Hirdetés

Nagy az autód? Akkor fizess!

|

Komoly különadóval sújtanák a városi terepjárókat az amerikai fővárosban.

Hirdetés

Az elmúlt 5-10 évben robbanásszerűen megnőtt az úgynevezett városi terepjárók, azaz SUV-k száma. Ezek a járművek - tisztelet a kivételnek - rendes terepezésre ritkán alkalmasak - ha alkalmasak is, sok tulajdonosnak amúgy sem jutna eszébe nekiállni sarat dagasztani az akár több tízmilliós, luxus beltérrel felszerelt járművekkel. Amelyekkel aztán parkolni sem olyan egyszerű, illetve a belvárosi szűk kis utcákon is bizony sokszor kell centizgetni, hogy elférjen a parkoló autók mellett, a kerékpárosokról nem is beszélve.

A SUV-k - a szintén egyre nagyobbra duzzadó kisteherautókkal, pickupokkal együtt - sokkal gyakrabban okoznak súlyos sérüléssel vagy halállal járó baleseteket - részben azért, mert a hatalmas karosszéria, bár a bent ülőket megvédi, a külvilágból rengeteget kitakar. A Consumer Reports fogyasztóvédő magazin tavalyi kutatásából az is kiderült, hogy a hasonló járműveknek több és nagyobb holttere van - azaz hiába ül magasabban a sofőr, kevésbé látja a gyalogosokat, kerékpárosokat - különösen a gyerekeket.

Az elmúlt évtizedben meghatszorozódott az SUV-k száma a világ útjain (Fotó: Unsplash/Jakob Rosen)

Az elmúlt évtizedben meghatszorozódott az SUV-k száma a világ útjain
(Fotó: Unsplash/Jakob Rosen)

Ezen az áldatlan helyzeten próbálnak változtatni az Egyesült Államok fővárosában - írja a BoingBoing. Washington D.C.-ben ugyanis Mary Cheh, a városi tanács tagja rendkívül szigorú javaslatot terjesztett elő az amerikai főváros költségvetési vitájában. A politikus ugyanis a hétszeresére emelné az SUV-k és a 2,7 tonnánál nehezebb kisteherautók regisztrációs költségeit.

Az egyre nagyobbra növő autóknál jóval nagyobb a holttér is (Fotó: Unsplash/Udayaditya Barua)

Az egyre nagyobbra növő autóknál jóval nagyobb a holttér is (Fotó: Unsplash/Udayaditya Barua)

Ez azt jelenti, hogy egy washingtoni lakos, aki egy hasonló pickupot vagy SUV-t szeretne regisztráltatni, annak a korábbi 72 dolláros éves díj helyett több mint 500 dollárt kell fizetnie (ez forintban számolva azt jelenti, hogy a 27 500 forintos díj közel kétszázezer forintra ugrik, ha elfogadják Cheh javaslatát. Összehasonlításként, egy hagyományos személyautó - 1,5-től 2,7 tonnáig - regisztrációja évente 175 dollárba kerülne a jelenlegi 72 dollár helyett.

Hirdetés

Az előterjesztés egyébként semmiféle kivételezésre nem ad lehetőséget, azaz, azok sem mentesülnek az emelt díj megfizetése alól, akik valóban azért vásároltak SUV-t vagy pickupot, mert az esetleg a munkájukhoz szükséges. Mary Cheh szerint ez a kérdés szóba sem került lehetséges problémaként. A politikus szerint a jelentős emelés "arányos a hasonló típusú járművek által okozott károkkal".

A legtöbb SUV sosem találkozik hasonló tereppel (Fotó: Unsplash/Tabea Schimpf)

A legtöbb SUV sosem találkozik hasonló tereppel (Fotó: Unsplash/Tabea Schimpf)

A javaslat kizárólag Washington D.C. belterületére vonatkozik, a külvárosi részeken élőket - vagy épp a Potomac folyó túloldalán elterülő Virgina lakosait - nem érinti a díjemelés. Kíváncsian várjuk, mi lesz a sorsa az előterjesztésnek, siker esetén ugyanis várhatóan más nagyvárosokban is megfontolják majd a hasonló szigorításokat.

Még van mit mesélnünk neked, minden érdekességet megtalálsz itt!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)