Hirdetés

2000 lóerővel, elektromos motorral tért vissza a legendás Szuperfurgon

|

Ez nem az a "dobozos" haszonjármű, amit csak úgy megelőznél az országúton.

Hirdetés

Nemrég mutatták be a Ford E-Transit Custom áruszállítót, amely a legnépszerűbb európai kishaszonjármű tisztán elektromos változata. Az amerikai gyártó azonban a villanyhajtású áruszállítás népszerűsítése érdekében egy valódi nagyágyút is bevetett: tegnap mutatták be ugyanis a Ford Pro Electric SuperVan nevű, kifejezetten bemutatókra szánt modelljüket, amely a márka egy régi hagyományát eleveníti fel.

A Ford első SuperVan modellje ugyanis még 1971-ben készült el: a Le Mans-győztes Ford GT40 motorjával hajtott Transit Mk. 1 páratlan volt a maga nemében.

Az 1971-es, első Ford SuperVan-t egy Le Mans-győztes versenygép motorja hajtotta (Fotó: Ford)
Az 1971-es, első Ford SuperVan-t egy Le Mans-győztes versenygép motorja hajtotta (Fotó: Ford)

Az 1971-es, első Ford SuperVan-t egy Le Mans-győztes versenygép motorja hajtotta (Fotó: Ford)

Hasonló megközelítéssel született a második SuperVan is; a Transit Mk. 2 karosszériájának üvegszál-erősítésű változatát a Ford C100 versenyautó 590 lóerős Cosworth V8 blokkja repített.

A SuperVan második generációja 1984-ben debütált (Fotó: Ford)
A SuperVan második generációja 1984-ben debütált (Fotó: Ford)

A SuperVan második generációja 1984-ben debütált (Fotó: Ford)

Ez a gép később SuperVan 3 néven született újjá, azzal a 650 lóerős Cosworth HB motorral, ami akkoriban több Formula 1-es autóban is ott dübörgött.

A Ford Transit SuperVan 3 motorja a Forma-1 mezőnyét is megjárta (Fotó: Ford)
A Ford Transit SuperVan 3 motorja a Forma-1 mezőnyét is megjárta (Fotó: Ford)

A Ford Transit SuperVan 3 motorja a Forma-1 mezőnyét is megjárta (Fotó: Ford)

Mint látható, a Ford mérnökei nem spóroltak a lóerőkkel - most sem tettek így, a negyedik generációs Ford Pro Electric SuperVan-ben ugyanis a négy elektromotor, az 50 kilowattóra teljesítményű folyadékhűtésű akkumulátor és az egyedi vezérlőrendszer nagyjából 2000 lóerő előállítására képes - és mindez két másodpercnél is rövidebb idő alatt katapultálja az autót 100 km/órás sebességre.

A Ford Pro Electric SuperVan az eddigi legerősebb változat (Fotó: Ford)
A Ford Pro Electric SuperVan az eddigi legerősebb változat (Fotó: Ford)

A Ford Pro Electric SuperVan az eddigi legerősebb változat (Fotó: Ford)

Az egyedi építésű, versenypályára hangolt futóműben a már említett E-Transit Custom alkatrészei is megtalálhatók, a szemléltető autóban pedig a SYNC érintőképernyős fedélzeti technológiát 4 olyan különleges funkció egészítik ki, amelyek révén kiaknázhatók az Electric SuperVan lélegzetelállító képességei. Az autó ugyanis menet közben folyamatosan tájékoztatja a vezetőt, valós idejű adatok továbbításával pedig segíti a jármű távkezelését és a teljesítmény optimalizálását - ugyanúgy, mint azok az integrált szolgáltatások, amelyeket a márka a FordPro szolgáltatásával ár több mint 125 000 európai ügyfelének is kínál. Az Electric SuperVan válaszható üzemmódjai és energia-visszanyerő fékrendszere egyébként hasonlóak a Ford sorozatgyártású elektromos modelljeiben alkalmazott megoldásokhoz.

Hirdetés

Az egyedi külsejű, elektromos hajtású szemléltető autó fejlesztése teljes titoktartás mellett folyt a Ford Performance csapata és az elektromos rally-, és verseny-specialista STARD együttműködésével, a külső formatervet pedig a kölni Ford Design készítette.

Egy XXI. századi SuperVant készítettünk 2000 lóerős elektromos teljesítménnyel, hogy az új E-Transit Custom inspirációjával páratlan élményt nyújtó és tökéletes stílusú gépet alkossunk. A siker azonban nem csak lóerőkben mérhető: az Electric SuperVan teljesítményét az is fokozza, hogy a mérnökök valós idejű járműadatokkal optimalizálhatják a jármű erejét, akár egy csúcskategóriás versenygépben

- mondta el Mark Rushbrook, a Ford Performance Motorsports globális igazgatója.

A tervezés során a Ford Design csapata teljesen szabad kezet kapott egy vad és lenyűgöző megjelenésű karosszéria tervezéséhez, ami megragadja az emberek figyelmét, és érzékletesen tükrözi a jármű extrém teljesítményét.

Minden tervező álma, hogy a SuperVan-sztori részévé válhasson, sőt úgy írhassa tovább a történetet, hogy ez a folytatás már méltó legyen a 21. századhoz. A SuperVan-sztori negyedik fejezetének főszereplője az eddigi leggyorsabb és legextrémebb autó, ami ugyanakkor jellegzetes Ford-géneket hordoz. Az E-Transit Custom arányait hatásosabbra, az első fényvezető elemet pedig futuristábbra gyúrtuk, így jelenleg az Electric SuperVan képviseli a Transit formanyelvének abszolút csúcsát

- tette hozzá Amko Leenarts, a Ford Európa formatervezési igazgatója.

A szemléltető autó motorsport-specifikációjú konstrukciójában acél térváz és könnyű kompozit karosszériaelemek egészítik ki az E-Transit Custom padlólemezét. Az egyedi gyártású, 50 kilowattóra teljesítményű, folyadékhűtésű lítiumion akkumulátort úgy építették be, hogy optimális súlyelosztást és alacsony tömegközéppontot biztosítson. Az akku mintegy 45 perc alatt tölthető fel teljesen egy szabványos gyorstöltőről; a töltöttség és az akkumulátor állapotát a kabin érintőképernyőjén ellenőrizheti a vezető.

Az elektromos SuperVan valós idejű információkkal látja el a sofőrt száguldás közben (Fotó: Ford)
Az elektromos SuperVan valós idejű információkkal látja el a sofőrt száguldás közben (Fotó: Ford)

Az elektromos SuperVan valós idejű információkkal látja el a sofőrt száguldás közben (Fotó: Ford)

A markáns hátsó kialakítás és az apró légterelő szárnyak révén a levegő a hátsó szárnyhoz áramlik, ami komoly leszorító erőt termel, hogy az Electric SuperVan a lehető legjobb tapadással száguldhasson a pályán. A versenyautós megoldások a karosszéria alatt is fellehetők; jó példa erre az eltérő hosszúságú kettős keresztlengőkarokkal kialakított első és hátsó futómű. A motorsport-szintű első-hátsó segédkeretek, kerékfelfüggesztések és fékek lenyűgöző fék- és kormányteljesítményt biztosítanak.

A teljesítmény finomhangolásáról egy elektronikai csomag gondoskodik, amiben kipörgésgátló, rajtautomatika, boxutca-sebességhatároló és háromállású regeneratív fékezés funkciók találhatók; ez utóbbi hasonló az E-Transit modell L üzemmódjához. Kis sebességnél az Eco üzemmód optimális hatékonysággal használja az elektromotorokat, maximumra állítva az fékrendszer energia-visszanyerő képességét és lekapcsolva a hátsó kerekek hajtását. Ha maximális sebességre van szükség, az E-Boost gomb megnyomásával a vezető időleges teljesítmény- és nyomatéklökettel gazdálkodhat.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)