Hirdetés

Így készül a lágyhibrid: benéztünk a Ford craiovai gyárába

|

Napi több száz autó készül a sebészi pontossággal működő üzemben, ahol már több mint egymilliót gyártottak a Ford lágyhibrid crossoveréből.

Hirdetés

Szűk 700 kilométert kell Budapestről megtenni, ha ellátogatnánk a romániai Craiova talán legtöbb embert foglalkoztató üzemébe, éppen ezért nagyon megörültem, amikor kiderült, hogy a mindössze egy héttel korábban tesztelt Ford Explorer PHEV volánja mögött ülve tehetem meg az utat.

A több mint 6000 dolgozóval üzemelő craiovai Ford gyár elképesztő létesítmény, amelynek teljesítménye és története is figyelemre méltó.

A craiovai Ford-gyár egymillió négyzetméteres területen fekszik, 6000 embernek ad munkát (Fotó: Ford)
A craiovai Ford-gyár egymillió négyzetméteres területen fekszik, 6000 embernek ad munkát (Fotó: Ford)

A craiovai Ford-gyár egymillió négyzetméteres területen fekszik, 6000 embernek ad munkát (Fotó: Ford)

Az üzemben eredetileg a Citroënnel közösen alapított román autómárka, az Oltcit modelljei készültek 1976-tól 1991-ig, amikor a francia gyártó kivonulása miatt Automobile Craiova néven folytatták a rövid életű Oltena márkájú járművek gyártását. Három évvel később már a Daewoo autói készültek itt, míg végül 2008-ban megérkezett a Ford és több mint kétmilliárd dolláros befektetéssel a világ egyik legmodernebb autógyárát hozta létre a több mint egymillió négyzetméteres területen.

A Ford craiovai gyárának főbejáratánál áll ez a román nemzeti színekre fújt Ecosport (Fotó: Ford)
A Ford craiovai gyárának főbejáratánál áll ez a román nemzeti színekre fújt Ecosport (Fotó: Ford)

A Ford craiovai gyárának főbejáratánál áll ez a román nemzeti színekre fújt Ecosport (Fotó: Ford)

Fémlemeztől a kész autóig

Az üzemben sokáig főleg haszongépjárműveket gyártottak, 2009-től a Ford Transit Connect modellek gördültek le a futószalagokról, ami 2012-ben a B-Max egyterűekkel bővült. Itt készülnek a számtalan szakmai díjat begyűjtő EcoBoost motorok, 2017 óta pedig a Ford Ecosportok gyártásával álltak át teljesen a személyautókra. Itt készül a Ford egyik jelenlegi slágermodellje, a crossover subcopmact SUV kategóriát képviselő Ford Puma, amelyben az amerikai gyártó megmutatta a világnak a mild hybrid, azaz lágyhibrid technológiát is.

A craiovai üzem idén már napi 1000 autó legyártását tervezi
A craiovai üzem idén már napi 1000 autó legyártását tervezi

A craiovai üzem idén már napi 1000 autó legyártását tervezi

A gyárlátogatás során végignézhettük, ahogy sima fémlemezekből lépsenként kialakulnak a kész autók. Az üzemben számos gyártási fázis párhuzamosan zajlik, minden 67. másodpercben elkészül egy autó és minden 47. másodpercben összeraknak egy Ecoboost motort. Ez azt jelenti, hogy a tavalyi év során 163 ezer autó és 240 ezer motor készült el, 2022-re pedig az a terv, hogy havonta ezer gépkocsi gördüljön ki a gyárból. Ez egyébként kamionokon vagy vonaton történik, az üzemnek ugyanis saját vasúti pályája is van, több mint 10 kilométeres hosszúságban kígyóznak a sínek az épületek mellett.

A gyárban, ahol közel fele-fele arányban dolgoznak férfiak és nők - ez csaknem egyedülálló az iparágban - folyamatos a munka: a motorok és a karosszériaelemek megmunkálása négy műszakban, 168 órában történik, míg az autókat három műszak szereli össze, heti 120 órában. Ez azonban nem valósulhatna meg komoly automatizáció nélkül: a craiovai gyárban több mint 600 KUKA típusú robot dolgozik, de akadnak olyan önvezető kisebb robotok is, amelyek különféle alkatrészeket szállítanak ide-oda, a dolgozók kikerülésével.

Felkészülés az alvázszám beütésére
Felkészülés az alvázszám beütésére

Felkészülés az alvázszám beütésére

Josephine Payne, a gyár igazgatója a Zöld Pályának elmondta, hogy a gyárban igyekeznek felhasználni az úgynevezett Ipar 4.0, illetve az Internet of Things (IoT) fejlesztéseit, hogy minél hatékonyabbá tegyék a munkát, ezáltal csökkentve a hulladék mennyiségét és a környezeti terhelést. A gyár energiaigényeit igyekeznek egyre nagyobb százalékban megújuló forrásokból fedezni, emellett olyan technológiákkal is dolgoznak, mint a 3D-nyomtatás, a már említett önjáró eszközök, úgynevezett cobotok, azaz az emberekkel közös munkára képes robotok, de drónokat, illetve big data megoldásokat is bevetnek a minél nagyobb hatékonyság érdekében.

Egy autó = három és fél óra

Ennyi kell, hogy a fémlemezekből és egyéb alkatrészekből összeálljon a kész autó. A munkafázisok egy része teljesen automatizált, a narancssárga robotok szinte balettszerű mozdulatokkal illesztik össze a jókora fémdarabokat. Máshol 2-3-4 fős csapatok végzik a különféle alkatrészek beszerelését: a nehéz darabok mozgatását exoskeletonokra emlékeztető segédkarokkal lehet a megfelelő helyre terelgetni.

A lágyhibrid (mild hybrid) Ford Puma "lelke", a kisméretű lítium-ion akkumulátor
A lágyhibrid (mild hybrid) Ford Puma "lelke", a kisméretű lítium-ion akkumulátor

A lágyhibrid (mild hybrid) Ford Puma "lelke", a kisméretű lítium-ion akkumulátor

Különleges gyárlátogatás lévén, nem csak turistaként mászkáltunk a gyártósorok közt, egy-egy állomáson be is segíthettünk a munkába. Adogattunk a precíz robotok "kezébe" szélvédőket - a munkafázist felügyelő szakember homlokráncolása közepette, aki azért láthatóan kissé aggódott, hogy esetleg odakoccantjuk valahová a méretes üvegtáblákat. Kipróbálhattuk a jókora légkalapácsra emlékeztető eszközt, amellyel beütik az alvázba a motorszámot, de a Ford Puma csomagtartója alatt lapuló extra tárolórekeszt, az úgynevezett Megaboxot is a helyére egyengedhettük egy pneumatikus célszerszám segítségével.

Hirdetés

Láttuk a lágyhibrid autóba kerülő akkumulátorok sorát, amelyek a beszerelést várják, gondoskodtunk róla, hogy a készülő kocsikban megfelelően fel legyen töltve a klímaberendezés és a szélvédőmosó, egy ponton pedig az egyik legérdekesebb műveletbe is belekóstolhattunk.

Ford emblémák, mielőtt a helyükre kerülnének
Ford emblémák, mielőtt a helyükre kerülnének

Ford-emblémák, mielőtt a helyükre kerülnének

Ha mindig is érdekelt, hogy kerülnek fel a feliratok és az emblémák az autókra, íme a megoldás: egy precíz sablon segít megtalálni az egyes betűk pontos helyét, amelyek egy ragasztócsíkról lehúzva kerülnek a helyükre. Az emblémát ezután már csak be kell pattintani a fémlemezen kialakított lyukakba, majd egy erőnyomó segítségével fixálni. Így, ha a családba érkezik egy Ford Puma, még az sem elképzelhetetlen, hogy valamelyik sajtómunkás keze munkáját dícséri a felirat a csomagtartó ajtaján.

A felragasztás után erőnyomóval kell fixálni a típus betűit
A felragasztás után erőnyomóval kell fixálni a típus betűit

A felragasztás után erőnyomóval kell fixálni a típus betűit

A craiovai gyárban már több mint egymillió Ford Puma készült, ami lehetőséget adott egy igen látványos kisfilm leforgatására is. Amikor elérték az egymillió legyártott darabot, a gyár dolgozói pár napra színészekké léptek elő. Nem akarjuk lelőni a poént, érdemes megnézni az alábbi videót, amelyben az egyedüli ember, aki nem a gyár munkatársa nem más, mint Adrien Fourmaux, az M-Sport Ford World Rally Team versenyzője.

Amikor a fenti képsorokkal kapcsolatban megkérdeztünk Josephine Payne-t, hogy nem aggódtak-e a méregdrága robotok épsége miatt, mosolyogva csak annyit mondott: "volt pár pillanat, amikor megfagyott az ereinkben a vér, de végül minden simán ment".

A Ford egyébként komolyan fejleszti a craiovai üzemet, ugyanis 2023-ban egy egyelőre még nem ismert új modellt, 2024-től pedig egy még szintén ismeretlen, teljesen elektromos hajtású autót is gyártanak majd. Reméljük, akkor is megnézhetjük majd, hogyan készülnek a modern villanyhajtású gépek.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)