Hirdetés

Kamukamionnal próbálta lenyomni a Teslát a Nikola

|

A dörzsölt csalónak olyan cégek dőltek be, mint a General Motors és a BP.

Hirdetés

Az elektromos autók terjedésével nem egy olyan cég jelent már meg a piacon, amely hangzatos ígéretekkel és szemkápráztató látványtervekkel szeretne hozzáférni a villanyhajtású járművek fejlesztésébe mostanság áramló befektetési pénzekből. Az ilyen eseteknél gyakori, hogy a kezdeti, lendületes indulást követően az adott cég szépen lasan eltűnik, rosszabb esetben a befektetők pénzével együtt.

Az ilyesmi megesik, elvégre nem mindenki született üzleti zseninek, a könnyű pénzszerzés lehetősége pedig sokakat elcsábít. Ritkább eset, amikor egy vállalat látszólag "nagyban játszik", azonban egy idő után kiderül, hogy a cég nem egy rosszul kalkulált üzleti tervre, hanem vegytiszta csalásra épült. Ilyen a hidrogénhajtású teherautókat fejlesztő Nikola esete is, amelyről nemrég számolt be a Telex.

A Nikola alapítója elképesztő csalást vitt véghez a nem létező hidrogénhajtású kamion ígéretével (Fotó: Nikola Motor)
A Nikola alapítója elképesztő csalást vitt véghez a nem létező hidrogénhajtású kamion ígéretével (Fotó: Nikola Motor)

A Nikola történetének egy szeletéről a Zöld Pálya olvasói is hallhattak, amikor tavaly decemberbenl leszállították az első elektromos kamionjaikat a Los Angeles hatalmas teherkikötőjébe. Akkor még úgy tűnt, komoly sikertörténet bontakozik ki a szemünk előtt, a Nikolának ugyanis látszólag sikerült az, ami a szerb feltaláló, Nikola Tesla nevének másik felét viselő Tesla számára még nem: legyártani egy tisztán elektromos hajtású tehergépjárművet, amellyel megkezdődhet a villanyhajtás korszaka szállítmányozás világában.

Nemrég derült ki, hogy az egész csupán szemfényvesztés volt a napelemekkel tölthető, hidrogénhajtású kamion ígérete. Trevor Milton, a cég alapítója ugyanis egy elképesztő hazugsághálót felépítve olyan óriáscégeket is megvezetett, mint a General Motors, amely a Nikola látványos színre lépését követően, idén szeptemberben meg is vásárolta a cég részvényeinek 11 százalékát.

Hirdetés

Hangzatos ígéretekben nem volt hiány: a 2016-ban bemutatott Nikola One nyergesvontatót ugyanis a cég állítása szerint összesen 6 villanymotor hajtotta volna, az 1000 lóerős teherautó egy tank hidrogénnel a 2000 kilométeres hatótávot is elérte volna. A hidrogénnel való feltöltése 15 percbe került volna, ami ugyan lassabb, mint gázolajat tankolni egy kamionba, az elektromos járművek világában azonban ez ma még kifejezetten gyorsnak számít, különösen, ha az említett hatótávot is figyelembe vesszük. Nem véletlen, hogy rövid idő alatt négymilliárd dollárnyi előrendelés futott be a céghez, amely 2023-ra már 35-50 ezer nyergesvontató gyártását tűzte ki célul.

Mindenki egy második Tesla eljövetelét várta

Az Elon Musk által alapított Tesla sikerei láttán talán érthetővé válik, hogyan dőlhettek be komoly üzletemberek is Trevor Miltonnak. A Tesla első elektromos autójának, a Tesla Roadsternek a 2006-os megjelenését követően Musk - túlzás nélkül - a feje tetejére állított az autóipart. A dél-afrikai származású milliárdos vállalata ma már ott tart, hogy évente közel egymillió autót gyártanak le, így az üzleti döntéshozók, akiket Milton ígéretei elcsábítottak, bizonyára valami hasonlóban reménykedtek, amikor annyi pénzt lapátoltak a Nikolába, hogy 2020-ban a cég értékét már 13 milliárd  dollárra (!) becsülték.

Trevor Milton - és testvére Travis, akit a hidrogénhajtásért felelős részleg élére nevezett ki a cégalapító - nem tétlenkedtek. A Nikola One után hamar bejelentették a Nikola Two fejlesztését, amelyben már a Milton által behálózott partnercégek is besegítettek. A cikk elején linkelt anyag pedig már a Nikola Tre kamionok leszállításáról szólt, igaz, akkor még senki sem gyanakodott, amikor a cég képviselői azt állították, hogy az átadott elektromos kamionok mellett gőzerővel dolgoznak a hidrogénhajtású modellek legyártásán is. A csalás során semmitől sem riadtak vissza: amikor a sajtó és az iparági szakértők feszegetni kezdték, hogy a Nikola One valóban létezik-e, a cég az alább látható videóval reagált, amelyről utólag kiderült, hogy nem egy működő kamion látható rajta, pusztán egy olyan, motor nélküli változat, amelyet legurítottak egy hosszú lejtőn.

Érdekes párhuzam a Teslával, hogy a Nikola egy hidrogénhajtású pick-upot - a Nikola Badgert - is bejelentett, amelyre - akárcsak Elon Musk kedvenc Cybertruckjára - özönlöttek az előrendelések, azonban ebből sem lett semmi. A Cybertruck megjelenését is többször elhalasztotta már a Tesla, igaz, utóbbi legalább az elektromos autókat tekintve nem verte át az ügyfeleit.

A hazugság-kártyavár végül a Hindenburg Research piackutató cég jelentésének publikálását követően kezdett összedőlni. A cég azután vizsgálta meg a Nikola helyzetét, hogy a General Motors bevásárolta magát a cégbe. Trevor Milton ezt követően, 2020-ban lemondott a cég vezetéséről, amelynek az amerikai tőzsdei felügyelet, az SEC vizsgálódásasi nyomán 125 millió dolláros bírságot is kellett fizetnie.

Trevor Miltont egyébként nemrég, október során bűnösnek találta egy amerikai bíróság különféle csalások miatt. Az ítéletet még nem mondták ki, de ha a legszigúbb büntetést kapja, akár 25 évre is rács mögé kell majd vonulnia.

A történet több ponton éléken emlékeztet Elizabeth Carmichael esetére, aki 1970-től kezdve éveken át verte át a befektetőit egy energiatakarékos modern autó, a The Dale ígéretével. A történetéből az HBO forgatott dokumentumfilmet, amelyet 2021 januárjában mutattak be The Lady and The Dale címmel.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)