Hirdetés

Az önvezető autók tulajdonosainak nem számít majd az autó márkája

|

Meglepő eredményeket hozott egy friss kutatás.

Hirdetés

Ma, ha valaki autót vesz, jó eséllyel viszonylag szilárd véleménye van a különféle autómárkákról. Van, akinél kizárólag a német gyártók termékei jöhetnek szóba, míg más a japán, francia vagy olasz autókra esküszik. Ez azonban megváltozhat a közeljövőben, ahogy az önvezető autó kézzelfogható valósággá válik. Fontos, hogy amikor önvezető autót említünk, jelen esetben a 4-es és 5-ös szintű önvezetésről van szó. Az önvezetésnek hat szintje van, 0-tól 5-ig, a jelenlegi, vezetőtámogató rendszerekkel felszerelt járművek a 2-es szintet képviselik, a 4-es szintű önvezető autó már bármit meg tud csinálni, de a sofőrnek még van lehetősége "manuális" módon vezetni, míg az 5-ös szintű önvezetésnél erre már nincs mód, mindent a jármű intéz magától.

A Green Car Reports számolt be az IBM Institute for Business Value 2019-es kutatásáról, amelyben több mint 11 ezer autóst és 1500 autóipari vezetőt kérdeztek meg arról, hogy milyen szempontokat vennének figyelembe, ha önvezető autót vásárolnának.

A márka már nem számít

A kutatás talán a legmeglepőbb eredménye, hogy a válaszadók közel fele (48 százalék) azt mondta, egy önvezető autónál már nem számít annyit a márka, mint a költségek és a kényelmi funkciók. A városlakók 57, míg a vidéki válaszolók 48 százaléka mondta azt, hogy a márkát csak abból a szempontból tartják mérvadónak egy önvezető autónál, amennyire az adott márka megfelelő hangsúlyt fektet az adatvédelemre és a biztonságra.

Hirdetés

A márkahűséget szintén hasonló megoldásokkal biztosíthatják az önvezető autók gyártói: a kutatás szerint az is fontos szempont a leendő vásárlóknak, hogy a személyes adataikat zökkenőmentesen tudják mozgatni két, azonos márkához tartozó modell között, akárcsak az okostelefonoknál. Emellett olyan hűségakciók keltenék fel a figyelmüket, mint amilyeneket például a légitársaságok alkalmaznak.

Ami a másik oldalt, az autóipari szakembereket illeti, ők egy picit másképp látják a dolgot: szerintük az önvezető autók fejlesztése lehet az, ami kiemeli a márkájukat a versenytársak közül. A megkérdezettek közel kétharmada pedig egyetértett a felhasználókkal abban, hogy a különféle, internetre kapcsolódó eszközök integrációja fontos szempont lehet a márkahűség kialakításánál. Az IBM egyébként úgy számol, hogy 2030-ra minden embernek átlagosan 15 hasonló eszköz lesz a birtokában.

Az önvezető autóknál a márkanév helyett a digitális biztonság lesz a fő választási szempont (Fotó: fbi.gov)
Az önvezető autóknál a márkanév helyett a digitális biztonság lesz a fő választási szempont (Fotó: fbi.gov)

Ötből három autóipari vezető szerint a fogyasztók számára fontos befolyásoló tényező lesz a fenntarthatóság is, azonban ötből csak ketten gondolják úgy, hogy ez már 2030-ra bekövetkezhet. Abban viszont csaknem egyhangú egyetértés mutatkozott, hogy az önvezető autókat a legtöbben már tisztán elektromos hajtással képzelik el.

A kutatásból az is kiderül, hogy a városi autósok 55, a vidékiek 40 százaléka érdeklődne az önvezető technológia iránt, ha már 2030-ra lehetségessé válna, hogy az autók átvegyenek bizonyos feladatokat a sofőröktől.

A válaszadók több mint fele (60 százalék városi és 53 százalék vidéki) szeretne híreket olvasni, időjárási adatokat böngészni vagy forgalmi előrejelzéseket kapni út közben, míg a városlakók 59, a vidéki autósok 48 százaléka közösségi oldalak böngészésével, zenehallgatással és mozizással ütné el az utazás idejét.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)