Hirdetés

Több mint 1600 kilométert megy egy töltéssel a háromkerekű napelemes autó

|

A különleges járművekért már most több ezren állnak sorba.

Hirdetés

A kaliforniai Aptera Motors még tavaly szellőztette meg, hogy egy különleges, napelemekkel is felszerelt háromkerekű járművön dolgozik. Az Inside EVs pedig tegnap számolt be róla, hogy a cég nemrég tesztelte az Alpha és Beta típusjelű gépeket.

A járgány tervezése során mindent a hatékonyságnak rendeltek alá: az akkumulátorok hűtésére egy passzív megoldást alkalmaztak: az akkumulátorfolyadékot a jármű alján végigfutó csatornarendszeren vezetik keresztül, így hűtve a telepeket. Erre azért volt szükség, hogy az Aptera tömegét a lehető legalacsonyabban tudják tartani.

Az Aptera háromkerekűi szuperkönnyű felépítésükkel teszik lehetővé az óriási elektromos hatótávot (Fotó: Aptera Motors)
Az Aptera háromkerekűi szuperkönnyű felépítésükkel teszik lehetővé az óriási elektromos hatótávot (Fotó: Aptera Motors)

Az Aptera háromkerekűi szuperkönnyű felépítésükkel teszik lehetővé az óriási elektromos hatótávot (Fotó: Aptera Motors)

A prototípus mindössze 816 kilót nyom, töbek között ez teszi lehetővé, hogy a villanymotor egy feltöltéssel akár 1000 mérföldet, azaz 1609 kilométert is meg tudjon tenni. Ezzel jelenleg a legnagyobb hatótávú elektromos jármű lenne szárazföldön - összehasonlításként, a méregdrága Lucid Air luxuslimuzin csúcsmodellje "csak" 837 kilométerre képes, de még a Mercedes napelemes koncepcióautója, a Mercedes Vision EQXX hatótávja is csak épp, hogy meghaladja az 1000 kilométert.

Hirdetés

 A háromkerekű járművet kétféle változatban kínálják majd: az alapmodellt egy 100 kilowattos, 134 lóerős  villanymotor hajtja, míg a full extrás változat egy 150 kilowattos, 201 lóerős erőforrással 3,5 másodperc alatt gyorsul álló helyből 100 km/h-ra. A hálózati töltés mellett az Aptera a tetejébe épített napelemekkel is képes tölteni az akkumulátorokat, akár vezetés közben is. Az alapmodell hatótávjához a napcellák 25 kilométert tesznek hozzá, míg a csúcsmodell több napelempanelt kapott, így akár 76 kilométernyi hatótáv-többletet is el lehet érni vele, napos időben.

A háromkerekűek a stabilitás miatt nagyon szélesek, így nem valószínű, hogy Európában elterjednének (Fotó: Aptera Motors)
A háromkerekűek a stabilitás miatt nagyon szélesek, így nem valószínű, hogy Európában elterjednének (Fotó: Aptera Motors)

A háromkerekűek a stabilitás miatt nagyon szélesek, így nem valószínű, hogy Európában elterjednének (Fotó: Aptera Motors)

Bár mindez izgalmasan hangzik, valószínűtlen, hogy az Aptera gyakori látvánnyá válna Európában. A cég szerint ugyanis a stabilitás érdekében rendkívül szélesre tervezték, ami miatt sok európai város sávjaiban egyszerűen nem is férne el, szemben a jóval szélesebbb amerikai utaknál. Emellett, az ára is gátat szab majd annak, hogy tömegcikké váljon: az alapmodellért ugyanis 25 900 dollárt, azaz szűk 8,3 millió forintot kell fizetni, míg a csúcsfelszereltségű verzióért ennek közel dupláját, 50 700 dollárt kérnek, ami több mint 16,2 millió forint. Összehasonlításként: egy tágas és kényelmes Škoda Enyaq elektromos SUV beszállóára 14,8 millió forint.

Ennek ellenére valószínűleg nem megy majd csődbe a vállalkozás, az Aptera információi szerint ugyanis már több mint tizenötezer előrendelést kaptak a háromkerekű járművekre, ráadásul a megrendelőknek 100 dolláros letéti díjat is ki kell fizetniük, ami azt jelenti, hogy csak ebből több mint másfélmillió dollár már befolyt a cég számlájára.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)