncsokat létrehozni.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)