Hirdetés

Ford Kuga teszt: egy példamutató nagyvárosi hibrid

|

A Ford városi terepjárója megmutatja a hibrid technológia legszebb oldalait.

Hirdetés

Az utak mellett álló óriásplakátokról épp mostanában köszön vissza a Ford Kuga fotója, ráadásul épp ilyen piros színben, mint amilyen a tesztautónk is volt. Az amerikai gyártó a stratégiáját az elmúlt években a hibrid autókra építette, ami érthető is, hiszen a töltő infrastuktúra - legalábbis Magyarországon - bár lassanként bővül, de még volna hová fejlődni. A hálózatról tölthető, azaz plug-in hibrid modellek éppen ezért ideálisak, hiszen, ha épp úgy alakul, hogy nem találunk szabad töltőt, akkor sem dől össze a világ, elvégre a benzinmotornak köszönhetően nem fogunk ott maradni az út szélén. Lássuk, mit tud tehát a Ford csinos, zöld rendszámos hibridje, amelyben már a Ford Kuga harmadik generációját tisztelhetjük!

A Ford Kuga harmadik generációja az egyik legjobb plug-in hibrid autót eredményezte
A Ford Kuga harmadik generációja az egyik legjobb plug-in hibrid autót eredményezte

Jól állnak neki az intenzívebb árnyalatok, különösen az őszi színkavalkádban

Külső: nagy, de mégsem fenyegető

A tesztre kapott modell egy Ford Kuga ST-Line X, amely a márka modellpalettájának felső régiójában helyezkedik el (efölött csak a Vignale található), ez persze az árán is érződik majd, de ne szaladjunk ennyire előre. Szemből nézve egyértelmű a Ford-rokonság, a lámpák és a jókora hűtőrács kialakítása a márka jellegzetes arculatát hordoza. Oldalról és hátulról ez már kevésbé feltűnő, de tény, hogy kifejezetten jól sikerült a Kuga formaterve, ami főleg a színre fújt lökhárítókkal és az alsó szoknyával dinamikus kiállást kölcsönöz a Kugának.

A hatalmas hűtőrács és az ST-Line lökhárítója a visszapillantóban tiszteletet parancsolóvá varázsolja a Kuga amúgy barátságos ábrázatát
A hatalmas hűtőrács és az ST-Line lökhárítója a visszapillantóban tiszteletet parancsolóvá varázsolja a Kuga amúgy barátságos ábrázatát

A hatalmas hűtőrács és az ST-Line X lökhárítója a visszapillantóban tiszteletet parancsolóvá varázsolja a Kuga amúgy barátságos ábrázatát

A külső méretei 4626 x 2178 milliméter, magassága a tetősínekkel együtt ördögi 1666 milliméter. Ez azt jelenti, hogy nagy autóról van szó, mégsem egy drabális tank, a Ford legnagyobb terepjárója, az Explorer mellett például kifejezetten kompaktnak érződik, persze a Kuga sokkal inkább városi terepjáró, vagy közepes méretű (mid) SUV.

Az ajtón végighúzódó ívek hatékonyan kisebbítik a Kugát, így nem tűnik olyan nagynak
Az ajtón végighúzódó ívek hatékonyan kisebbítik a Kugát, így nem tűnik olyan nagynak

Az ajtón végighúzódó ívek hatékonyan kisebbítik a Kugát, így nem tűnik olyan nagynak

A tesztautónak kifejezetten jól állt a harsány piros szín, ami üde színfolttá teszi, ráadásul sok más SUV-hoz képest egyáltalán nem fenyegető a megjelenése, sőt, kifejezetten barátságos. A hatalmas lámpatestek felnyúlnak egészen a motorháztető középvonaláig, míg az ajtók alján végighúzódó ív látványosan karcsúsítja a Kuga külsejét, ez is hozzájárul, hogy a méretéhez képest kisebbnek, kompaktabbnak tűnik. A dinamikus formához hozzájárul a hátsó ablak és az afölé benyúló álspoiler is.

Hátulról masszívabbnak érződik, de így sem gond vele a parkolás, ebben a parkolóasszisztensnek is nagy szerepe van
Hátulról masszívabbnak érződik, de így sem gond vele a parkolás, ebben a parkolóasszisztensnek is nagy szerepe van

Hátulról masszívabbnak érződik, de így sem gond vele a parkolás, ebben a parkolóasszisztensnek is szerepe van

Belső: kényelem, praktikum, picit sötét kiadásban

A beltér első ránézésre kissé puritánnak tűnik, második blikkre azonban logikusan megtervezett, felesleges sallangoktól mentes letisztult felületekkel találkozik a szem és a kéz. Kritikaként valahol azt írták róla, hogy túl sötét a belső, ez nekem személy szerint nem tűnt fel, de ez szubjektív, cserébe nem kell azon aggódni, hogy a világosabb felületeket hamar összekoszolnák az utasok.

Áttekinthető, nem túlbonyolított műszerfal - igaz, a kategóriájában nem a legizgalmasabb, de pont itt jól jön a kiszámíthatóság
Áttekinthető, nem túlbonyolított műszerfal - igaz, a kategóriájában nem a legizgalmasabb, de pont itt jól jön a kiszámíthatóság

Áttekinthető, nem túlbonyolított műszerfal - igaz, a kategóriájában nem a legizgalmasabb, de pont itt jól jön a kiszámíthatóság

Az ülések kényelmesek és tágasak, az első két ülés korrektül tartja az ember hátát, az oldalirányú gyorsulásoknak is hatékonyan gátat szabva. Az ST-Line felszereltség itt az ülések és a kormány piros varrásából ismerhető fel, ami jól néz ki, igaz, engem a kormányon egy picit zavartak az öltések, de ha egy autóval szemben ez az egyik fő kifogás, akkor ott már nagy baj nem lehet.

Négyféle üzemmódban használható a hibrid-rendszer, a teljesen elektromos EV-től a benzinmotor általi töltésig
Négyféle üzemmódban használható a hibrid-rendszer, a teljesen elektromos EV-től a benzinmotor általi töltésig

Négyféle üzemmódban használható a hibrid-rendszer, a teljesen elektromos EV-től a benzinmotor általi töltésig

A kezelőfelület - jó értelemben véve - fordosan egyszerű, nincs túlbonyolítva, talán csak a kormányon elhelyezett gombszigetek - összesen 14 gombot találunk rajta, köztük kettő fel-le állítható kapcsolós - igényelnek egy kis ismerkedést indulás előtt, de a tesztidőszak felénél már magabiztosan megtalálta a kezem az éppen szükséges gombokat, a hangerőszabályozótól a tempomat vezérléséig. A műszerfal már teljesen digitális, ez is jól sikerült és bár bizonyára lesz olyan, aki hiányolja majd, hogy kedve szerint színezgethesse át a hátteret, a vezetési módoktól függő - normal, eco, sport, illetve a különféle útviszonyokra (vizes, havas, földút) - alapbeállítások is jól néznek ki.

A sport üzemmód műszerfala színben igazodik a belső dizájnhoz
A sport üzemmód műszerfala színben igazodik a belső dizájnhoz

A sport üzemmód műszerfala színben igazodik a belső dizájnhoz

A középkonzolon található a 12,3 hüvelykes érintőképernyő - ami sajnos még az az iskola, ami kiemelkedik a műszerfal síkjából, remélhetőleg a negyedik generációhoz már terveznek valami jobban integrált megoldást. Innen vezérelhető a navigáció, a médiakpözont és a főbb beállításokat is itt találjuk, de aki a saját telefonját szeretné "kilőni" a képernyőre, az Apple Carplay és az Android Auto segítségével megteheti.

Szerencsére - sok más gyártóval ellentétben - a hangrendszer és a klímavezérlés legfontosabb funkciói fizikai gombot kaptak, így akár odanézés nélkül is válthatunk számot, állíthatunk hangerőt, vagy állíthatjuk a fűtés/hűtés mértékét, esetleg az ST-Line-hoz járó kormány-, és üléstfűtést. Sajnos üléshűtés nincs benne, de a klíma egyébként jól teszi a dolgát, így hamar lehűthető a beltér, ha a napon átmelegedne. A hűvös reggeleken viszont a fűthető ülésért és kormányért nagyon hálás az ember.

A tárcsaformájú váltó mögé került még egy sor gomb, amelyekkel a vezetési módot, a parkolóasszisztenst és a sofőr szeme elé információkat kivetítő képernyőt, a head-up displayt, azaz HUD-ot vezérelhetjük. Utóbbin többféle információ jeleníthető meg, az aktuális sebességkorlátozástól a navigációig. Akit ez zavar, menet közben kikapcsolhatja, ilyenkor a "vetítővászonnak" használt plexilap eltűnik a műszerfalban.

Szintén az ST-Line sajátja az extraként rendelhető tetőablak, ami félig hátracsúsztatható, a napsütéses őszi napon, amikor a fotók készültek, kifejezetten kellemes volt használni, és még hátulra sem vág be a szél túlzottan.

A csomagtartó mérete 411 és 580 liter között változtatható, a két hátsó ülés ledöntésével pedig ennek közel háromszorosára növelhető
A csomagtartó mérete 411 és 580 liter között változtatható, a két hátsó ülés ledöntésével pedig ennek közel háromszorosára növelhető

A csomagtartó mérete 411 és 580 liter között változtatható, a két hátsó ülés ledöntésével pedig ennek közel háromszorosára növelhető

A csomagtartó mérete megfelelő, a kategóriájában nem a legnagyobb, de azért lehet bele rendesen pakolni, a hátsó ülések ledöntésével pedig gigantikus, több mint 1500 literes raktérré alakítható. Az ST-Line X felszereltségű Kugához jár a hátsó lökhárító alá épített lábmozgást érzékelő szenzor, amivel akár kéz nélkül is ki lehet nyitni a csomagtér ajtaját, de ennek a praktikumát sokadik próbálkozásra sem sikerült igazán felismerni. Akad viszont rejtett vonóhorog, amit a csomagtérbe helyezett gombbal lehet elővarázsolni, itt nem árt vigyázni, mert aki rossz helyen áll, annak a térdét rendesen megütheti a váratlanul megjelenő fémgömb, amiben a vonóhorog végződik.

Vezetési élmény: hozzád igazodik

A plug-in hibrid Kugát egy 2,5 literes Duratec benzinmotor hajtja, amely a hibrid hajtással együtt 225 lóerőre képes. Ez lehetővé teszi a dinamikus, sőt, sportos közlekedést is, a Kuga ereje azonban nem itt mutatkozik meg - elvégre nem sportautónak készült, hanem a kiegyensúlyozott, nyugodt közlekedés során. Ilyenkor van ugyanis leginkább elemében a plug-in hibrid, amelynek négy üzemmódja sokoldalúvá teszi az autót. Tisztán elektromos (EV) módban értelemszerűen károsanyag kibocsátás nélkül, az elektromos gyorsulást kihasználva közlekedhetünk, szinte hang nélkül - az újabb generációs elektromos autók esetén már gyakori, hogy egy külső zajkibocsátó egység enyhe búgása figyelmzeteti a gyalogosokat, hogy autó közeledik, ez a Kugánál is megvan. 

Ötletes megoldás az ajtó éle mögül előugró élvédő, kár, hogy csak bizonyos pontokon tudja óvni az ajtót
Ötletes megoldás az ajtó éle mögül előugró élvédő, kár, hogy csak bizonyos pontokon tudja óvni az ajtót

Ötletes megoldás az ajtó éle mögül előugró élvédő, kár, hogy csak bizonyos pontokon tudja óvni az ajtót

Ezen felül használhatjuk automata módban, amikor a fedélzeti számítógép hangolja össze a benzines és az elektromos erőforrás működését, de tartalékolhatjuk is az akkumulátorban tárolt energiát az EV Later üzemmóddal. Ha pedig teljesen lemerülne az elektromos erőforrás, menet közben fel is tölthetjük az EV Charge opcióval. Utóbbi azért meglátszik a fogyasztáson, de ha épp nincs időnk tölteni, akkor áthidaló megoldásnak megteszi.

Ami az elektromos hatótávot illeti, a Ford gyári adata szerint a Kuga 56 kilométerre képes, a kiváló energiavisszanyerő rendszernek köszönhetően ügyes vezetéssel ez körülbelül fedi is a valóságot.

A hibrid üzemmódban pedig hatékonyan csökkenthető a Kuga étvágya: főként városi üzemmódban 5 liter körül alakul a fogyasztás, ami egy bő 2,3 tonnás autónál nem rossz.

Gombnyomásra kúszik elő a Kuga hátsó lökhárítója alól a vonóhorog - csak vigyázz, térden ne csapjon!

A Ford vezetőtámogató rendszerei menet közben megbízhatóan teszik a dolgukat, az adaptív tempomat és a sávtartó asszisztens gondoskodik róla, hogy ne fussunk rá az előttünk haladóra, míg az ütközések veszélyét előre jelző rendszer szükség esetén vészfékez is, ha elkalandozna a figyelmünk. A tapasztalataink szerint egyébként az ütközést érzékelő rendszer hajlamos néha kissé "idegeskedni", ami csak annyit jelent, hogy egy-egy álló autóra is bejelzett, ha épp úgy kanyarodott az út, de szerencsére a vészfék ilyenkor még nem lép működésbe, csak ha már tényleg küszöbön áll a koccanás.

Az automata parkolóasszisztenssel pedig öröm parkolni, még a "centizős" helyekre is pontosan benavigálja az autót, ez nagy segítséget jelenthet azoknak, akik rettegnek a tolatva parkolástól.

Ford Kuga a Zöld Pálya szerint

Bár nem teljesen elektromos autóról van szó, a plug-in hibridek világában a Ford Kuga remekül helytáll. Városi használatban akár teljesen elektromos módban is vezethető, ráadásul a hatótávjának köszönhetően azok, akik otthonról ingáznak a munkahelyükre és vissza, jó hasznát veszik majd a hangtalan suhanásnak. A beltérre sem lehet panasz, jó minőségű anyagok, masszív, jól összerakott elemek veszik körül az utasokat, akik kényelemben és biztonságban érkezhetnek meg az úti céljukhoz.

Nem a terep a kedvence, de egy kis földúttól azért nem fog megijedni
Nem a terep a kedvence, de egy kis földúttól azért nem fog megijedni

Nem a terep a kedvence, de egy kis földúttól azért nem fog megijedni

Ami az árat illeti, a plug-in hibrid Ford Kuga ST-Line X felszereltséggel 15,7 millió forintba kerül, amivel felfelé kilóg a közepes SUV-k mezőnyéből, de ha figyelmebe vesszük, hogy a hagyományos - EcoBlue - dízelmotoros változatért 10,9 milliós induló árat kérnek, máris helyben vagyunk, ebben a kategóriában ugyanis nagyjából 11 millió körül alakul az átlagár. A konkurenciához képest is jól jön ki az összehasonlításból a Kuga, hasonló felszereltségért ugyanis más - például német prémium - márkáknál 17-20 millió forint körüli összeget kell kifizetni.

Mi a magunk részéről jó szívvel ajánljuk azoknak, akik tágas, akár családi autó beszerzését fontolgatják és akik nyitottak az izgalmas újdonságokra.

Még van mit mesélnünk neked, minden érdekességet megtalálsz itt!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)