Hirdetés

Elektromos autóként élednek újjá a csodaszép veterán verdák

|

Klasszikus autócsodák elektromos átalakítására vállalkozott egy londoni cég.

Hirdetés

A veterán autókért sokan rajonganak, a szerencsések - és tehetősebbek - pedig féltő gonddal őrizgetik a 30-40-50 éves vagy még öregebb klasszikusokat a garázsaikban, néha megjáratva azokat az utakon, vagy olyan rendezvényeken, mint a Concours d'Elegance oldtimer-találkozók.

Igen ám, de sok helyen már nem nézik jó szemmel a régi benzinfalók jelenlétét, és egyre több városból kezdik kitiltani azokat a járműveket, amelyek nem felelnek meg a szigorú emissziós céloknak. Így van ez Nagy-Britanniában is, ahol a kormány tervei szerint 2030-ra az ország útjain járó mintegy negyvenmillió gépkocsi 46 százaléka elektromos autó kell, hogy legyen, igazodva a britek klímacéljaihoz. A régebbi, kevésbé korszerű technológiát képviselő járművek lecserlését 2000 font (kb. 877 ezer forint) támogatással is ösztönzik - írja a Euronews.

Ez a Mini Cooper már elektromos autóként közlekedhet London útjain (Fotó: London Electric Cars)
Ez a Mini Cooper már elektromos autóként közlekedhet London útjain (Fotó: London Electric Cars)

Ez a Mini Cooper már elektromos autóként közlekedhet London útjain (Fotó: London Electric Cars)

Ez rendben is van, ha valaki egy 15-20 éves autót szeretne modernebbre cserélni, különösen, ha egy mindenféle különlegességet nélkülöző tömegmodellről van szó. Azonban érthető, ha az oldtimer-rajongóknak esze ágában sincs megválni a szép állapotú veteránjaiktól, amelyekkel azonban egy idő után már nem mehetnének sehová, vagy komoly büntetéssel kéne számolniuk.

Hirdetés

Rajtuk segít a London Electric Cars, amely vállalja, hogy a belső égésű motorokat korszerű, zéró emissziós elektromos autóvá alakítja. A vállalkozást a 44 éves Matthew Quitter alapította, miután Kaliforniában találkozott egy hasonló vállalkozással és kiderítette, hogy Nagy-Britanniában nincs hasonló lehetősége a veterán-tulajoknak. Elsőként saját, 1953-as Morris Minor típusú autójába épített be lítium-ion akkumulátorokat, ma pedig már egy tízfős csapattal dolgozik a megrendelők járművein.

A cég használt Nissan Leaf, illetve Tesla típusú elektromos autók akkumulátorait építi be a klasszikusokba, amelyek így már megfelelnek a szigorú szabályozásnak. Az átalakítás nem olcsó, hiszen rengeteg munkával jár átépíteni a régi autókat, hogy elektromos hajtással működhessenek. Egy hasonló "műtét" 25 ezer fontnál indul, azaz alsó hangon is szűk 11 millió forintot kell fizetni, ha valaki szeretné megmenteni veterán autóját az enyészettől.

Ha azonban az oldtimer-tulajdonos rászánta magát az átalakításra, utána mentesül egy pár, kifejezetten az autósokra kivetett adónem alól, például úthasználati díjat és dugódíjat sem kell fizetnie.

A cég szakemberei 3D-nyomtatóval hozzák létre az akkumulátorok beszereléséhez szükséges alkatrészeket, ezen felül azonban nem nyúlnak az autóhoz, csak amennyire feltétlenül szükséges.

A London Electric Cars leggyakoribb vendégei általában Mini és Land Rover típusú autók, de előfordulnak igazi ínyencségek is, mint egy-egy régi Rolls-Royce, a hetvenes évekből származó Lancia Delta, egy klasszikus londoni taxi, vagy a háromkerekű Bond Bug, amelyet 1970 és 1974 között gyártottak.

A cég indulása óta több versenytárs is megjelent a brit piacon, köztük a David Beckham által is finanszírozott Lunaz Design, amely kifejezetten Rolls-Royce típusú autók elektromos átalakítására vállalkozott. Az ő áraik jelentősen magasabbak, mint Quitter cégénél: a brit luxusautók "felvillanyozása" 350 000 fontba, azaz több mint 153 millió forintba kerül. Ehhez képest a 25 000 fontos ár szinte ingyen van...

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)