Hirdetés

A Holdra induló űrhajósok elektromos autóval teszik meg az első métereket

|

A NASA is elektromos hajtásúra cseréli az űrhajósok ikonikus járművét.

Hirdetés

Az űrkutatás rajongói számára bizonyára nem cseng ismeretlenül az Astrovan neve, amely azonban nem egy konkrét autómárkát jelent, hanem röviden így becézik az astronaut transfer van-t, azaz az űrhajósokat szállító kisbuszt, amely a kilövőálláshoz szállítja az űrbe készülő asztronautákat.

Az Apollo-küldetések során még egy átalakított Clark-Cortez lakóautót használtak erre a célra, az 1967-es Apollo 7-tel kezdve, egészen az 1975-ös Apollo-Szojuz misszióig. Ez volt az:

Az Astrovan elődjét még csak simán astronaut transfer van néven emlegették (Fotó: NASA)
Az Astrovan elődjét még csak simán astronaut transfer van néven emlegették (Fotó: NASA)

Az Astrovan elődjét még csak simán astronaut transfer van néven emlegették (Fotó: NASA)

Később a jellegzetes krómozott lakókocsijairól ismert Airstream Excella típusú, 1983-as gyártmányú lakóautóját kezdték el használni, amely az űrsikló-korszakban volt állandó látványelem a kilövések során.

Az Astrovan az űrsikló korszak állandó kelléke volt (Fotó: NASA)
Az Astrovan az űrsikló korszak állandó kelléke volt (Fotó: NASA)

Az Astrovan az űrsikló korszak állandó kelléke volt (Fotó: NASA)

Ezt a járművet egészen az utolsó űrsikló-landolásig, azaz 2011. július 21-ig használták, ma már a floridai Kennedy Űrközpont múzeumában látható.

Hirdetés

Az ezt követő időszakban az Astrovan II-t használták az űrhajósok, ami egy átalakított Mercedes Sprinter kisbusz volt.

Búcsúzik a NASA a belső égésű motoroktól

Az Ars Technica tegnapi cikkében számolt be róla, hogy a NASA épp gőzerővel készül az Artemis-küldetésre, amelynek értelmében 2025-ben az emberiség ismét leszáll majd a Holdra. A küldetés során először járhat az égitesten nő, illetve nem fehér ember. A középtávú tervek között pedig az állandó emberi jelenlét kialakítása is szerepel a NASA tervei között.

Az Artemis-kilövésekhez viszont már új jármű szállítja majd az űrhajósokat. A NASA ezen a héten állapodott meg az elektromos járműveket gyártó Canoo startuppal, egy új Astrovan kifejlesztésére. Az amerikai űrkutatási hivatal már tavaly meghirdette a pályázatot, amelyben a szükséges feltételeket is kiírták. Eszerint az új Astrovan zéró emissziós kell, hogy legyen, amelyben kilenc embernek, köztük négy szkafanderes űrhajósnak kell kényelmesen elférnie.

A Canoo elektromos kisbusza lett a befutó a NASA tenderén (Fotó: Canoo)
A Canoo elektromos kisbusza lett a befutó a NASA tenderén (Fotó: Canoo)

A Canoo elektromos kisbusza lett a befutó a NASA tenderén (Fotó: Canoo)

A járműnek kellően tágasnak kell lennie, hogy elbírja a sok és nehéz felszerelést, amit az asztronauták magukkal visznek, például a hűtőegységeket, és a többi felszerelést, amelyre szükségük lesz az út során. Az oldalsó ajtóknak is elég szélesnek kell lennie, hogy szkafanderben se okozzon gondot a fel-, és leszállás.

Bár sokan arra számítottak, hogy egyszerűen lecserélik a meglévő Astrovan-ek motorját elektromos hajtásra, április elsején azonban kiderült, hogy a NASA a Canoo ajánlatát tartotta kedvezőnek. Az űrkutatási hivatal szűk 149 ezer dollárt, azaz több mint 51,8 millió forintot fizet a fejlesztésért, az első jármű leszállítását 2023. júniusára várják. A küldetéshez egyébként az Elon Musk által alapított SpaceX fejleszti az űrhajót.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)