Hirdetés

Lemerült az akksi? Akkor tekerj!

|

Érdekes városi öszvért fejlesztett egy norvég startup.

Hirdetés

Az elektromos autókkal kapcsolatos egyik leggyakoribb kritika, hogy az akkumulátort nem lehet olyan könnyen és gyorsan feltölteni, mint, ahogy egy benzines vagy dízel autót megtankolna az ember. Ez jelenleg még sajnos tény, bár az idő a villanyhajtású gépeknek dolgozik: az egyre fejlettebb akkumulátorokat egyre gyorsabban is lehet tölteni, de bemutattak már olyan elektromos autós töltőállomást is, ahol a "tankolás" nem tart tovább, mint egy benzinkúton - igaz, ehhez olyan autóra is szükség van, ami kompatibilis az "áramkúttal".

Amíg megérkezik a pillanatok alatt feltölthető elektromos autó, más megoldás után kell nézni. A norvég CitiQ mérnökei szabadjára engedték a kreativitásukat és megalkották a járművet, ami ideális közlekedési eszköz lehet a jövő fenntartható okosvárosaiban. A Car-eBike-nak nevezett szerkezet nem árul zsákbamacskát: az elektromos kerékpárok előnyeit szeretné ötvözni az autók kényelmével és biztonságával.

Félig elektromos autó, félig elektromos kerékpár - ez a CitiQ (Fotó: citiq.biz)

Félig elektromos autó, félig elektromos kerékpár - ez a CitiQ (Fotó: citiq.biz)

Akár egy autónak - na jó, maradjunk a mopedautóknál, már csak a méretei miatt is - a CitiQ-nak is van négy kereke, teteje, szélvédője, ajtaja, csomagtartója, sőt, sebességtartó automatikája, azaz tempomatja is. A vásárlók akár felhúzható oldalsó ablakokkal is kérhetik, így teljesen zárt belső tér jön létre.

Hirdetés

Ami az említett méreteket illeti, a CitiQ 87 centiméter széles, 155 centi magas és 222 centiméter hosszú. Tengelytávja 185 centiméter, a küllős kerekek pedig 20 collosak. A jármű saját tömege mindössze 68 kilogramm és legfeljebb 300 kilónyi terhet vihet magával.

Egy feltöltéssel 70-100 kilométer a hatótávja, ehhez egy szerény, 250 wattos villanymotor jár, amellyel maximum 25 km/h sebességre képes. Azaz, nem száguldozásra tervezték, cserébe a használatához nincs szükség jogosítványra, mivel kerékpárnak minősül. Emiatt akár a kerékpárútra, az autómentes, illetve zéróemissziós zónákba is behajthat - hangsúlyozzuk, a fejlesztő cég szerint, az ezirányú szabályok országról országra változhatnak.

Az akkumulátort akár menet közben is lehet tölteni a pedálokkal (Fotó: citiq.biz)

Az akkumulátort akár menet közben is lehet tölteni a pedálokkal (Fotó: citiq.biz)

A CitiQ különlegessége, hogy biciklipedálok is kerültek bele, így a sofőrnek nem kell attól tartania, hogy ott marad az út közepén a lemerült akkumulátorral. A hajtásról ugyan végig a villanymotor gondoskodik, de a sofőr bármikor elkezdhet pedálozni, ha már nagyon fogyna az energia. Ráadásul az áttételek használatán sem kell gondolkodni, azt ugyanis egy szoftveresen vezérelt automata rendszer állítja be, a hatékonyságot szem előtt tartva.

A norvég cég a tavalyi évre ígérte az első darabok kiszállítását, ám valószínűleg náluk is okozott némi fennakadást a koronavírus megjelenése, nem beszélve az ellátóláncok akadozásáról. A cég Facebook-oldalán jelenleg az áll, hogy az első CitiQ-kat idén ősszel adják majd át észak-európai vásárlóiknak, aztán fokozatosan bővítik a kört.

Ami az árakat illeti egy CitiQ-ért körülbelül 6000 eurót, azaz szűk 2,3 millió forintot kell fizetni. Ez nagyjából egy középkategóriás mopedautó árával egyezik meg - egy komolyabb felszereltségű mopedautóért azonban ennek akár két-háromszoroást is elkérhetik, így a norvég fejlesztés jó választás lehet annak, aki nem költene egy normál személyautóra, viszont időnként jól jönne, ha az időjárástól függetlenül kényelmesen és fenntartható módon szeretne eljutni A-ból B-be.

Még van mit mesélnünk neked, minden érdekességet megtalálsz itt!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)