Hirdetés

1111 lóerővel érkezik a Tesla rémálma, a Lucid

|

Berúgta az ajtót az új elektromos luxusmárka, nem is akárhogyan.

Hirdetés

A Lucid Motors neve egyelőre főleg az Egyesült Államokban ismert, azonban biztosak vagyunk benne, hogy a cég elektromos autóiból hamar a Teslához hasonló státuszszimbólum válik. Az IEEE Spectrum október végén számolt be az első élményeikről, amelyek a márka első luxuslimizunjához, a Lucid Air-hez kapcsolódnak, az első megrendelők ugyanis október 30-i Dream Delivery Day alkalmából vehették át az új autóikat.

A Lucid Air mindössze 520 példányban készül (Fotó: Lucid EV)
A Lucid Air mindössze 520 példányban készül (Fotó: Lucid EV)

A Lucid Air mindössze 520 példányban készül (Fotó: Lucid EV)

A céget a Teslától lelépő Peter Rawlinson alapította, akinek kulcsszerepe volt a Tesla első elektromos autójának, az űrbe is kilőtt Roadster, illetve a Tesla Model S kifejlesztésében, így kijelenthető, hogy a szakember elég jól érzi, hogy mivel lehet felpörgetni az e-autók iránt érdeklődők pulzusát.

A Lucid lóerőben és hatótávban is magasra tette a lécet

Rawlinson nem viccel: a Lucid Air ugyanis jelenleg elképesztőnek számító 837 kilométeres hatótávot ígér, mindezt az amerikai EPA mérései alapján, amely a Mobiliti szerint a kiegyensúlyozott vezetési stílus esetén mérvadó. Ez egyébként kis túlzással a duplája a jelenleg elérhető felső-középkategóriás elektromos autók hatótávjának. A nagyobb akkumulátor-csomaggal kínált Tesla Model 3 Long Range 531 kilométeres EPA-hatótávot kínál, míg a körülbelül hétmillióval olcsóbb Hyundai Kona Electric hatótávja 415 kilométer körül alakul. Ez természetesen a csúcsmodellre vonatkozik, a Lucid Airből ugyanis hatféle változat is kapható, 726-837 kilométer közötti hatótávokkal. Ezzel a márka azonnal elfoglalta az EPA hatótáv-ranglistájának első hat helyét, mivel a legnagyobb akksi-csomagos Tesla is "csak" 652 kilométeres hatótávot ígér.

A Lucid Air nem a Teslával konkurálna, inkább az olyan prémium elektromos autókkal, mint a Mercedes EQS (Fotó: Lucid EV)
A Lucid Air nem a Teslával konkurálna, inkább az olyan prémium elektromos autókkal, mint a Mercedes EQS (Fotó: Lucid EV)

A Lucid Air nem a Teslával konkurálna, inkább az olyan prémium elektromos autókkal, mint a Mercedes EQS (Fotó: Lucid EV)

A Lucid Air vérbeli luxuslimuzin, amely szédítő, 1111 lóerős teljesítménnyel csábítja a kellően tehetős vásárlókat - az árra még visszatérünk. Ehhez Rawlinson cége egészen új megközelítés alkalmazott: a Lucid 700 millió dollárból felépített Casa Grande-i gyárában emberi beavatkozás nélkül, robotok szerelik össze a tengelyenként - papíron - 650 lóerő leadására képes villanymotorokat. Ezzel a Lucid Air álló helyből 2,5 másodperc alatt gyorsul 100 km/h sebességre, az úgynevezett negyedmérföldes sprintet pedig 9,69 másodperc alatt teljesíti több mint 233 km/h sebességgel - a csúcsebesség egyébként 270 km/h, ha valaki kipróbálná a német autópályán. Mindezt úgy, hogy egy 2,5 tonnás szedánról van szó. A kocsihoz egyébként a Pirelli közreműködésével kifejlesztették az első, kifejezetten elektromos autókhoz tervezett gumiabroncsot is, amely alkalmas a fenti erőhatások megfelelő kezelésére.

Az autó egyik legnagyobb erőssége azonban a hatékonyság, amely kilowattóránként 7,36 kilométer megtételét teszi lehetővé. A Lucid villanymotorjának architektúrája 924 voltos, ami bőven több mint duplája a Tesla 400 voltjának, de jócskán előzi a luxuskategória másik nagymenőjét, a 800 voltos Porsche Taycant is. Ez, a praktikum nyelvére lefordítva annyit jelent, hogy a Lucid Air akkumulátorában 20 perc alatt 480 kilométernyi hatótáv tölthető - igaz, ehhez egy 350 kilowattos egyenáramú gyorstöltőre is szükség van. A Wunderboxnak nevezett töltőegység egyébként kétirányú működést tesz lehetővé, azaz, a betáplált energiát akár vissza is lehet tölteni a hálózatba a V2G (vehicle-to-grid) technológia segítségével, a későbbiekben pedig már V2V (vehicle-to-vehicle) töltés is lehetővé válik majd, azaz egyik autó töltheti majd a másikat.

Rawlinson egyébként igen pragmatikusan gondolkodik az elektromos autók kérdésében: a szakember által tervezett akkumulátor-rendszernél kiemelt figyelmet fordítottak a léghűtésre, emellett a mechanikai és légellenállási súrlódást is igyekeztek minimalizálni. Rawlinson egyébként nem nézi jó szemmel, hogy az elektromos autókba egyre több és több akkumulátort zsúfolnak be. Ő ezt "buta hatótávnövelésnek" (dumb range) tartja, ehelyett okosabb megoldásokkal az EV-rendszerek hatékonyságának növelésében látja a megoldást.

Elképzelhető, hogy 50-60 év múlva az elektromos autóknak kisebb lesz a hatótávja, mint a maiaknak, mert pszichológiai szempontból kevésbé leszünk paranoiásak (lásd: hatótávpara) és kevésbé függünk majd a gyorstöltő-hálózatoktól. Az otthoni töltés amúgy is egészségesebb az akkumulátor számára

- fogalmazott a Lucid alapítója.

Az autó további technológiai ínyencségeket is tartogat: a közlekedés biztonságát egy 120 fokos látóterű Lidar-rendszer fokozza, a fedélzeti számítógép emellett 32 további szenzort és 14 kamerát is kezel, ezek közül az egyik a sofőrt figyeli, feltehetően azért, hogy ne aludjon el vezetés közben. A Lidar, azaz a lézeres radar jelenléte pedig a jövőben megjelenő, önvezető Lucidok szempontjából fontos fegyvertény.

Mennyibe kerül a Lucid Air?

Akinek megtetszett az elektromos luxusszedán, annak nem árt sietni és jó mélyen a zsebbe nyúlni: a csúcsmodell Lucid Air Dream Editionből ugyanis mindössze 520 darab készült, ezek darabjáért 170 500 dollárt, azaz több mint 54,5 millió forintot kell fizetni. Idén azonban bemutatják a valamivel olcsóbb Air Touring változatot, amely 96 500 dollárért (szűk 31 millió forint) rendelhető, illetve a 800 lóerős Grand Touring verziót, 140 400 dollárért (csaknem 45 millió forint). Jövőre érkezik majd a Lucid Air Pure változat, amely ugyan "csak" 480 lóerős, viszont már 78 900 dollárért (25,2 millió forint) meg lehet majd venni, ami azért fontos, mert mintegy 12 ezer dollárral olcsóbb lesz majd, mint a Tesla Model S Long Range és 31 000 dollárral kevesebbe kerül majd, mint a Mercedes-Benz EQS elektromos luxuslimuzinja. Érdemes ehhez hozzászámolni, hogy az amerikai vásárlók 3 évig ingyen tölthetnek az Electrify America hálózatán, kíváncsian várjuk, hogy az európai Lucid-tulajdonosoknak jár-e majd hasonló kedvezmény.

A 2,5 tonnás Lucid Air 2,5 másodperc alatt gyorsul nulláról százra (Fotó: Lucid EV)
A 2,5 tonnás Lucid Air 2,5 másodperc alatt gyorsul nulláról százra (Fotó: Lucid EV)

A 2,5 tonnás Lucid Air 2,5 másodperc alatt gyorsul nulláról százra (Fotó: Lucid EV)

A cég 2023-ban mutatja be első SUV modelljét, a Lucid Gravity-t, jövőre pedig húszezer darabot szeretnének értékesíteni az Air limuzinokból. Ebből 2,2 milliárd dolláros bevételre számítanak, amivel még jó messze vannak attól, hogy üzletileg beérjék a Teslát, azonban kétség sem férhet hozzá, hogy Rawlinson vezetésével a Lucid megmutatta: Elon Musk cégének technológiai előnye olyannyira nem behozhatatlan, hogy az új luxusmárka több szempontból máris felülmúlta a jövőre egymillió autó értékesítését ígérő Teslát.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)