Hirdetés

Megújult Magyarország legnépszerűbb elektromos autója

|

Márkajelzés nélkül elsőre nem könnyű megmondani, hogy melyik modell új változatáról van szó.

Hirdetés

A dél-koreai Kia nagyot gurított a 2016-ban bemutatott Kia Niro-val, illetve annak elektromos változatával, a Kia e-Niro-val, amely 2020-ban és 2021-ben is Magyarország legnépszerűbb tisztán elektromos autójának bizonyult, az értékesítési adatok alapján. Ez egyébként nem túl meglepő, ugyanis ár/érték arányban egy kifejezetten jó konstrukciót sikerült összerakni, 289, illetve nagyobb akkumulátorcsomaggal 455 kilométeres hatótávval, ami még ma is komoly fegyverténynek számít az elektromos autók piacán.

A megújult Kia logo egyértelművé teszi, hogy a Niro második generációjáról van szó (Fotó: Kia)
A megújult Kia logo egyértelművé teszi, hogy a Niro második generációjáról van szó (Fotó: Kia)

A megújult Kia logo egyértelművé teszi, hogy a Niro második generációjáról van szó (Fotó: Kia)

A Kia tavaly novemberben mutatta be a megújult változatot: az alapjaiban új és friss szerkezetű Niro  kifejezetten környezettudatos és háromféle modern hajtáslánccal érkezik. A modell tehát hat év után megújult, méghozzá nem is kicsit: nem afféle faceliftről van szó, az autót ugyanis szinte az utolsó csavarig újratervezték, sőt, teljesen új padlólemezt is kapott, az úgynevezett K3 platformot, amely 45 milliméterrel hosszabb, 20 milliméterrel szélesebb az első generációnál, magassága azonban nem változott. Megnőtt viszont a tengelytávja, ami tágasabb utasteret és nagyméretű csomagteret jelent.

Az új platformra épült Kia Niro megnyúlt és szélesebb is lett (Fotó: Kia)
Az új platformra épült Kia Niro megnyúlt és szélesebb is lett (Fotó: Kia)

Az új platformra épült Kia Niro megnyúlt és szélesebb is lett (Fotó: Kia)

Alaposan átalakult az autó külseje is, amelynek elején a Kia jellegzetes 'tigrisarca' teljes szélességen keresztülhúzódik, sárvédőtől sárvédőig. Ez a design először a  2020-as Kia Sorento-val jelent meg, és a tavaly megjelent Kia Sportage-dzsel vált igazán kiforrottá. A széles szélvédő alsó és felső részének kialakítása egymásra rímelve teszi még összefogottabbá a Niro orrképét. A "szívdobbanás" vonalú szögletes nappali menetfények hangsúlyt adnak a modern formáknak, az első lökhárító középső betétje pedig erőt és biztonságot sugároz.

Hirdetés

A jelentős változás nem véletlen: az új Niro különösen fontos helyet foglal el a Kia egyre bővülő és 2027-re már 14 tisztán elektromos-akkumulátoros modellt kínáló környezettudatos palettáján.

A Kia újraalkotta a Nirót és ezzel világos alternatívát kínál a tisztább mobilitás felé. Gazdaságos hajtásláncaink választéka a legbizonytalanabbakat is képes meggyőzni arról, hogy megtegyék a következő lépést a még fenntarthatóbb közlekedés irányába

- mondta Jason JEong, a Kia Europe elnöke

Viszlát e-Niro, hello Niro EV!

Az egyik leginkább szembetűnő változás, a modell nevének apró módosítása: az új Niro háromféle környezetbarát hajtásláncot kínál: hibridet, plug-in hibridet (PHEV), és tisztán elektromos hajtású akkumulátorost. A két előbbiben a márka magas hatásfokú Smartstream sorozatú 1.6 literes közvetlen befecskendezéses (GDI) benzinmotorja dolgozik, az akkumulátoros-elektromos változat pedig akár a WLTP-szabvány szerinti 463 kilométeres emissziómentes hatótávolságot kínál. Utóbbinál eltűnt a névből az 'e' előtag, így mostantól Kia e-Niro helyett Kia Niro EV néven kell majd keresni a tisztán elektromos változatot.

Az új Kia Niro háromféle elektromos hajtáslánccal (hibrid, plug-in hibrid, tisztán elektromos) érhető el (Fotó: Kia)
Az új Kia Niro háromféle elektromos hajtáslánccal (hibrid, plug-in hibrid, tisztán elektromos) érhető el (Fotó: Kia)

Az új Kia Niro háromféle elektromos hajtáslánccal (hibrid, plug-in hibrid, tisztán elektromos) érhető el (Fotó: Kia)

A plug-in hybrid, és a hibrid Niro hajtásában, a Kia különlegesen magas hatásfokú Smartstream-motorcsaládjának 1.6 literes, közvetlen befecskendezéses (GDI) benzines tagja dolgozik együtt a márka hatfokozatú duplakuplungos sebességváltójának (6DCT) legújabb változatával. A GDI erőforrás új generációjában alacsony súrlódási ellenállású csapágyak dolgoznak, ugyanakkor az elektromos hajtás miatt a sebességváltóból hiányzik a hátramenet hagyományos fogaskerék áttétele, s ez önmagában 2.3 kilós tömeg-megtakarítást eredményez. A tolatás a villanymotor feladata, csendesen és teljesen emissziómentesen.

A 32 kilowatt teljesítményű, állandó mágneses szinkron villanymotorral felszerelt hibrid modellváltozat maximális kombinált rendszerteljesítménye 141 lóerő. A plug-in hibrid kivitel villanymotorja 62 kW leadására képes, így az összteljesítmény is magasabb: 183 lóerő. Ez a változat 65 km-es (WLTP vegyes ciklus, 16 colos keréktárcsákkal) tisztán elektromos, és így teljesen emissziómentes hatótávolságot kínál, így az átlagos napi futásteljesítmény a legtöbb esetben a benzinmotor beindítása nélkül is teljesíthető vele.

Az új Kia Niro-hoz természetesen vezeték nélküli telefontöltő is rendelhető (Fotó: Kia)
Az új Kia Niro-hoz természetesen vezeték nélküli telefontöltő is rendelhető (Fotó: Kia)

Az új Kia Niro-hoz természetesen vezeték nélküli telefontöltő is rendelhető (Fotó: Kia)

A Niro plug-in hybrid a Hyundai Motor Group első, 5,5 kilowattos, nagyfeszültségű, pozitív hőmérsékleti együtthatójú (PTC) fűtési rendszerét használja. Ezzel a megoldással jelentősen növelhető a tisztán elektromos hatótávolság hideg időben is. A rendszer önszabályozó kerámia fűtőelemei kiegészítik az autó hagyományos fűtési rendszerét, és elektromos üzemben is (amikor a benzinmotor áll) folyamatos, egyenletes fűtési teljesítményt nyújtanak.

Az akkumulátoros, tisztán elektromos hajtású Niro EV változat 463 kilométeres  hatótávját nagy teljesítménnyel kombinálja: villanymotorja 150 kilowatt leadására képes (6,000-14,600/perc között), és már közvetlenül az elindulás pillanatában eléri 255 Nm forgatónyomaték maximumát. Végsebessége 167 km/h, és 7,8 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/h-ra. Ehhez hozzájárul a 0.29-es légellenállási alaktényezője is.

Egyenáramú gyorstöltéssel a Niro EV 64.8 kWh kapacitású, lítiumion-polimer szerkezetű akkumulátora mindössze 43 perc alatt 10-ről 80%-ra telíthető. Hidegben, az autó akkumulátorfűtő rendszere automatikusan - a navigáció adatai alapján - előmelegíti az akkut, amennyiben a beállított cél egy töltőállomás, így gyorsabb a töltés, és egyenletesebb a teljesítményfelvétel. Az új Niro alapáras felszerelései közé tartozik a CCS töltőcsatlakozó.

Okosvárosokhoz tervezték

Az új Niro hibridek és plug-in hybridek Green Zone Drive üzemmódja a navigációs rendszer információi alapján képes a helyszínhez és a környezethez igazítani a hajtáslánc működését, így például lakóövezetekben, kórházak, vagy iskolák közelében, ahol a navigáció szerint "zöld zónákat" alakítottak ki, a hajtáslánc automatikusan tisztán elektromos üzemre kapcsol. A működésbe a vezető is beleszólhat, és saját "zöld zónákat" állíthat be. Emellett természetesen a legmodernebb vezetőtámogató rendszerekkel is felszerelték.

Egyelőre nincs információ róla, hogy az új Kia Niro milyen árkategóriában lesz elérhető, ahogy arról sem, hogy a hazai kereskedésekben mikortól lesz elérhető. Cikkünk publikálásakor a Kia magyar nyelvű weboldalán egyelőre még az előző generációs Kia Niro szerepel a Modellek menüpontban.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)