Hirdetés

Tíz weboldal felelős a klímatagadó Facebook-posztok javáért

|

Több tízmillióan követik a "Toxikus Tízes" közé tartozó oldalakat.

Hirdetés

Megdöbbentő eredményt hozott a Center for Countering Digital Hate (CCDH) nevű szervezet kutatása - írja a BoingBoing. A lap információi szerint a washingtoni székhelyű szervezet közel hétezer népszerű, a klímaváltozás-tagadó Facebook-posztot vizsgált meg és azt találták, hogy azok 69 százaléka ugyannak a 10 weboldalnak a tartalmait osztja meg.

Ezek között találni amerikai szélsőjobboldali kiadványokat, mint például a Breitbart, de a félretájékoztatás miatt több országban betiltott és a YouTube által is többször büntetett orosz RT is. Íme a teljes lista: Breitbart, Western Journal, Newsmax, Townhall Media, Media Research Center, The Washington Times, The Federalist Paper, Daily Wire, RT.com, Sputnik News, Patriot Post.

A klímatagadó weboldalak cikkeit több mint egymilliárd felhasználó olvasta el (Fotó: Scopio/Giordano Aita)
A klímatagadó weboldalak cikkeit több mint egymilliárd felhasználó olvasta el (Fotó: Scopio/Giordano Aita)
A klímatagadó weboldalak cikkeit több mint egymilliárd felhasználó olvasta el (Fotó: Scopio/Giordano Aita)

A CCDH összesen 6983 klímaváltozás-szkeptikus cikket elemzett, amelyek tavaly kerültek ki a Facebookra. Összesen 709 057 alkalommal léptek interakcióba a cikkekel a felhasználók, azaz vagy lájkolták, vagy megosztották, vagy kommenteket írtak alá. Ez még nem túl árulkodó adat, az viszont már beszédes, hogy a Facebookon megjelent posztok 69,69 százalékát - nem röhög! - tették ki a fenti tíz weboldalról származó cikkek.

A Facebook nem tesz semmit a klímatagadó posztok ellen - nahát!

A Facebook - amely nemrég bejelntette, hogy Meta néven folytatja - korábban égre-földre esküdözött, hogy felveszi a harcot a megtévesztő posztokkal, ennek ellenére, nem túl meglepő módon egyelőre nem viszi túlzásba ígérete betartását. A kutatás szerint a Toxikus Tízes oldalairól származó posztok 92 százalékánál semmiféle jelzés nem szerepel arról, hogy klímatagadó információk szerepelnek a cikkben. Ennél is szomorúbb, hogy a felhasználók 99,05 százaléka jelöletlen posztokat lájkolt vagy osztott meg követőivel.

A kutatás talán leginkább sokkoló adata, hogy a fenti tíz weboldal az elmúlt fél év során több mint egymilliárd felhasználói látogatást köszönhetett a megosztásoknak, amelyért több mint 3,5 millió dollár is befolyhatott a bankszámláikra.

A Facebookkal szemben a Google idén októberben jelentette be, hogy le fogja tiltani a klímatagadó tartalmak mellett megjelenő hirdetéseket és a hasonló tartalmakat feltöltő felhasználóknál kikapcsolja a monetizáció lehetőségét, azaz, aki ilyen videókkal próbál nézettségre, ezen keresztül pedig pénzre szert tenni, attól megvonják ezt a lehetőséget. A Facebook/Meta egyelőre semmi hasonlót nem ígért - nem mintha a korábbi ígéreteik megvalósultak volna.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)