Kia Ceed PHEV teszt: a hétköznapok hibridje

|

A dél-koreai márka egyik legnépszerűbb típusa zöld rendszámmal is jó választás.

Hirdetés

A Kia az elmúlt szűk másfél évtizedben határozott léptekkel hódította meg Európát, mára pedig az egyik legnépszerűbb autómárkává vált. Ez gyorsan érthetővé válik, ha valaki kipróbálja valamelyik modelljüket, mivel a legtöbb esetben okosan megtervezett, praktikus, ugyanakkor a külsőt tekintve is átgondoltan megtervezett autókról van szó. Ezúttal a kifejezetten Európának tervezett Ceed - amely a márka egyik legkeresettebb típusa - plug-in hibrid változatát teszteltük.

Ebben a színben kifejezetten elbújik a forgalomban, feltűnésmentes, de csinos külsővel

Ebben a színben kifejezetten elbújik a forgalomban, feltűnésmentes, de csinos külsővel

A Kia Ceed az az autó, amitől első ránézésre senkinek nem fog felszökni a pulzusa, mint például a márka négyajtós kupéjától, a Stingertől, vagy ez ennél megosztóbb, de a Kia-fanok által körülrajongott Soul láttán, de kétségtelen, hogy nagyon jól eltalált formatervről van szó. Semmi felesleges csicsa, az eredmény mégis egy olyan autó, amire egyszerűen jó ránézni. Mintha egy reklámfilmbe castingolt, átlagosnak szánt, mégis mindig élére vasalt stockfotó-szereplőről lenne szó. Éppen ezért olyanoknak lehet ideális választás, akik szeretik kerülni a feltűnést, azonban szeretnének korszerű - és jelen esetben zöld rendszámos - autóval közlekedni.

Ha valami működik, nem kell megszerelni

Magyarul kissé furán hangzik az angol közmondás, de a Kia pontosan ezt tette a harmadik generációs Ceed hibrid változatával. Bár teljesen új platformot fejlesztettek alá, nem pakoltak rá világoskék vagy zöld műanyag elemeket, csak azért, hogy elemeljék a hibrid modellt a "hagyományos" változatoktól. Ez pedig éppen így van jól, hiszen ma már egy hibridautó nem számít különlegességnek, a Ceed PHEV pedig pontosan azt hozza, amire tervezték: egy egyszerű, hétköznapi használatra szánt családi hibrid, ami nem akar többet mutatni, mint ami.

Kívülről legfeljebb az A-oszlop tövénél látható töltőnyílás árulkodik róla, hogy nem

Kívülről legfeljebb az A-oszlop tövénél látható töltőnyílás árulkodik róla, hogy nem "sima" Ceedet látunk

Kívülről két apróság árulkodik a hibrid belsőről: az A-oszlop tövében elhelyezkedő töltőnyílás, illetve az autó hátuljára biggyesztett ECO Hybrid embléma. Persze a zöld rendszám is mutatja, hogy nem sima belső égésű motoros modellről van szó, de a szalonban állva ez ugye nem látsizk. A fényszórók állítólag van akit az 5-ös BMW Chris Bangle által tervezett modelljére emlékeztetnek, nekem ez nem jutott eszembe róla, ettől függetlenül kifejezetten pofás a Ceed megjelenése. Hátulról, hunyorítva pont a másik nagy német prémiummárka formavilágára hajaz, de tényleg csak első blikkre.

Jobbra lent ez Eco/Plug-in embléma árulkodik a hibrid hajtásról

Jobbra lent ez Eco/Plug-in embléma árulkodik a hibrid hajtásról

Az autó 4605 milliméter hosszú, viszont csak 1465 milliméter magas, így vizuálisan hosszabbnak hat, szélessége 1800 milliméter. A jól eltalált ívek miatt kellemesen dinamikus a kiállása, de nem kérkedő a megjelenése. A kombi modellhez jár a tetősín, a cápauszony-antenna pedig szintén a felszerelés része, ami jól jön, ha tetőcsomagtartót vagy síboxot szeretnénk használni.

Várhatóan a belsőtől sem fog senki adrenalinsokkot kapni, de éppen ez a jó benne. A felépítmény miatt viszonylag alacsonyan ülünk az autóban, a térérzet viszont kiváló, még magasabb, hosszabb lábú utasok is el fognak férni benne.

A KIA autóira jellemző - jó értelemben - puritán műszerfal praktikus és áttekinthető

A KIA autóira jellemző - jó értelemben - puritán műszerfal praktikus és áttekinthető

A műszerfal jó értelemben véve puritán, ami annyit tesz, hogy a Kia hagyományaihoz hűen a legszükségesebb kapcsolók kaptak fizikai gombot - klíma, ablakfűtés, hangerő - a többit a középkonzol tetejére pattintott érintőképernyőn keresztül lehet vezérelni. Utóbbi felület felhasználói élménye - az a bizonyos UX - példásan áttekinthető, tudnék mutogatni egyes autógyártókra, akik tanulhatnának a dél-koreaikatól. Az egyetlen hátránya, hogy induláskor picit lassan bootol be, a leokézást lehetővé tévő gomb pedig sokszor hosszú ideig - ez alatt 15-20 másodperceket kell érteni - inaktív marad.

Szerencsére ettől még el lehet indulni az autóval, de akit zavarnak a telefonján hagyott értesítések, annak ez is birizgálni fogja az OCD-jét. Került még pár kapcsoló a váltó tövébe - végre egy rendes, "botos" váltó, nem valami furcsa tekerentyű vagy gombsor - innen kapcsolható például az üzemmódválasztó (teljesen elektromos, hibrid vagy automata mód), de Sport módot is itt lehet aktiválni. A kormány bal oldalán az időzített töltés, a holttérfigyelő és a fényszórók szögének kapcsolója került, ezek egy része a kormánytól nem mindig látható, de ezek a kevésbé létfontosságú funkciók vezetés közben.

Apropó, kormány, itt a márkától megszokott kétszer négy gomb és két kattintható scroll-gomb került, amelyek kialakítása továbbra is a kétezres éveket idézi. Persze érthető, hogy az előző generációs Ceedhez sokban hasonlító modellnél ezzel nem foglalkoztak, de remélem a következő generációnál már egy picit modernebb megoldást alkalmaznak majd - csak könyörgöm ne legyen érintőfelület! Innen kapcsolható a tempomat, a hangvezérlés, a telefonos funkciók gyorsgombjai, illetve innen is lehet állítani a hangerőt és a műszerfal tartalmát.

Az ülések kényelmesek és jól tartják az ember hátát kanyarodáskor, persze ezzel az autóval valószínűleg senki sem fog driftelni - már csak az elektromos kézifék miatt sem - de még hosszabb távokon is kellemes ülni benne . A beépített hangrendszer is teszi a dolgát, semmi kiemelkedő, de egyáltalán nem rossz. Pontosan, mint az egész autó.

A 437 literes csomagtartó ajtaja magasra nyílik, remekül pakolható

A 437 literes csomagtartó ajtaja magasra nyílik, remekül pakolható

A csomagtartó alapállapotban 437 literes, a magasra nyíló hátsó ajtónak és az alacsony padlózatnak köszönhetően remekül pakolható, ha pedig a hátsó üléseket ledöntjük, 1506 literes rakteret kapunk. A töltőkábelek is ide kerültek, saját kis cipzáros tasakban, ami azért jó, mert nem álltak neki külön nyitható szűk rekeszt kialakítani neki, ami a szalonban még lehet, hogy praktikusnak hat, később azonban senki sem fog vele szórakozni.

Nem tépi le a hajadat, csak teszi a dolgát

A Kia Ceed PHEV-ben egy 105 lóerős 1,6 literes benzinmotor és egy 80 lóerős villanymotor dolgozik tandemben, amelyek között a már említett üzemmódválasztó gombbal válthatunk. Ha teljesen fel van töltve a WLTP szerint 50 kilométer hatótávú villanymotor, akár tisztán elektromos (EV) módban is közlekedhetünk, de választhatunk hibrid módot is, ilyenkor a villanyhajtás hatékonyan segít csökkenteni a fogyasztást. Aki nem akar ilyesmivel bíbelődni, választhat automata módot is, és az autóra bízhatja, hogy mikor milyen beállításokkal közlekedik.

Többeket az 5-ös BMW-re emlékeztet a Kia Ceed orra, én ezt nem látom, de tény, hogy jól sikerült a formaterv

Többeket az 5-ös BMW-re emlékeztet a Kia Ceed orra, én ezt nem látom, de tény, hogy jól sikerült a formaterv

A teljes töltéshez egyébként szűk 3 órára van szükség, de Type 2 gyorstöltővel ez 2,5 órára csökkenthető. Ha a két motor együtt dolgozik, egészen kiváló fogyasztást lehet elérni: a gyári adat szerint 1,7 liter 100 kilométerenként, a gyakorlat azonban városi használatban körülbelül 4 liternél áll meg, ami ugyan ennél lényegesen több, de bőven vállalható. Értelemszerűen ezt az autót nem száguldozásra találták ki, de a Sport módba kapcsolva éppen elég kraft van a motorban, hogy országúton biztonságosan lehessen vele előzni. Egyetlen furcsa dolgot érzékeltem csak vezetés közben: bár a műszerfal bal oldalán a töltést is jelző mutató még a középső, Eco tartományban járt, de a benzinmotor már ilyenkor is fel-felbőgött, ha jobban a gázra léptem. A formaterv miatt egyetlen kompromisszumot kötöttek csak a Kia mérnökei: a akksicsomag miatt valamelyest csökkentették az üzemanyagtartály méretét, amibe így csak 37 litert lehet tankolni.

A Kia Ceed SW Plug-in Hybrid modellért bő tízmillió forintot (10,3) kell fizetni, ebből persze még lejön az állami támogatás mértéke, így a kategóriájában abszolút versenyképes. Talán nem annyira csinos, mint egyes - japán - konkurensei, de ár/érték arányban kétségtelenül kiváló ajánlat, sajnos muszáj megbarátkozni a gondolattal, hogy 2021-ben egy ilyen kaliberű családi kombiért bizony hasonló összegeket kérnek. A Kia pedig az elmúlt években megmutatta, hogy nagyon jól tud praktikus és tartós autókat gyártani, így aki hasonló autó vásárlásában gondolkodik, kerülné a feltűnést, viszont szeretne egy korszerű hibridet, annak nagyon is érdemes elgondolkodnia, hogy a Ceed PHEV-et válassza.

Még van mit mesélnünk neked, minden érdekességet megtalálsz itt!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)