Hirdetés

Műtrágya hajtja ezt a környezetbarát traktort

|

A mezőgazdasági gép nem csak a gyári festés miatt zöld.

Hirdetés

Sikeres volt a világ első zéróemissziós, ammóniával hajtott traktorának tesztje a New York-i Stony Brook University kampuszán - írja az Ars Technica. A John Deere márkájú traktor dízelmotorját egy Amogy nevű startup cserélte le egy különleges rendszerre, amely ammóniából képes hidrogént előállítani. A gáz ezután egy 100 kilowattos hidrogén-üzemanyagcellába kerül, ez működteti a mezőgazdasági gépet.

Bár az elektromos hajtással kapcsolatban a legtöbb hír a személyautókról, esetleg kamionokról vagy buszokról szól, a technológiának fontos szerepe lesz a nehéz munkagépek világában is - nemrég írtunk például a világ legnagyobb hidrogénhajtású járművéről. A hidrogén-üzemanyagcella kiemelt szerephez juthat ezen a területen, mivel a mezőgazdasági munkálatok közepette ritkán van idő a hosszas töltésre, a hidrogénes rendszereket viszont - ha az infrastuktúra adott - nem tart tovább megtankolni, mint egy benzines vagy dízel járművet.

A speciálisan átalakított traktor ammóniából állít elő hidrogént (Fotó: Ars Technica/Bryan Banducci)
A speciálisan átalakított traktor ammóniából állít elő hidrogént (Fotó: Ars Technica/Bryan Banducci)

A speciálisan átalakított traktor ammóniából állít elő hidrogént (Fotó: Ars Technica/Bryan Banducci)

A hidrogénhajtás jelenlegi legnagyobb problémája, hogy egyelőre csak nagyon kevés helyen lehet tankolni - ezek java is főleg Kaliforniában található. A traktorhoz azonban úgynevezett vízmentes ammóniát használnak, amelyet széles körben használ a mezőgadaság - műtrágya alapanyagaként. Korábban is alkalmazták már, a gázolajat ammóniával keverve, amely így kevesebb káros anyagot bocsátott ki.

Hirdetés

Az Amogy megoldásának érdekessége, hogy nem tiszta hidrogént kell tankolni a traktor 60 gallonos, azaz szűk 273 literes üzemanyagtartályába, hanem ammóniát. Ezt a rendszer menet közben alaktja át hidrogénné, amely az üzemanyagcellában hasznosul. Bár a megoldás hatékonyságán még lehetne csiszolni, az Amogy szakemberei szerint a tartály kapacitása bőven elegendő a traktor gazdaságos működtetéséhez, mivel az ammónia energiasűrűsége igen jelentős.

Ahogy tovább dolgozunk a fejlesztéseinken, a következő egy év során várhatóan be tudunk majd mutatni nagyobb áruszállító teherautókat és teherhajókat is, amelyek az ammónia-alapú üzemanyaggal működnek. Ez reményeink szerint felgyorsítja majd az általunk fejlesztett zéró emissziós technológia felhasználását, amelynek segítségével kiválthatóak lesznek a szennyező dízelmotorok

- mondta Seonghoon Woo, az Amogy vezérigazgatója.

A traktor egyelőre prototípusként létezik csupán, a startup most a rendszer kapacitását szeretné megnövelni: terveik szerint még az idei évben bemutatnakk egy 1 megawatt teljesítményű változatot is.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)