Hirdetés

Kiderült, mennyibe fog kerülni a Toyota első elektormos autója

|

A bZ4X technológiai újdonságok egész palettáját ígéri.

Hirdetés

Már hazánkban is foglalható az eddig világszinten közel 20 millió öntöltő hibrid elektromos autót értékesítő, és mára Magyarországon is 60 százalékban környezetbarát hibrideket eladó Toyota első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett új modellje, a bZ4X. A bZ - beyond Zero - a Toyota új almárkájának első modellje egy kényelmes nagyméretű, összekerekes SUV, új összkerékhajtási rendszerrel és rendkívül tartós akkumulátor-csomaggal.

A Toyota első dedikáltan akkumulátoros elektromos autója már Magyarországon is foglalható, az első darabok nyáron érkezhetnek Magyarországra, a gazdag felszereltséget kínáló belépő Comfort kivitel 18 110 000 forinttól, míg a legmagasabb felszereltségi szintet jelentő Premiere Edition kivitel 23 180 000 forinttól elérhető.

A Toyota bZ4X a japán márka első tisztán elektromos modellje (Fotó: Toyota)
A Toyota bZ4X a japán márka első tisztán elektromos modellje (Fotó: Toyota)

A Toyota bZ4X a japán márka első tisztán elektromos modellje (Fotó: Toyota)

A bZ4X a biztonság, a vezetési segédrendszerek, valamint a multimédia és a kapcsolódás területén is előre lép, kibővítve az autó szerepét, amelyet a japán márka nem is autóként, új mobilitási megoldásként jellemez. Az új modellhez fejlesztett összkerékhajtási rendszer kiváló terepképességeket és menettulajdonságokat biztosít az autónak, a tengelyeket külön-külön hajtó elektromotorok révén.

Hirdetés

Ez a Toyota első modellje, amely a Toyota saját fejlesztésű akkumulátoros elektromos platformjára, az eTNGA-ra (Toyota New Global Architecture) épül: az akkumulátort a jármű padlója alá helyezték, a karosszéria szerves részeként. Ez alacsonyabb súlypontot, kivételes első-hátsó súlyelosztást és kiemelkedő merevséget tesz lehetővé, amely pozitívan járul hozzá a biztonsághoz, a rugózáshoz és a menettulajdonságokhoz.

Az autó formaterve olyan aktív aerodinamikai megoldásokat is tartalmaz, amelyek hozzájárulnak a 450 kilométeres hatótávhoz. Ilyen például az első lökhárító kialakítása, amely lehetővé teszi a levegő kiegyensúlyozottabb áramlását. Emellett a teljes alsó borítás, a megosztott tető-légterelő és hátsó légterelőajak, a hátsó diffúzor is segíti a légellenállás csökkentését, amihez hozzájárul a szélvédő szöge is. Az alacsonyan lévő alsó hűtőrács aktív lamellái tovább mérséklik a légellenállást, ha éppen nincsen szükség az akkumulátor hűtésére.

A beltér kialakításánál a közlekedésbiztonság volt az egyik legfontosabb szempont (Fotó: Toyota)
A beltér kialakításánál a közlekedésbiztonság volt az egyik legfontosabb szempont (Fotó: Toyota)

A beltér kialakításánál a közlekedésbiztonság volt az egyik legfontosabb szempont (Fotó: Toyota)

Az autó belterét a biztonságos közlekedésnek rendelték alá: a központi műszeregység vékony és alacsonyan helyezkedik el, amely fokozza a nyitottság érzetét és jobb kilátást biztosít a vezető számára. A "kezek a kormányon, szemek az úton" elv jegyében az emberközpontú műszerfalra héthüvelykes TFT központi kijelző került, amely közvetlenül a vezető látóterében helyezkedik el, a kormánykerék vonala felett, így az információkat a vezető minimális figyelem-elterelés mellett olvashatja le. Az autó hosszú tengelytávja jelentős lábteret ígér az utasoknak is, a kocsi hátuljában pedig a hátsó ülések ledöntése nélkül 452 literes tér áll rendelkezésre.

Az elsőkerékhajtású bZ4X hajtásáról egy 150 kilowattos elektromotor gondoskodik, amely 204 lóerőt és 265 Nm nyomatékot biztosít, így az autó 8,4 másodperc alatt képes felgyorsítani álló helyzetből 100 km/órára. A végsebesség 160 km/óra. Az összkerékhajtású változat csúcsteljesítménye 217,5 lóerő, amelyhez 336 Nm nyomaték társul. A végsebesség változatlan, de a 0-100-as gyorsulás mindössze 7,7 másodpercig tart. A rendszer lehetővé teszi az "egypedálos" vezetést is: a vezető az energia visszanyerésének fokozása révén egyetlen pedállal gyorsíthat és fékezhet is az adagolás függvényében.

A bZ4X elektromos hatótávja több mint 450 kilométer lesz, a WLTP-szabvány szerint (Fotó: Toyota)
A bZ4X elektromos hatótávja több mint 450 kilométer lesz, a WLTP-szabvány szerint (Fotó: Toyota)

A bZ4X elektromos hatótávja több mint 450 kilométer lesz, a WLTP-szabvány szerint (Fotó: Toyota)

A bZ4X akkumulátorának fejlesztésekor a tartósságra és a megbízhatóságra helyezték a hangsúlyt, így tízéves vagy egymillió kilométeres garanciát vállal arra, hogy az akkumulátor megőrzi eredeti kapacitásának 70 százalékát. A fejlesztés egyik legfontosabb célja pedig az volt, hogy hosszú távon is csak minimálisan csökkenjen a képessége: tíz és vagy 240 000 kilométer alatt mindössze 10 százalékkal. Az akkumulátor minőségében és tartósságában kulcsszerepet játszik, hogy a rendszer különállóan figyeli az egyes cellák feszültségét, áramellátását és hőmérsékletét. Amennyiben szokatlan hőtermelést észlel, automatikusan reagál, intelligens lépésekkel megelőzve a meghibásodást. Emellett szigorú intézkedések akadályozzák meg a gyártás során az idegen anyagok bekerülését az akkumulátorba. A bZ4X lesz az első Toyota, amely vízhűtéses akkumulátorral érkezik.

Az újrahasznosított anyagokat is tartalmazó bZ4X hatótávolságát tovább fokozza az opcionális napelemes tető. A megoldás a napenergiával költségmentesen állít elő elektromos áramot az autó akkumulátorának töltéséhez. A be- és kikapcsolt gyújtásnál egyaránt használható rendszer a Toyota számítása szerint egy év alatt akár 1800 kilométerre elegendő elektromos áramot termelhet.

Bár egyelőre még nem elérhető ez az extra, de a bZ4X lesz az első sorozatgyártású Toyota modell, amely vezetékes, azaz steer-by-wire kormányzási rendszerrel rendelkezik, a One Motion Grip névre hallgató megoldás Európában a későbbiekben mutatkozik majd be. A kormánykerék és az első kerekek közötti mechanikus kapocs eltüntetésével lehetővé válik, hogy az elektromos rendszer a kereket precízen a vezető szándékai szerint állítsa, miközben az utastérben így kialakuló nagyobb lábtér fokozott mozgásszabadságot és könnyebb be- és kiszállást biztosít. A hagyományos kormánykerék helyét átveszi egy One Motion Grip vezérlő, amely lágyabb és könnyebb működtetést garantál anélkül, hogy szükség lenne a kormánykerék átfogására.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)