Hirdetés

Kevesebb, mint egy évtizeden belül hiánycikké válhat az EV-gyártás szempontjából kulcsfontosságú nyersanyag

|

Az AI-ágazat exponenciális növekedése miatt is egekbe szökkenhet a réz ára.

Hirdetés

Az emberiség történelme során a különböző anyagok felfedezése, használata, megmunkálása kulcsfontosságú volt a fejlődés szempontjából. Nem véletlen, hogy korok kapták a stratégiai fontosságú nyersanyagok nevét. Ilyen módon megkülönböztetünk kőkort, rézkort, bronzkort és vaskort az alapján, hogy az adott időszakban melyik volt a domináns anyag.

A vas mellett a réznek volt talán a legmeghatározóbb szerepe az emberiség kultúrtörténetében, aminek oka a könnyebb megmunkálhatóságból és a sokoldalú hasznosíthatóságból eredeztethető. Nem véletlen, hogy manapság is az egyik legtöbbet használt fémfajta.

Bizonyos formában használjuk a rezet a növényvédő szerek gyártásához, ötvözetek - például bronz - előállításához, elektro-motorok tekercseléséhez, de kétség kívül a legtöbbet az elektromos iparban. Ezek közül a jelenleg felfutóban levő elektromos autó-gyártás és az AI-adatközpontok folyamatos növekedése előbb-utóbb hiányt okozhatnak a stratégiai fontosságú anyagból.

Hirdetés

Egy szingapúri nyersanyag kereskedő cég, a Trafigura úgy gondolja, hogy a kereslet folyamatos növekedése előbb extrém módon feltornázza a réz árát, majd akár hiányt is okozhat. Prognózisuk szerint az évtized végére akár egymillió tonnával is nőhet a nyersanyag iránti kereslet, ami beláthatatlan problémákhoz vezethet az ágazatban.

Nemrégiben egy lusanne -i konferencián hangzott az el, hogy ez az egymillió tonnás növekedés már azon felül van, amivel korábban kalkuláltak az érintett iparágak. Már akkor is aggodalmat okozott az érintett piaci képviselők körében az előre jelzett négy-öt millió tonnás hiány, de az időközben bekövetkezett AI-forradalom teljesen új helyzetet teremtett.

Jelenleg körülbelül 26 millió tonna rézre van szükség évente, amit egyelőre nagyarányú áremeléssel próbálnak kezelni a globális értékesítők, de kérdéses, hogy meddig tarható még fenn így az ellátás. Egy Reuters jelentés szerint már jövő év végére 100 000 tonnával kevesebbet fognak tudni bányászni és előállítani a szükségesnél.

Jelenleg Kína használja fel a legtöbbet a szükségesnél ritkább fémből, ami komoly problémákat okozhat a nemzetközi kereskedelemben, és fennakadásokat az elektromos autók gyártásában. Jelenleg 9406 dollárba kerül egy tonna nyers réz, de szakértők szerint ez rövidesen akár 15 000 dollár közelébe is felszökhet, ami persze magával hozza az összes termék drágulását, aminek a gyártásához réz szükséges.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)