Hirdetés

Elektromos légitaxival forradalmasítaná a légimentést egy magyar startup

|

Együttműködést kötött az AerinX és az Orca

Hirdetés

Izgalmas magyar légiipari innováció kopogtat a nemzetközi piacok kapuján: az Orca nevű cég eVTOL (elektromos, helyből felszállni képes) repülőgépet fejleszt, amely a légimentő szervezeteket támogatná költséghatékony és zöld, a helikoptereknél olcsóbb, gyorsabb és egyben biztonságosabb megoldásával. Az Orca és az AerinX együttműködési megállapodást kötött, melynek keretében a két cég légitaxik technológiai karbantartási folyamatait tervezi közösen vizsgálni és kialakítani.

A nagyvárosi közlekedés világszerte egyre nagyobb kihívásokba ütközik a népesség és a forgalomban lévő személygépjárművek meredeken emelkedő száma miatt. A szinte elviselhetetlen közlekedési dugók és a városi környezetszennyezés visszaszorításának egyik lehetséges megoldása az elektromos légitaxik előretörése.

A városi légi közlekedés óriási üzlet lesz az előttünk álló években (Fotó: Orca Aerospace)

A városi légi közlekedés óriási üzlet lesz az előttünk álló években (Fotó: Orca Aerospace)

Világszerte számos fejlesztés zajlik jelenleg ezen a területen. Az iparág becsült mérete pedig 2020-ban elérhette a 45 milliárd dollárt, míg szakértői előrejelzések szerint 2027-re már a 97 milliárd dollárt is meghaladhatja a globális piac mérete.

A magyar Orca saját fejlesztéssel szállt be a nemzetközi versenybe, a startup cég úgynevezett eVTOL (elektromos, helyből felszállni képes) repülőgépet fejleszt, amellyel elsősorban a légimentést kívánják forradalmasítani. Az általuk tervezett légi jármű ugyanis könnyű, gyors és elektromos hajtású, azaz nincs károsanyag kibocsátása. Ennek köszönhetően mind a beszerzése, mind a fenntartása jóval olcsóbb, mint a légimentésben jelenleg elterjedt gázturbinás helikoptereké.

"Az eVTOL iparág szakértők szerint hatalmas növekedésnek indul majd a 2030-as évek elejétől" - mutatott rá Varga Soma, az ORCA Aerospace társalapító-ügyvezetője. "Szakértői becslések szerint Kínában például mintegy tízezer helyből felszállni képes, elektromos repülőgép bevetésére lenne igény a légimentés területén. Abban mindenesetre biztosak vagyunk, hogy a légitaxik a városi mobilitás egyik jelentős pillérét adhatják majd. Ehhez a technológia fejlődése mellett, a kapcsolódó szabályozások kidolgozására is szükség van és mindkettő jó ütemben halad."

Az Orca többszörösen díjnyertes eVTOL repülőgép koncepcióját többek között a brit Királyi Repüléstudományi Társaság (Royal Aeronautical Society) tervezői versenyén és az Airbus Fenntartható Mobilitás Kihívásán is elismerték. A csapat néhány éven belül egy működőképes prototípussal szeretne előrukkolni: első lépésként egy 1:5 méretarányú változatot épít és tesztel majd a közeljövőben.

A pécsi csapat által tervezett gép járműkabinjában a pilótán kívül két orvos, valamint egy fekvőbeteg férne el, a repülőgépet pedig hét elektromos rotor hajtaná, amelyek közül az első kettő forgatható, így ezek az emelésbe és a gép haladásába is besegítenének. A két tonnás gép összesen több mint 600 kilogrammnyi hasznos teher szállítására volna alkalmas, az eddigi szimulációk szerint pedig közel 100 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel.

Hirdetés

Az Orca alapvető stratégiája, hogy a repülőgépet Magyarországon kifejlesztve, a projektet magyar találmányként és termékként vigye a nemzetközi piacra. A cég célja, hogy a nemzetközi piacon is vonzó munkahelyek teremtése mellet erősítsék a fejlődő magyar repülőgépipart és gazdaságot. Éppen ezért a fejlesztéshez szükséges partneri körüket a kezdetektől fogva úgy alakították, hogy lehetőleg minden olyan képesség, ami ehhez szükséges az ország határain belül maradjon.

Az Orca Aerospace eVTOL-gépe 100 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel (Fotó: Orca Aerospace)

Az Orca Aerospace eVTOL-gépe 100 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel (Fotó: Orca Aerospace)

Ennek szellemében kötött együttműködési megállapodást az Orca és az AerinX, melynek keretében a két cég a VTOL légijárművek hi-tech karbantartási folyamatait tervezi közösen vizsgálni és kialakítani.

"Hisszük, hogy a légiipar olyan terület, ahol a magyar mérnöki tudás és innovációs képesség világszintű megoldások megalkotására képes" - tette hozzá Kiss Antal Bence, az AerinX társalapító-ügyvezetője. "Éppen ezért nagy öröm számunkra, ha olyan hazai céggel működhetünk együtt, melynek hozzánk hasonlóan célja, hogy saját fejlesztésű technológiával jelentős értéket teremtsen és nemzetközi szinten is versenyképes megoldást vigyen piacra. Az AerinX számára a VTOL és az eVTOL iparág fontos, hiszen ezek a jövő meghatározó mobilitási technológiáit jelentik majd, mi pedig szeretnénk karbantartás terén nemzetközi szinten is meghatározó technológiai szereplővé, éllovassá válni a légi közlekedésnek ebben a szegmensében is."

Még van mit mesélnünk neked, minden érdekességet megtalálsz itt!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)