Hirdetés

Eltüntetnék az autókból az egyik legidegesítőbb fejlesztést

|

A Citroënből kinőtt prémium DS márka designfőnöke alaposan átalakítaná a jövő autóit.

Hirdetés

Korábbi autótesztjeinkben is gyakran említettük, illetve vezetéstechnikai partnerünk, a SPEEDWORLD szakértőivel is többször beszélgettünk már róla, hogy az újabb autókban egyre gyakoribb érintőképernyők valójában rendkívül balesetveszélyesek, hiszen egyre kevesebb a műszerfalakon a fizikai gomb, amit akár odanézés nélkül is meg lehet nyomni.

Az érintőképernyők használatához a sofőrnek le kell vennie a szemét az útról, márpedig, ez azt jelenti, hogy ilyenkor vakon vezet. Ez már 50 km/h sebességnél is komoly veszélyforrásnak számít, hiszen már ekkora sebességgel haladva is közel 14 métert tesz meg az autó másodpercenként: összehasonlításként egy Mercedes-Benz Citaro típusú autóbusz, amelyből sok közlekedik Budapest utcáin, körülbelül 12 méter hosszú. Azaz, minden egyes másodperc alatt, amit az érintőképernyő nézegetésével tölt a sofőr, több mint egy busznyi távolságot tesz meg.

Szerencsére, vannak az autóiparban olyan tervezők, akiknek szintén nem tetszenek a mindent beborító érintőképernyők. Thierry Métroz, a Citroën kabátujjából kibújt, a Stellantis-csoport prémium márkája, a DS Automobiles designért felelős vezetője nemrég az Autocar magazinnak adott interjújában egyenesen úgy fogalmazott, hogy a jövő autóiból szeretné száműzni a hasonló megjelenítőket, igaz, más okból.

A DS Sport Lounge koncepcióautóban ugyan még akad érintőképernyő, de a francia márka teljesen más utat választana (Fotó. DS Automobiles)
A DS Sport Lounge koncepcióautóban ugyan még akad érintőképernyő, de a francia márka teljesen más utat választana (Fotó. DS Automobiles)

A DS Sport Lounge koncepcióautóban ugyan még akad érintőképernyő, de a francia márka teljesen más utat választana (Fotó. DS Automobiles)

Az érintőképernyő most óriási trend, de szerintem kissé hülye ötlet. A DS-nél a filozófiánkkal ellentétes a gondolat, hogy kevesebb műszerfal és több képernyő legyen az autókban. Az a célunk, hogy a jövő autóinak belteréből eltöröljük az összes képernyőt. Az is problémás velük, hogy ha kikapcsoljuk őket, akkor csak egy szögletes fekete felület marad, ami tele van ujjlenyomatokkal. Ez egyáltalán nem szexi és a luxus-életérzéshez sincs sok köze

- fogalmazott Thierry Métroz.

Hirdetés

A szakember szerint a DS-nél egyelőre keresik a választ rá, hogy mivel lehetne kiváltani az egyre gyakoribb képernyőket. Métroz valami olyan megoldást szeretne, ami kevésbé mászik bele a sofőr és az utasok személyes terébe, és ami higgadtabb, nyugodtabb autózást tesz lehetővé.

Természetesen ez óriási kihívás, hiszen a sofőrt azért muszáj információkkal ellátni

- tette hozzá.

A francia márka tervezője azt is elárulta, hogyan képzeli el a közeli jövő DS-modelljeit. A legtöbb mostani autó arculatát erősen meghatározza a hűtőrács, mivel azonban az elektromos autóknál ilyesmire nincs szükség, ez új lehetőségeket, ahogy Métroz fogalmazott, nagyobb szabadságot ad a tervezőknek - különösen, hogy a DS autói 2024-től kizárólag tisztán elektromos hajtással készülnek majd.

Az elektromos autók új lehetőségeket adnak a tervezőknek (Fotó: DS Automobiles)
Az elektromos autók új lehetőségeket adnak a tervezőknek (Fotó: DS Automobiles)

Az elektromos autók új lehetőségeket adnak a tervezőknek (Fotó: DS Automobiles)

A szakember a DS Aero Sport Lounge koncepcióautó példáján mutatta be, hogy ez mit jelenthet a gyakorlatban: a designerek itt a DS-embléma megvilágítására koncentráltak a tervezés során.

Új szabad felülethez jutottunk így, amire új design-ötleteket találhatunk ki. Ez egy nagyon izgalmas időszak az autótervezők számára

- mutatott rá Thierry Métroz.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)