Hirdetés

Ez a magyar fejlesztés akár 80 százalékkal csökkentheti a balesetek számát

|

Négy évre szóló megbízást kapott az intelligens járművek kommunikációját biztosító szoftvert fejlesztő magyar Microsec.

Hirdetés

A magyar Microsec fejlesztése teszi még biztonságosabbá a német autópályákon az intelligens rendszerekkel felszerelt gépjárművek és a közlekedésben részt vevő digitális eszközök kommunikációját. Az e-hitelesítésre és digitális biztonsági megoldások fejlesztésére szakosodott hazai cég négy éves megbízást kapott a német autópályákat felügyelő és üzemeltető Die Autobahn vállalattól az úgynevezett V2X-PKI technológia biztosítására.

A német autópályák biztonságát a Microsec fejlesztése szavatolja majd (Fotó: Unsplash/Florian Steciuk)
A német autópályák biztonságát a Microsec fejlesztése szavatolja majd (Fotó: Unsplash/Florian Steciuk)

A német autópályák biztonságát a Microsec fejlesztése szavatolja majd (Fotó: Unsplash/Florian Steciuk)

Az önvezető autók és a mesterséges intelligenciára épülő forgalomirányítás ma már egyáltalán nem számítanak utópiának. A technológiát még csak próbálgatják, de a közeli jövőben általánossá válhat, hogy a járművek részben vagy teljesen automatikus irányítással közlekedjenek a közutakon is.

A V2X-rendszert már most félmillióan használhatják

Már ma is számos - a becslések szerint több mint fél millió - olyan autó közlekedik Európa útjain, amely képes az intelligens kommunikációra a környezetével. Ezt nevezik összefoglalóan V2X - vehicle to everything - kommunikációnak. Mindez lehetővé teszi a biztonságosabb közlekedést, és egyben azt is, hogy az autók az információk megosztása mellett együttműködjenek egymással, valamint az autópálya, közútrendszer intelligens infrastruktúrájával.

Hirdetés

A jövőben ez akkor működhet megfelelően, ha a járművek és az autóutak közlekedését szabályozó helyi és globális eszközök képesek egymással valós időben és folyamatosan, biztonságosan kommunikálni. Könnyen belátható, hogy ebben a folyamatban az adatok védelme, - vagyis az, hogy az autók rendszerei által küldött és fogadott üzenetek tökéletes biztonságban legyenek a hackerektől, ne lehessen azokat meghamisítani, megmásítani - kulcsfontosságú.

"2025-re a V2X, vagyis más járművekkel és útinformációs rendszerekkel intelligensen kommunikálni képes autók a mindennapjaink részévé fognak válni" - mondta Kraudy Roland, V2X PKI szakértő, a Microsec V2X PKI termékcsapat vezetője. "A 2025-ös modellévtől kezdve az összes ötcsillagos töréstesztű autónak tudni kell majd kezelni a V2X szabványt. Az egyre okosodó autók, pedig olyan radikális módon változtathatják meg a mostani közlekedésről alkotott képet, mint ahogyan az antibiotikumok megjelenése megreformálta az egészségügyet. Ezek a rendszerek képesek segíteni a balesetek elkerülését, segíthetnek enyhíteni a nagyvárosokat sújtó közlekedési problémákat is. Azaz a tét nem csekély: kevesebb baleset, kevesebb dugó, alacsonyabb környezetszennyezés és nagyobb biztonság. Azonban mindez, csak akkor működhet jól, ha a rendszeradatok is tökéletes biztonságban vannak."

"A Microsec 24 éve foglalkozik digitális adatbiztonsággal, elektronikus adatok hitelességét és megmásíthatatlanságot biztosító ún. PKI technológiára épülő informatikai szolgáltatások fejlesztésével" - emelte ki Szabóné Endrődi Csilla, PKI szakértő, a Microsec zrt. V2X PKI területért felelős igazgatósági tagja. "Ennek egy új, de hatalmas lehetőségek előtt álló ága a gépjárművek közötti V2X kommunikáció biztonságát és az ott közvetített adatok megmásíthatatlanságát garantáló V2X-PKI megoldás. A PKI technológia segítségével, olyan digitális pecsét helyezhető el az üzeneteken, amelyet a mai technológiai adottságok mentén nem lehet feltörni. Ha feladó és a fogadó közötti "úton" valaki mégis megmásítaná az üzenetet, akkor ez a pecsét lekerül az adatcsomagról, amit a rendszerek azonnal jeleznek és közbeavatkoznak."

Akár 80 százalékkal csökkenhet a balesetek száma

Szakemberek becslései szerint az egymással és a környezetükkel kommunikálni képes járművek, azaz a V2X technológia, akár 80 százalékkal is csökkentheti a közlekedési balesetek számát, hiszen a mesterséges intelligenciát és érzékeny szenzorokat használó járművek és IT rendszerek közbeléphetnek egy-egy baleseti szituáció előtt vagy annak során. Ilyenkor, akár a másodpercek törtrésze alatt is történhet olyan beavatkozás, amellyel elkerülhető vagy enyhíthető lesz a kár.

Itt nem lehet hibázni, az adatkommunikáció biztonsága emberéletekről szól

- hangsúlyozta Szabóné Endrődi Csilla. "Rendkívüli felelősség, egyben hatalmas motiváció számunkra, hogy az évtizedes PKI területen szerzett szaktudásunkat ezen a területen is kamatoztatni tudjuk, rendkívüli felelősség, de egyben hatalmas motiváció is számunkra. A Microsec 1984-es alapítása óta mindig is a magas szakmai színvonalra és megbízhatóságra törekedett, amelyet az is fémjelez, hogy a mai napig is tisztán magyar tulajdonban levő vállalat egyike az Európa szinten is elismert, minősített bizalmi szolgáltatásokat nyújtó cégeknek. Hatalmas siker számunkra, hogy mára a világ egyik legfejlettebb autópálya és autós infrastruktúráját üzemeltető országa, Németország választott minket partnerül és bízta ránk állampolgárainak testi épségét is szavatoló rendszerének biztonságát, hiszen magyar cégként sikerült elnyernünk ezt a megbízást, a világ egyik legfejlettebb országában, annak rendkívül magas minőségi és biztonsági követelményei mellett."

Egymást figyelmeztetik az autók, ha csúszós az út: ezt is tudja a V2X

Ma még lehet, nehéz elképzelni, hogy a V2X technológia milyen sok hétköznapi helyzetben a segítségünkre lehet. Az a legnagyszerűbb talán a megoldásban, hogy láthatóvá teszi a láthatatlant - segítségével láthatjuk azt is, amit csak mások látnak, és tudhatjuk azt is, amit mások tudnak.

Az autók nem csak egymással, de a közlekedés infrastuktúrájával is kommunikálnak majd (Fotó: Unsplash/Mateusz Klein)
Az autók nem csak egymással, de a közlekedés infrastuktúrájával is kommunikálnak majd (Fotó: Unsplash/Mateusz Klein)

Az autók nem csak egymással, de a közlekedés infrastuktúrájával is kommunikálnak majd (Fotó: Unsplash/Mateusz Klein)

Például egy kamion előzése közben jellemzően nem látjuk, hogy a kamion előtt halad-e másik jármű vagy sem, ami így egy kockázatos manőver lehet. Viszont, ha egy másik jármű közli velünk az információt, lehet, hogy máris megelőztünk egy elkerülhető balesetet. Hasonlóan, most azt sem láthatjuk, ha egy kamion előtt valaki vészfékez, de ha erről azonnal információt kapunk, elkerülhetők lesznek a ráfutásos balesetek is. Más autók tudnak nekünk jelezni akkor is, ha valahol csúszik az út, vagy váratlan akadály - például egy útra dőlt fa vagy sziklaomlás - veszélyezteti a közlekedést. A megkülönböztető jelzéssel közeledő jármű is tud üzenetet küldeni mindenkinek, így hamarabb félre tudnak húzódni az útjából. Sőt, akár annak is megvan a lehetősége, hogy a jelzőlámpákat időben zöldre állítsa a saját közlekedési vonalán, például egy mentőautó, így nem kell kockázatot vállalva a piroson áthajtania.

A V2X segítségével a dugók kialakulása is megelőzhető vagy csökkenthető, hiszen a valós idejű információk alapján sokkal könnyebb megtalálni (és szükség esetén újratervezni) a lehető legjobb útvonalat. Az aktuális forgalmi adatok alapján a járművek optimalizálni tudják a sebességüket, hogy kihasználják a zöldhullámot, ezzel pedig nem csak gyorsabban érnek célba, hanem a károsanyag-emisszió is csökken. Tehát amellett, hogy a V2X drasztikusan csökkentheti a balesetek számát, kényelmesebbé és gyorsabbá teszi a közlekedést, és még a környezetünkre gyakorolt hatása is kedvező.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)