Hirdetés

Így gondozd a Tesládat!

|

Karbantartási tippek EV-tulajdonosoknak.

Hirdetés

Bár a tisztán elektromos autók közt is feltűnik már egy-egy megfizethetőbb árú modell, alapvetően azért még mindig drágábbak hagyományos, belsőégésű társaiknál. Hosszútávon azonban bőven van, ami az EV-k mellett szól. Ilyenek például a fenntartás pénztárcabarát költségei, a kibocsátásmentes működés, valamint a fenntartással járó karbantartás egyszerűsége is.

Az elektromos hajtású autókból egy sor olyan mechanikai alkatrész hiányzik már szükség híján, ami alapesetben megkeserítheti egy autótulajdonos életét. Nem kell költeni tuningolásra, olajcserére, a hűtőrendszer tisztítására, a sebességváltó karbantartására, légszűrőkre, valamint a gyertyák és hajtásszíjak cseréjére sem.

Egyes kimutatások szerint ezek a kapcsolódó kiadások nagyjából feleannyira sújtják az EV-k tulajdonosait, mint a "jégkorszakiakat". Teljesen persze ők sem mentesülnek a karbantartási procedúrák alól.

Hirdetés

Minden járműnek szüksége van időszakos ellenőrzésekre ahhoz, hogy biztonságosan használhassuk és megőrizhessük jó állapotban, amíg ez lehetséges. Tulajdonképpen erre az autó garanciája is kötelez minket. Ha az ajánlott ütemtervet nem tartjuk be, az rosszul mutathat egy meghibásodás esetében a szervízkönyvben.

Itt persze legtöbbször mechanikai ellenőrzésekről van szó, valamint az ablaktörlő lapátok, ablaktörlő folyadék és az utastéri légszűrők cseréjéről. Az autógyártók azt javasolják, hogy ha ennél, vagy a mindennapos egyéb teendőknél bonyolultabb eljárást igényel az autó tervszerű karbantartása, azt mindenképp szakember végezze.

Példaként a Tesla két legkelendőbb modelljét, az Y-t és a Model 3-at a következőképpen kell megfelelően karbantartani: A fékfolyadékot négy éventek kell ellenőrizni, pótolni, szükség esetén cserélni is. Ugyanilyen időközönként cseréljük ki a klímaberendezés nedvszívó zsákját is. HEPA-szűrőt három évente, légszűrőt 2 évente ajánlják újat beszerezni.

Ha olyan éghajlaton élünk, ahol télen sózni kell az utakat 20 000 kilométerenként szükséges átnézni, tisztítani és átkenni a fékrendszer tartozékait. A gumiabroncsokat le kell cserélni 10 000 kilométerenként vagy amikor ezt a futófelületek állapota szemmel láthatóan szükségessé teszi, attól függően, hogy melyik következik be hamarabb.

Az elektromos autók legkényesebb, és messze legköltségesebb alkatrésze az akkumulátorcsomag. Ezek az idő múlásával és a folyamatos használat során szépen lassan épülnek le, mely folyamat során elveszítik kapacitásukat, vagyis a töltés megtartására irányuló képességüket. Ez a régi EV-knél jelent leginkább problémát, melyek alig rendelkeztek 100 kilométernél hosszabb hatótávval. Az új típusok esetében ez jóval később jelent igazán problémát.

Szóval az egyszerűbb karbantartás másféle gondoskodást igényel, de elhanyagolni ezeket sem érdemes. Különösen akkor nem, ha autótulajdonosként komolyan gondoljuk a környezettudatosságot. Hiszen, ha a karbantartás hiánya miatt tönkremenő autónkat a várható élettartam letelte előtt sokkal korábban ki kell cserélnünk egy újra, ott vagyunk, ahol a part szakad.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)