Hirdetés

Így használd az elektromos autódat a téli hidegben

|

A Jövő Mobilitása Szövetség eloszlatott pár tévhitet a villanyhajtású autók és a hideg kapcsolatáról.

Hirdetés

Tévhit, hogy csak azoknak éri meg télen is elektromos autóval közlekedni, akik fűtött garázsban tartják járműveiket. Persze nem árt tudatosnak lenni ebben is: ne akarjunk rövidujjúban ülni a volán mögé, ugyanakkor ne a fényszóró használatán próbáljunk energiát spórolni. A fenntartható közlekedési megoldások és innovációk népszerűsítését célzó Jövő Mobilitása Szövetség szakértőinek tippjei a téli elektromos autózáshoz.

2021-ben 71 százalékkal nőtt az elektromos autók száma Magyarországon, így jelenleg már több mint 21 544 tisztán elektromos autó közlekedik Magyarország útjain. A nyilvános elektromosautó-töltők száma 2021 első félévében 45 százalékkal nőtt, jelenleg 1627 darab engedélyköteles töltő üzemel az országban.

Forrás: Jövő Mobilitása Szövetség
Forrás: Jövő Mobilitása Szövetség

Forrás: Jövő Mobilitása Szövetség

Az elektromos autók egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az autópiacon, így foglalkozni kell az üzemben tartás minden aspektusával - így a téli autózással is.

Vannak feladatok, amelyek függetlenek attól, milyen típusú autót használunk: téli gumi és téli ablakmosó folyadék pont ugyanúgy kell a benzines, a dízel vagy épp az elektromos autóba és érdemes is ezekről gondoskodnunk.

Mennyivel és miért csökken az elektromos autók hatótávja a hidegben?

A Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint a téli hidegben lecsökkenő hatótáv mértékéről akkor kapunk valós képet, ha figyelembe vesszük, hogy milyen típusú (teljesen elektromos, hibrid, plug-in hibrid stb.) és korú autónk van, ismerjük a saját vezetési stílusunkat, de jó, ha tudjuk, hogy mindez függ az autó fűtésének fajtájától, és az útviszonyoktól is.

A tévhit ellenére nem csak az elektromos autók hatékonysága csökken a téli hidegben (Fotó: Unsplash/Severin Demchuk)
A tévhit ellenére nem csak az elektromos autók hatékonysága csökken a téli hidegben (Fotó: Unsplash/Severin Demchuk)

A tévhit ellenére nem csak az elektromos autók hatékonysága csökken a téli hidegben (Fotó: Unsplash/Severin Demchuk)

A hideg levegőnek magasabb a közegellenállása, ezért emelkedik meg a fogyasztás. Ez lassú tempónál kevésbé érhető tetten, de országúton és autópályán jelentős különbséget is jelenthet. A magasabb fogyasztás másik oka, hogy a téli guminak nagyobb a gördülési ellenállása, amit tovább növel a gyakran nedves, havas, szennyezett útburkolat.

Az elektromos autóval megtett egymillió kilométer adatainak elemzése kimutatta, hogy 15 és 30 Celsius fok közötti működési hőmérsékleten az elektromos járművek energiafogyasztása megközelítőleg állandó azonos vezetési stílus mellett.

Hirdetés

Ennél hidegebb idő esetén azonban más a helyzet: a németországi Duisburg-Essen Egyetem kutatása szerint télen 7 fok alatt nagyjából 25-30 százalékkal csökkenhet a nyáron megszokott hatótáv, extrém hidegben (-7 Celsius-fok alatt) pedig akár megközelítőleg 40 százalékot is eshet. Kevesen tudják, hogy a hagyományos (benzines és dízel) üzemű autó fogyasztása is megnő, de ezt kevésbé vesszük észre, ugyanis a motorok hatásfoka a 35-45 százalékot ritkán haladja meg. Az elhasznált üzemanyag 55-65 százaléka hőként melegíti az utastér levegőjét.

Ezzel szemben egy elektromos autó motorjának hatásfoka a 90 százalékot is meghaladhatja, emiatt a teljesítmény csökkenését egy téligumi-cserét követően, vagy akár egy hideg ködös időjárás során is megtapasztaljuk. Míg a hagyományos üzemű autók utastere a motor hulladékhőjével is fűthető, az elektromos autónál a fűtés szintén az akku kapacitását emészti.

Hogyan érdemes télen közlekedni elektromos autóval?

Télen magasabb a fogyasztás, tehát azonos útvonalon a töltőnél több energiát kell visszatölteni, mint nyáron - azaz hosszabb töltési idővel számoljunk. Ha az autónkban nincs akkumulátor-temperálás, akkor hidegben az akku kímélése miatt az autó csökkenti az energiafelvételt, így a töltés ideje is hosszabb lesz.

Ezért téli használat mellett az elektromosautó-töltés megkezdése előtt érdemes az akkumulátort úgy használni, hogy minél inkább megközelítse az akkumulátor az ideális töltési hőmérsékletet - javasolja a Jövő Mobilitása Szövetség.

A hideg levegőnek nagyobb a közegellenállása, a téli gumi pedig jobban tapad az úthoz, ezért nő hidegben a fogyasztás (Fotó: Unsplash/Oliur)
A hideg levegőnek nagyobb a közegellenállása, a téli gumi pedig jobban tapad az úthoz, ezért nő hidegben a fogyasztás (Fotó: Unsplash/Oliur)

A hideg levegőnek nagyobb a közegellenállása, a téli gumi pedig jobban tapad az úthoz, ezért nő hidegben a fogyasztás (Fotó: Unsplash/Oliur)

Télen közkedvelt funkció az autó előfűtése, amit szinte minden elektromos autó esetében kényelmesen meg tudunk tenni, jellemzően okostelefonos applikáción keresztül. Kevesen gondolnák, hogy az ülés-, és kormányfűtés mennyire kényelmes és egyben energiatakarékos, így alacsonyabb belső hőmérséklet mellett is komfortosan érezhetjük magunkat autózás közben. Csatlakoztatott töltőkábellel pedig külső áramforrásról fűthető fel az utastér és jégmentesíthető a szélvédő még elindulás előtt.

Ha az autó éjjel a szabadban parkol és tölt, akkor az előfűtéssel együtt a töltést is érdemes a reggeli tervezett induláshoz igazítani, így nem csak az utaskabin lesz kellemesen meleg, de az akkumulátor is jobban felmelegedhet.

Azt sem árt tudni, hogy a modern autókban a klímaberendezést nem csak a beltér hűtésére, hanem fűtésre is lehet használni, aminek óriási előnye, hogy a hagyományos fűtőszálhoz képest a fűtés energiafogyasztása a felére, de akár a negyedére is lecsökkenthető.

A biztonság legyen a legfőbb szempont!

Semmiképp ne spóroljunk a világításon vagy az ablaktörlő használatán. A biztonság a legfontosabb: inkább menjünk 10 km/h-val lassabban, mint tompított fényszóró helyett helyzetjelzővel.

Fontos információ még az elektromos autókat télen vezetők számára, hogy hidegben nem csak a villámtöltőkön csökken le az akku töltési teljesítménye, de a regeneratív (az energiát visszanyerő) fékezéskor is. Legyünk óvatosak, reggeli mínuszban hideg és teljesen feltöltött akkuval elindulva a menetpedál felengedésekor a megszokottnál jóval kisebb lehet a lassulás, többet kell a fékpedált használni.

Emellett pedig legyünk előrelátóak: városon kívüli utak tervezésekor ne csak a megnövekvő töltési időt kalkuláljuk be, hanem hagyjunk több tartalékot is az akkuban, hogy ne 10 százalékkal érkezzünk a következő töltőhöz, amikor már azt kockáztatjuk, hogy egy hirtelen hófúvás esetén a hideg autóban rekedünk. Ráadásul ilyenkor a villámtöltést sem tudjuk hatékonyan használni az optimális 20 százalékos töltöttségi szint alatt.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)