Hirdetés

Ígéretesnek tűnik a fenntartható repülőgép-üzemanyag az első tesztek alapján

|

Elemezték a kizárólag fenntartható módszerekkel előállított üzemanyaggal repülő Airbus első útját.

Hirdetés

A repüléssel kapcsolatban gyakran emlegetik az klímaváltozást súlyosbító gázok emisszióját, noha a légi közlekedés globálisan csupán a teljes szén-dioxid kibocsátás 2,5 százalékát teszi ki. Ez egyébként egy trükkös kérdés, mert az emissziókat belföldi járatok esetén például az anyaország saját kibocsátásához számolják hozzá és csupán a nemzetközi járatokat kezelik külön kategóriaként.

Ettől függetlenül mindig örvendetes, ha olyan fejlesztéseket mutathatunk be, amelyek hozzájárulnak a környezeti ártalmak csökkentéséhez - mint például a levegőből előállított repülőgép-üzemanyag. A TechXplore számolt be tegnap egy világelső kutatásról, amely során a 100 százalékban fenntartható módon előíálltott repülőgép-üzemanyag hatékonyságát vizsgálták.

A repülés a globális emisszió körülbelül 2,5 százalékát teszi ki (Fotó: Scopio/Pablo Nidam)
A repülés a globális emisszió körülbelül 2,5 százalékát teszi ki (Fotó: Scopio/Pablo Nidam)

A repülés a globális emisszió körülbelül 2,5 százalékát teszi ki (Fotó: Scopio/Pablo Nidam)

Az ECLIF3 nevet viselő vizsgálatban az Airbus repülőgépgyártó, a hajtóművek fejlesztésében is érdekelt Rolls-Royce, a légiközlekedéssel és űrkutatással foglalkozó Deutsches Zentrum für Luft-, und Raumfahrt kutatóintézet, valamint a fenntartható üzemanyagot (sustainable aviation fuel - SAF) fejlesztő Neste vettek részt. A kísérlet során egy Airbus A350 repülőgép Rolls-Royce Trent XWB hajtóműveit a Neste által gyártott fenntartható kerozinnal hajtották meg.

Bal oldalon a kísérletben vizsgált Airbus, jobbra a DLR szenzorokkal felszerelt Falcon típusú gépe (Fotó: Airbus/S. Ramadier)
Bal oldalon a kísérletben vizsgált Airbus, jobbra a DLR szenzorokkal felszerelt Falcon típusú gépe (Fotó: Airbus/S. Ramadier)

Bal oldalon a kísérletben vizsgált Airbus, jobbra a DLR szenzorokkal felszerelt Falcon típusú gépe (Fotó: Airbus/S. Ramadier)

Az ECLIF3-hoz kapcsolódó vizsgálatok már az idei év korábbi fázisában megkezdődtek, most pedig sor kerülhetett az egyik legizgalmasabb részre, az eredmények kiértékelésére. Az említett Airbus ugyanis még áprilisban emelkedett a levegőbe a Földközi-tenger térségében, ahol három út során vizsgálták az emissziók alakulását. A gépet a DLR Falcon típusú gépe kísérte, amelyet különféle szenzorokkal szereltek fel. Az utak során a kísérőgép mindössze 100 méterrel az Airbus mögött haladva mérte annak kibocsátási szintjeit.

A kísérlet során az Airbus üzemanyagtartályait egyszer hagyományos kerozinnal, egyszer 100 százalékban a Neste által kifejlesztett SAF üzemanyaggal, egyszer pedig a kettő keverékével töltötték fel. Korábban a földön is végeztek vizsgálatokat és azt találták, hogy a SAF tökéletesen helyettesítheti a kerozint, teljesítmény szempontjából és a biztonsági szempontokból is.

"A hajtóműveket és az üzemanyag felhasználásáról gondoskodó rendszereket a talajon is lehet tesztelni, de az emissziós adatok csak valós körülmények között lehetnek megbízhatóak" - mondta Steven Le Moing, az Airbus új energiahordozókat vizsgáló New Energy projektjének vezetője.

Az eredmények ígéretesek: a SAF-üzemanyag elégetését követően a hajtóművek kevesebb káros részecskét bocsátottak ki, mint a hagyományos kerozin - repülés közben és a földi üzem során egyaránt. Ez arra enged következtetni, hogy a SAF alkalmazása csökkentheti a repülés környezeti terhelését és javíthatja a levegő minőségét a repülőterek közelében.

A kísérletből kiderült, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag hatékonyabb a hagyományos kerozinnál (Fotó: Scopio/Isam Farooqi)
A kísérletből kiderült, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag hatékonyabb a hagyományos kerozinnál (Fotó: Scopio/Isam Farooqi)

A kísérletből kiderült, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag hatékonyabb a hagyományos kerozinnál (Fotó: Scopio/Isam Farooqi)

Emellett, a SAF további előnye, hogy kisebb a sűrűsége, de nagyobb az energiatartalma, mint a hagyományos kerozinnak. Ez azt jelenti, hogy azonos mennyiség használatával növelhető a repülőgépek hatótávja, vagy kisebb mennyiségre van szükség, azonos távolságok berepülésére. A kutatók további vizsgálatokat végeznek majd el ennek igazolására.

"A SAF-típusú üzemanyagról kiderült, hogy lényegesen kisebb a karbonlábnyoma az életciklusa során, mint a hagyományos repülőgép-üzemanyagoknak és most már látjuk, hogy a szén-dioxid kibocsátást tekintve is komoly előnyökkel jár a használata" - hangsúlyozta Markus Fischer, a DLR repülési részlegének igazgatósági tagja. "Nagyon várjuk az ECLIF3 második körében végrehajtott repülések adatait, amelyek begyűjtését még november elején kezdtük el."

"Semmilyen gépészeti problémát vagy akadályt sem észleltünk, ami megakadályozná, hogy a hajtóműveinkben 100 százalékban SAF üzemanyagot használjjunk" - tette hozzá Simon Burr, a Rolls-Royce repülési termékfejlesztéssel foglalkozó igazgatója. "Ha valóban szeretnénk csökkenteni a hosszútávú repülés környezeti terhelését, a SAF használata kulcsfontosságú lesz a jövőben, amit teljes mértékben támogatunk."

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)