Hirdetés

Elveszik a robotok az ipari alpinisták munkáját

|

Biztonságosabban tudják karbantartani a szélturbinákat.

Hirdetés

A szélenergia szuper energiaforrás - a napenergiával együtt mindkettő megbízhatónak tekinthető - a hatalmas szélturbináknak azonban van néhány hátránya. Ezek közül az egyik, hogy óriási mennyiségű nyersanyagra van szükség az építésükhöz, ami főként acélt és betont jelent - mindkettőnek sajnos egyelőre igen jelentős a karbonlábnyoma. Erre megoldást jelenthet, ha a méretes építmények helyett könnyebb szerkezetekkel termelik a szélenergiát, a meglévő létesítményeket azonban fontos minél tovább használni, hiszen így csökenthető a karbonlábnyomuk mérete.

A karbantartás nem egyszerű feladat, mivel a még a kisebb szélturbinák magassága is nagyjából egy tízemeletes házével vetekszik, a legnagyobb, tengerre telepített egységek pedig a 150 méteres magasságot is elérhetik - ez körülbelül az Eiffel-torony felét jelenti.

Egy szélturbina egyetlen lapátja sem fér el egy nyergesvontatón (Fotó: Unsplash/Colin Watts)
Egy szélturbina egyetlen lapátja sem fér el egy nyergesvontatón (Fotó: Unsplash/Colin Watts)

Az óriási lapátkerekek karbantartását, tisztítását, vagy épp a turbinák jégtelenítését eddig ipari alpinisták végezték, ami már szárazföldön sem egyszerű feladat, de képzeljük el ugyanezt az óceán közepén, jeges széllel súlyosbítva.

Hirdetés

A megoldást a lett Aerones startup szállíthatja, amely nemrég közel 39 millió dolláros tőkebefektetést kapott, speciális robotjai fejlesztésére - írja az Electrek.

A rigai székhelyű céget 2015-ben a Y Combinator kaliforniai kockázati tőkebefektető támogatásával. A cég azóta 19 országban mintegy ötezer turbina karbantartását végezte el, ami nagyjából 12 ezer lapátkerék megtisztítását is magába foglalta. Összehasonlításként, csak az USA terlüetén jelenleg közel 71 ezer szélturbina működik, így a cégnek egy darabig még biztosan lesz munkája, különösen, hogy a világ legnagyobb szélenergia-termelő cégeivel működik együtt, mint a Siemens, a Gamesa, az Enel, a General Electric vagy a Vestas. 

A cég nemrég mutatta be különleges robotjának prototípusát, amelyet kifejezetten a tengeri szélturibnák karbantartására fejlesztettek ki. A kisméretű, könnyű szerkezetes robotot akár egy furgonban is el lehet szállítani a partig, onnan pedig hajóval lehet eljuttatni a karbantartásra váró turbinához.

A robotot három technikus vezérli a talajszintről, így nekik nem kell felmászni a magasba. Az Aerone szakértői szerint a szerkezet körülbelül hatszor gyorsabban végzi el a turbinák karbantartását, mint az ipari alpinisták, mindez ráadásul 40 százalékkal kevesebbe is kerül.

A szélerőművek karbantartása nehéz és drága művelet (Fotó: Unsplash/Artur Zudin)
A szélerőművek karbantartása nehéz és drága művelet (Fotó: Unsplash/Artur Zudin)

A szélturbinák lapátkerekei az időjárás viszontagságai miatt elöüregednek és megrepedhetnek. A karbantartó robotok ultrahangos szenzorok és kamerák segítségével képesek megvizsgálni a lapátkerekeket, azokról eltávolítani a szennyeződéseket, illetve speciális térkitöltő anyaggal betömni a repedéseket. A lapátkerekekre különleges védő bevonatot is fel tudnak vinni, ami megakadályozza azok jegesedését a hidegebb területeken. Szükség esetén pedig nagynyomású vízsugár és tisztítószerek segítségével le is tudják mosni a lapátokat. Az így felhasznált vizet egyébként tölcsérek segítségével be tudják gyűjteni, hogy később újra fel lehessen használni.

A cég még tavaly tavasszal kifejlesztett egy olyan robotot is, amely képes bemászni a lapátkerekek belsejébe és létrehozni azok digitális ikrét, aminek köszönhetően sokkal precízebben lehet megtervezni a szélturbinák jövőbeni karbantartásait.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)