Hirdetés

Ezer kilométeres hatótáv és hidrogénfürdő a Párizsi Autószalonon

|

Négy év után ismét megrendezték az egyik legnagyobb európai autós seregszemlét.

Hirdetés

Szinte kizárólag az elektromos autókról szólt a múlt hétfőn megnyitott és tegnap befejeződött Párizsi Autószalon, amely négy éves kihagyással tért vissza az autóipari rendezvénynaptárakba. Nem meglepő módon a tisztán elektromos járművek mezőnyében egyre gyarapodik a hidrogénüzemű autók névsora. A francia fővárosban megrendezett autószalon pedig megmutatta, hogy milyen új márkákkal lesz érdemes megismerkedni a közeljövőben.

Az Ars Technica a helyszínről számolt be a hidrogénhajtású autók áradatáról, amelyek közül kiemelkedik az egykori Le Mans-i 24 órás verseny 2011-es győztese, Olivier Lombard által életre hívott Hopium nevű cég és az általuk fejlesztett Hopium Machina, amely az e-mobilitás új korszakát nyithatja meg.

A Hopium Machina 1000 kilométeres hatótávot és 2-3 perces tankolást ígér (Fotó: Hopium)
A Hopium Machina 1000 kilométeres hatótávot és 2-3 perces tankolást ígér (Fotó: Hopium)

A Hopium Machina ugyanis a hidrogéncellás technológia új generációját képviseli: az autóba bépített üzemanyagcella 200 kilowattos csúcsteljesítményre képes, ez pedig meglátszik az autó egyéb mutatóin is: az 500 lóerős szedán egy tanknyi hidrogénnel 1000 kilométeres hatótávot ígér, a maximális sebessége pedig eléri a 230 km/h-t.

Hirdetés

Ahogy Remi Voisin, a Hopium egyik vezető mérnöke az Ars Technicának elárulta, a sorozatgyártás 2025 végén már elkezdődhet. Lombard pedig hozzátette, hogy az autó tankolása nem vesz többet igénybe 2-3 percnél.

A cserélhető üzemanyagtartály a jövő?

Az elektromos autók töltése sokak számára még elfogadhatatlanul lassú - bár más kérdés, hogy az elektromos autózás másfajta gondolkodásmódot igényel - a megoldást így a cserélhető akkumulátorok jelentik. A kínai NIO az egyik első cég, amely ilyen autókat fejleszt, sőt, a cserélhető akkupakkokat Magyarországon gyártják.

A megoldás azonban a hidrogénhajtású autóknál is megjelenhet: a Párizsi Autószalonon bemutatkozó NAMX (New Automotive and Mobility eXploration) autómárka ugyanis egy olyan SUV-t villantott meg a közönségnek, amelynek hidrogéntartályait az akkumlátorokhoz hasonlóan modulárisan lehet cserélni.

A CapXstore rendszerünk költségei sokkal alacsonyabbak, mint egy hidrogén-töltőállomás felépítése

- magyarázta Thomas de Lussac, a cég alapítója és vezető tervezője.

A NAMX HUV moduláris hidrogéntartállyal újítana (Fotó: namx.tech)
A NAMX HUV moduláris hidrogéntartállyal újítana (Fotó: namx.tech)

A NAMX HUV (Hydrogen Utility Vehicle) ennek köszönhetően 550 lóerős teljesítménye mellé 250 km/h csúcssebességet és 800 kilométeres hatótávot ígér. A rendszer lelkét egy fix hidrogéntartály és egy cserélhető "hidrogénkapszula" kettőse jelenti. Előbbi 500 kilométerre elegendő sűrített gázt képes elnyelni, míg a CapX kapszulák további 300 kilométerrel tudják megtoldani a hatótávot. Lussac elárulta, hogy egy-egy kapszula darabja 50 kilométernyi hidrogént tárol, ezekből hat darab kerül a NAMX HUV-ba. A kapszulákat a kávékapszulákhoz hasonlóan a CapXstore nevű üzlethálózatban lehet majd cserélni, a cégvezető szerint átlagosan 45 kilométerenként szeretnének nyitni egy-egy ilyen cseretelepet.

A seregszemle egyik komoly látványossága pedig a Renault sportrészlege, az Alpine által fejlesztett együléses, hidrogénüzemű versenyautó, az Alpine Alpenglow volt.

Az Alpine futurisztikus versenyautó-koncepciója, az Alpenglow (Fotó: Renault)
Az Alpine futurisztikus versenyautó-koncepciója, az Alpenglow (Fotó: Renault)

Erről sajnos túl sokat nem árultak el, mivel koncepcióautóként nem kerül majd sorozatgyártásba, annak ellenére, hogy az iparági pletykák szerint az Alpine a Lotus számára fejleszt elektroms sportautót.

Bár kevésbé látványos, de technológiai szempontból érdekes a Citroën megoldása: ők egy különleges furgonnt hoztak el a seregszemlére: a hidrogéncellás és elektromos hajtás kombinációja érdekes eredményt hozott. A Citroën furgonja ugyanis a napjainkban elérhető hatótávnövelővel felszerelt elektromos autókra emlékeztet. Ezeket a járműveket villanymotorok hajtják, azonban, ha messze a következő töltő és nagyon fogy már az akkumulátor töltöttsége, egy kisebb teljesítményű benzinmotorral további kilométereket lehet csepegtetni az aksiba.

Hasonlóan működik a francia gyártó megoldása is, azzal a különbséggel, hogy itt az akkumulátoros villanymotor hatótávját egy kisebb hidrogénes egység tudja megnövelni: ennek az eredménye egy 400 kilométeres hatótávú áruszállító, amelyet 3 perc alatt teljesen fel lehet tölteni.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)