Hirdetés

Elektromos repülővel üzen hadat a klímaváltozásnak Svédország

|

A skandináv ország már az évtized végére bevezetné az emissziómentes beföldi járatokat.

Hirdetés

A klímaváltozás elleni harcban a repülőgépek egyelőre nem teljesítenek túl jól, nem véletlen, hogy Franciaország közlekedési minisztere még augusztusban úgy fogalmazott, hogy érdemes lenne elgondolkodni a magángépek betiltásán. A szupergazdagok játékszerei mellett azonban az átlagos repülőgépek környezeti terhelése is jelentős: egy Boeing 737-400 típusú gép esetében például minden utasra körülbelül 90 kilogramm szén-dioxid-emisszió jut óránként. Ez ráadásul utazómagasságon értendő, egy bő 900 kilométeres út mindennel együtt nagyjából 3,61 tonnányi szén-dioxid kibocsátásával jár.

Ezen szeretne változtatni a svéd Heart Aerospace, amely már dolgozik az ES-30 kódjelű, 30 utas szállítására alkalmas, elektromos repülőgépen - írja a Euronews.

Az ES-30 elektromos repülőgép prototípusa 2026-ban repülhet először (Fotó: Heart Aerospace)
Az ES-30 elektromos repülőgép prototípusa 2026-ban repülhet először (Fotó: Heart Aerospace)

Az elektromos repülő prototípusa 2026-ban kezdheti meg az első tesztrepüléseket, de máris óriási az érdeklődés iránta: olyan cégek érdeklődnek, mint a United Airlines és a Mesa Air Group, amely már 200 repülőgépre szóló megrendelést is küldött a cégnek. A Heart Aerospace nemrég bejelentette, hogy az Air Canada nem csak rendelt tőlük 30 repülőt, de ötmillió dollárt be is fektetett a cégbe.

De mi van, ha lemerül a repülőgép akkumulátora?!?

Az ES-30 elektromos repülőnek a tervek szerint 200 kilométeres hatótávja lesz, amelyet tisztán elektromos hajtással, emissziómentesen tud megtenni. A biztonság kedvéért egy fenntartható forrásból származó üzemanyaggal feltöltött hibrid turbógenerátor is helyet kapott a fedélzeten, amely szükség esetén képes megduplázni a hatótávot, így nem fenyeget az a veszély, hogy a rövid utakra tervezett repülőgépből idő előtt kifogyna a "nafta".

Hirdetés

Anders Forslund, a Heart Aerospace vezérigazgatója elismerte, hogy ez még viszonylag csekélynek tekinthető, azaz, még egyelőre nem tartanak ott, hogy a hagyományos hajtású repülőgépekkel versenyre kelhetnének, azonban rámutatott a technológia néhány tagadatatlan előnyére is.

Amit egyelőre fel tudunk mutatni, az az alacsony zajszint és a zéró emisszió, ami azt jelenti, hogy a gép nem csak a klímaváltozás elleni harcban jó fegyver, de a helyi környezetre is tekintettel van, így csökkentve a repülőterek környékéna  környezet-, és zajszennyezést

- tette hozzá Forslund.

A megújuló energiaforrások használatában, a fenntartható működésben és a rövidebb távokra alkalmas gépben már most is komoly fantáziát látnak a skandináv légiipar képviselői, akik közül többen úgy gondolják, a zöld repülés ebben a régióban tudna világszinten debütálni.

Skandináviában megvan a piac és a földrajzi adottságokhoz is remekül passzolna a zéró emissziós repülés. Norvégia északi részein több helyen működnek 14, 15, vagy 20 perces repülőjáratok, ami tökéletes tesztpiaca lehetne a technológiának

- mutatott rá Fredrik Kampfe, a Swedish Aviation Industry Group munkatársa.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)