Hirdetés

Az önvezető autók tulajdonosainak nem számít majd az autó márkája

|

Meglepő eredményeket hozott egy friss kutatás.

Hirdetés

Ma, ha valaki autót vesz, jó eséllyel viszonylag szilárd véleménye van a különféle autómárkákról. Van, akinél kizárólag a német gyártók termékei jöhetnek szóba, míg más a japán, francia vagy olasz autókra esküszik. Ez azonban megváltozhat a közeljövőben, ahogy az önvezető autó kézzelfogható valósággá válik. Fontos, hogy amikor önvezető autót említünk, jelen esetben a 4-es és 5-ös szintű önvezetésről van szó. Az önvezetésnek hat szintje van, 0-tól 5-ig, a jelenlegi, vezetőtámogató rendszerekkel felszerelt járművek a 2-es szintet képviselik, a 4-es szintű önvezető autó már bármit meg tud csinálni, de a sofőrnek még van lehetősége "manuális" módon vezetni, míg az 5-ös szintű önvezetésnél erre már nincs mód, mindent a jármű intéz magától.

A Green Car Reports számolt be az IBM Institute for Business Value 2019-es kutatásáról, amelyben több mint 11 ezer autóst és 1500 autóipari vezetőt kérdeztek meg arról, hogy milyen szempontokat vennének figyelembe, ha önvezető autót vásárolnának.

A márka már nem számít

A kutatás talán a legmeglepőbb eredménye, hogy a válaszadók közel fele (48 százalék) azt mondta, egy önvezető autónál már nem számít annyit a márka, mint a költségek és a kényelmi funkciók. A városlakók 57, míg a vidéki válaszolók 48 százaléka mondta azt, hogy a márkát csak abból a szempontból tartják mérvadónak egy önvezető autónál, amennyire az adott márka megfelelő hangsúlyt fektet az adatvédelemre és a biztonságra.

Hirdetés

A márkahűséget szintén hasonló megoldásokkal biztosíthatják az önvezető autók gyártói: a kutatás szerint az is fontos szempont a leendő vásárlóknak, hogy a személyes adataikat zökkenőmentesen tudják mozgatni két, azonos márkához tartozó modell között, akárcsak az okostelefonoknál. Emellett olyan hűségakciók keltenék fel a figyelmüket, mint amilyeneket például a légitársaságok alkalmaznak.

Ami a másik oldalt, az autóipari szakembereket illeti, ők egy picit másképp látják a dolgot: szerintük az önvezető autók fejlesztése lehet az, ami kiemeli a márkájukat a versenytársak közül. A megkérdezettek közel kétharmada pedig egyetértett a felhasználókkal abban, hogy a különféle, internetre kapcsolódó eszközök integrációja fontos szempont lehet a márkahűség kialakításánál. Az IBM egyébként úgy számol, hogy 2030-ra minden embernek átlagosan 15 hasonló eszköz lesz a birtokában.

Az önvezető autóknál a márkanév helyett a digitális biztonság lesz a fő választási szempont (Fotó: fbi.gov)
Az önvezető autóknál a márkanév helyett a digitális biztonság lesz a fő választási szempont (Fotó: fbi.gov)

Ötből három autóipari vezető szerint a fogyasztók számára fontos befolyásoló tényező lesz a fenntarthatóság is, azonban ötből csak ketten gondolják úgy, hogy ez már 2030-ra bekövetkezhet. Abban viszont csaknem egyhangú egyetértés mutatkozott, hogy az önvezető autókat a legtöbben már tisztán elektromos hajtással képzelik el.

A kutatásból az is kiderül, hogy a városi autósok 55, a vidékiek 40 százaléka érdeklődne az önvezető technológia iránt, ha már 2030-ra lehetségessé válna, hogy az autók átvegyenek bizonyos feladatokat a sofőröktől.

A válaszadók több mint fele (60 százalék városi és 53 százalék vidéki) szeretne híreket olvasni, időjárási adatokat böngészni vagy forgalmi előrejelzéseket kapni út közben, míg a városlakók 59, a vidéki autósok 48 százaléka közösségi oldalak böngészésével, zenehallgatással és mozizással ütné el az utazás idejét.

Még van mit mesélnünk neked, minden érdekességet megtalálsz itt!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)