Hirdetés

Ezért szólt be Elon Musknak a Volkswagen-vezér

|

A két cégvezetőnek homlokegyenest eltérő elképzelései vannak az önvezető autókról.

Hirdetés

A Volkswagen vezérigazgatója, Herbert Diess nemrég a Reddit vendége volt, egy úgynevezett Q & A interjúra, amikor a fórum felhasználói kérdezhették az autóipari vezetőt. Szóba került a LiDAR (Light Detection and Ranging) technológia, ami leginkább a radarok működési elvére hasonlít, rádiójelek helyett lézersugarakat alkalmazva a környezet feltérképezésére. A LiDAR nem csak az autóiparban használatos, a korszerű okostelefonokban is ott van, de az Apple a virtuális valóság tereinek irányításához is használná a megoldást.

Herbert Diess Volkswagen-vezér szerint a biztonságos önvezetés csak LiDAR-ral képzelhető el (Fotó: Volkswagen)
Herbert Diess Volkswagen-vezér szerint a biztonságos önvezetés csak LiDAR-ral képzelhető el (Fotó: Volkswagen)

Herbert Diess Volkswagen-vezér szerint a biztonságos önvezetés csak LiDAR-ral képzelhető el (Fotó: Volkswagen)

Visszatérve Diess-re, a VW-vezértől megkérdezték, hogy mi a véleménye a LiDAR-ról, amire a szakember azzal válaszolt, hogy szerinte enélkül a technológia nélkül elképzelhetetlen elérni az úgynevezett 3-as szintű önvezetést. Az önvezetésnek 6 fokozata van, ebből a 0 jelenti azokat az autókat, amelyekben semmiféle automatizáció nincs, az 1-es szint a hagyományos tempomat meglétével egyenlő, míg a 2-es szintű önvezetés olyan vezetőtámogató rendszereket jelent, amelyek ma a legtöbb modern autóban már megtalálhatóak. Ilyen a sávtartó asszisztens vagy az adaptív tempomat, amely az előttünk haladó autó sebességét veszi fel, megtartva a biztonságos követési távolságot. A 3-as szintű önvezetés már lehetővé teszi, hogy a sofőr - bizonyos körülmények között - elengedje a kormányt és levegye a szemét az útról. Napjainkban már akadnak olyan autók, amelyek erre képesek, például a Mercedes EQS elektromos luxuslimuzinja, amellyel a német autópályán már szabad 3-as szintű önvezetést használni. Herbert Diess szerint ennek eléréséhez elengedhetetlen a LiDAR használata.

A LiDAR-technológia még elég drága, de napjainkban ez az egyetlen lehetőség, hogy a 360 fokos kamerarendszerek érzékeléséhez megfelelő redundancia is rendelkezésre álljon. Az önvezetés szempontjából a biztonság kulcsfontosságú, ezért a 3-as szintű önvezetéshez szükség lesz a redundáns érzékelésre

- fogalmazott Herbert Diess.

Hirdetés

Musk-képpen gondolkodik a Tesla-vezér

Míg a Volkswagen a MobilEye-jal együttműködve fejleszti saját LiDAR-rendszereit, egészen máshogy képzeli el az önvezető autók fejlesztését a Tesla alapítója, Elon Musk, aki egyébként személyes jóbarátja Diess-nek. Musk szerint ugyanis a LiDAR alkalmazása teljesen felesleges, szerinte az emberekben sincs LiDAR-rendszer, így az autóknak sincs szüksége arra.

Szerintem a LiDAR csak egy mankó, amitől majd nehezen szabadulnak meg az autógyártók. LEhet, hogy tévedek és majd hülyének fognak nézni, de biztos vagyok benne, hogy nem tévedek

- mondta Musk még 2018-ban a Tesla részvényeseinek tartott üzleti beszámoló során. Egy évvel később pedig egyenesen zsákutcának nevezte a LiDAR-fejlesztését, úgy fogalmazva, hogy a méregdrága szenzorok használata teljesen felesleges. A Tesla egyébként az úgynevezett passzív optikai képfelismerésben és a kamerák egyre növekvő felbontásában látja az önvezető autók jövőjét.

Elon Musk szerint a LiDAR csak egy technológiai zsákutca (Fotó: Tesla)
Elon Musk szerint a LiDAR csak egy technológiai zsákutca (Fotó: Tesla)

Elon Musk szerint a LiDAR csak egy technológiai zsákutca (Fotó: Tesla)

Visszatérve a Volkswagen-vezér reddites interjújára, Diess azt is elmondta, hogy jó ötletnek látná, ha a cége, kifejezetten az amerikai piacra fejlesztene elektromos pickupot, majd hozzátette, hogy a villanyhajtású járművek terén akkor jöhet el az igazi áttörés, ha piacra tudnának dobni egy legalább 480 kilométeres hatótávú szedánt, amelyért a fogyasztóknak nem kellene többet fizetnie 25 000 eurónál, azaz bő 8,8 millió forintnál.

Az interjú végén egy redditező arról kérdezte Herbert Diesst, hogy mit gondol az autóipar következő 25 évéről.

25 évre előre nagyon nehéz jósolni, mert a technológiai fejlődés egyre csak gyorsul. Én arra számítok, hogy 25 év múlva minden autó képes lesz a teljes önvezetésre, mindezt nagyon biztonságosan, sőt, talán akkor már egyetlen közlekedési baleset sem fog bekövetkezni. Természetesen mindezt emissziómentesen és nagyon kényelmesen teszik majd - az autók oda mennek, ahová csak akarjuk és akkor, amikor akarjuk. Persze, akkor is lesznek elegánsabb márkák a különféle fogyasztói igények kielégítésére, és az is biztos, hogy az autó lesz a legfontosabb közlekedési eszközünk, amely teljesen biztonságos, kényelmes és fenntartható lesz.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)