Hirdetés

Kevesebb rovar placcsan szét az autókon, de ez nem jó hír

|

Egy friss kutatás világít rá az ízeltlábúak drámai ritkulására.

Hirdetés

A klímaváltozás káros hatásait jellemzően precíz műszerekkel, műholdakkal és hasonlókkal kutatják, akad azonban egy egészen hétköznapi módszer, ami rávilágít, hogy milyen súlyos állapotban van a rovarok világa. Ez pedig az autók rendszámtábláján és szélvédőjén szétkenődő rovarok mennyisége.

A brit Buglife rovarvédő szervezet által készített felmérés szerint a 2004. és 2021. között eltelt időben körülbelül 60 százalékkal csökkent az autókon szétplaccsanó rovarok mennyisége Nagy-Britanniában - írja a New Scientist.

A kutatás eredménye alátámasztja az eddig csak anekdotikus alapokon nyugvó megfigyelést, amely szerint az elmúlt másfél évtizedben jelentősen lecsökkent a különféle rovarok száma Európában.

Riasztó és drámai a helyzet

- foglalta össze tömören Matt Shardlow, a Buglife munkatársa.

Az autókon szétkenődő rovarok mennyiségéből következtetni lehet a teljes populáció állapotára (Fotó: University of Florida)
Az autókon szétkenődő rovarok mennyiségéből következtetni lehet a teljes populáció állapotára (Fotó: University of Florida)

Az autókon szétkenődő rovarok mennyiségéből következtetni lehet a teljes populáció állapotára (Fotó: University of Florida)

Az elmúlt években megerősödtek a félelmek, amelyek szerint a beporzó rovarok számának csökkenése miatt bizonyos termények termelése problémákba ütközhet - erről nemrég a brit tévé egyik műsorában is beszélt egy klímaaktivista, akibe belefojtották a szót. Egy, a közelmúltban készült kutatás egyenesen arra jutott, hogy a klímaváltozás és a mezőgazdaság miatt megfeleződött a rovarok mennyisége a leginkább érintett régiókban.

Hirdetés

Az ízeltlábúak számának felmérésére főként az eloszlási adatokból szoktak következtetni, a Buglife ezért felhívást intézett az autóvezetőkhöz, hogy indulás előtt mindig töröljék tisztára a kocsijuk rendszámtábláját, érkezéskor pedig számolják meg, hány rovartetemet találnak rajta, az eredményeket pedig töltsék fel egy okostelefonos applikációba.

A rovarok számát elosztva a megtett úttal a kutatók egy mérőszámot is kitaláltak: a "mérföldenkénti placcsanások" (splats mer mile) mértéke mutatja meg, mennyi ízeltlábú él egy adott térségben. 2004-ben mérföldenként 0,238 volt a mutató, ez azonban 2021-re 0,104-re mérséklődött, azaz 58,5 százalékkal csökkent a rovarok száma 17 év alatt

A beérkező adatok megerősítik, amit eddig is sejtettünk, hogy a rovarpopulációk példányszáma szabadesésben van. Más hihető magyarázat nincs erre a felfedezésre, mint, hogy jelentősen csökken a rovarok mennyisége

- figyelmeztetett Dave Goulson, a University of Sussex kutatója, aki nem vett részt a felmérésben.

A csökkenés mértéke közelít egy 2017-es kutatás által megállapított értékekhez. Akkor azt találták, hogy a repülő rovarok biomasszája 27 év alatt 76 százalékkal csökkent Németországban.

A Buglife mostani felméréséből kiderül, hogy Angliában a legrosszabb a helyzet, ahol 65 százalékkal csökkent a rovarok mennyisége. A második helyen Wales áll 55 százalékos csökkenéssel, míg a legjobban Skócia teljesít, ott ugyanis csupán a rovarok 27,9 százaléka tűnt el. Shardlow szerint az alacsonyabb számokat magyarázhatja a kisebb fényszennyezés, a kevesebb műtrágyázás, illetve a tény, hogy Nagy-Britannia északi részét kevésbé érintik a klímaváltozás negatív hatásai, mint a délebbre eső területeket.

Egy múlt hónapban publikált kutatás pedig azt találta, hogy a szigetországban eltűnt a molylepkék több mint fele, az 1968 és 2016 közötti időszakban. A kutatók szerint a csökkenés egyik oka a klímaváltozás.

Még van mit mesélnünk neked, minden érdekességet megtalálsz itt!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)