Hirdetés

Tölteni sem kell a világ első, sorozatgyártású napelemes autóját

|

Az elektromos limuzin simán megteszi a napi ingázáshoz szükséges távot - napenergiával.

Hirdetés

Az elektromos autók evolúciójában logikusnak tűnő mérföldkő a napelemek bevetése. Már most is kapható olyan Toyota Prius, amelyet a tetejébe épített napelem-panelek segítségével is lehet tölteni - igaz, ennek a rendszernek a hatékonysága még elég kezdetleges. A trendek azonban abszolút ebbe az irányba mutatnak, elég csak a kizárólag napenergiával hajtott lakóautóra vagy a Mercedes napelemes koncepcióautójára gondolni. Ezek persze még csak kísérletek, eddig ugyanis még nem volt olyan napelemes autó, ami bárki számára elérhető lett volna.

Tegnap azonban a holland Lightyear startup leleplezte az első olyan autóját, amely már sorozatgyártásra kész modellként kínálja a napelemes töltés lehetőségét - írja az InsideEVs. A Lightyear 0 nevű modell a cég által korábban bemutatott Lightyear One koncepcióautó véglegesített változata, ami csak pár apróságban tér el a prototípustól.

A Lightyear 0 karosszériáját 5 négyzetméternyi napelem borítja (Fotó: Lightyear)

A Lightyear 0 karosszériáját 5 négyzetméternyi napelem borítja (Fotó: Lightyear)

A Lightyear 0 abszolút a fenntarthatóság jegyében készült, a karosszéria elemeit például gyártási hulladékból visszanyert szénszálas anyagból készítették, a belső térben növényi alapú "vegán bőrt" és újrahasznosított rattanbútorokból származó faborítást használtak fel, a kárpitozást pedig szintén újrahasznosított PET-palackokból készítették.

Hirdetés

Az elektromos autó teljesítményéről egyelőre nem osztottak meg túl sok adatot, az viszont kiderült a tegnapi bejelentésből, hogy a Lightyear 0 hatótávja a WLTP-szabvány szerint 625 kilométer teljesen feltöltött akkumulátorokkal. A kocsi tetejét és orrát viszont öt négyzetméternyi napelem-panel borítja, ami ideális körülmények között napi 70 kilométerrel tudja megtoldani ezt a hatótávot. A kevésbé napsütéses országokban élőknek sem kell aggódnia, a cég szerint ugyanis a napelemek még felhős időjárás esetén is képesek 35 kilométernyi hatótávot biztosítani a jármű számára, ami nagyjából megegyezik az átlagos autóvezetők által naponta megtett távolsággal. Azaz, ha valaki a munkahelye és az otthona közötti ingázásra használja az autót, a napenergiával megoldhatja a napi töltést.

Ha mégis töltőoszlophoz kellene hajtani vele, a Lightyear 0 60 kilowattórás akkumulátorcsomagja egy óra alatt 520 kilométerre elegendő áramot képes felszippantani egyenáramú gyorstöltőről, de még a kisebb teljesítményű utcai töltőről is 200 kilométerrel lehet megtoldani a hatótávot ugyanennyi idő alatt. Konnektorról persze lassabb a töltés, ilyenkor óránként 32 kilométerre elegendő energia kerül az autó akkumulátoraiba. A napelemes töltés maximális hatékonyság mellett egy óra alatt 10 kilométernyi hatótávot tud biztosítani.

A napi ingázáshoz tölteni sem feltétlenül kell (Fotó: Lightyear)

A napi ingázáshoz tölteni sem feltétlenül kell (Fotó: Lightyear)

A cég szerint a Lightyear 0 hatékony működését - 100 kilométeren 10,5 kilowattórás fogyasztás - a jelenleg világrekordot jelentő légellenállási alaktényező teszi lehetővé: a holland fejlesztésű autó esetében ez 0,19, ami jobb, mint a Mercedes EQS 0,20-as alaktényezője. Igaz, a cikk elején említett Mercedes Vision EQXX koncepcióautó 0,17-es értéke jobb a Lightyear 0-nál, de a sorozatgyártású járművek között nincs párja.

A gyártás egyébként idén ősszel, egy finnországi gyárban kezdődik majd, az első modelleket novemberben szállítják majd az európai vásárlóknak. Nem lesz olcsó mulatság, egy Lightyear 0-ért ugyanis 250 000 eurót, azaz majdnem százmillió forintot kérnek, de a cég azt ígéri, 2025-re megérkezik majd a kisebb Lightyear Two nevű modelljük, amelyet 30 ezer euróért, azaz szűk 12 millió forintért kínálnak majd.

Még van mit mesélnünk neked, minden érdekességet megtalálsz itt!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)