Hirdetés

Furán néz ki, de van értelme a Yamaha motorozó robotjának

|

Az önvezetés a motoroknál különösen hangzik, de a gyáriak azért tudják a dolgukat.

Hirdetés

Az önvezető autó magától értetődő fejlesztés, hiszen van, aki a városi dugóban nem szeret araszolgatni - sőt vajon akad olyan, aki számára felüdülés a torlódás közepén vánszorogni? - míg mások a hosszú, autópályán töltött óráktól szabadulnának meg. Az önvezető autó elvégzi helyettünk ezeket a feladatokat, ráadásul, közben ügyel a biztonságra, illetve a fenntarthatóbb közlekedésre is, hiszen nem ad felesleges gázfröccsöket és nem az utolsó pillanatban satuzza le az autót, ha lassítani kell.

Az önvezető motor ehhez képest rendkívül furcsán hangzik, hiszen a kétkerekűekkel a legtöbben az élményt keresik. Persze, akad olyan, aki a napi ingázást is motorral oldja meg, de sokan ilyenkor is szeretik kiélvezni a gépeikben rejlő erőt és dinamizmust.

A Yamaha motorozó robotja Valentino Rossi babérjaira szeretne törni (Fotó: Yamaha)
A Yamaha motorozó robotja Valentino Rossi babérjaira szeretne törni (Fotó: Yamaha)

A Yamaha motorozó robotja Valentino Rossi babérjaira szeretne törni (Fotó: Yamaha)

Felmerül tehát a kérdés, hogy miért akarná bárki is, hogy a motorját ne saját maga vezesse, hanem egy kifinomult szoftver?

Hirdetés

A Yamahánál azonban megvan a válasz a kérdésre, ami nem csoda, mivel a japán márka 2014 óta fejleszti ezt a fura eszközt. A robot számára nem kisebb célt tűztek ki, mint, hogy képességeiben utoljérje, sőt meg is haladja a hétszeres MotoGP-világbajnok Valentino Rossi tudását.

Mire jó, hogy egy robot motorozik?

A MOTOBOT humanoid robot képes rá, hogy teljesen önállóan körbemotorozzon egy versenypályán. Jogosan merül fel a kérdés, hogy ez miért jó, hiszen sokan ölnének érte, hogy menő motorokkal csapathassanak, ott, ahol a legnagyobb versenyzők.

A válaszért vissz akell térnünk az önvezető motorok témaköréhez. A jó hír, hogy ezek a gépek engedni fogják, hogy a sofőr vezessen, azaz nem lesznek olyanok, mint az önvezető autók, amelyekbe már sem pedálok, sem kormány nem kerül majd.

A MOTOBOT 2.0 önállóan képes körbemotorozni a versenypályán (Fotó: Yamaha)
A MOTOBOT 2.0 önállóan képes körbemotorozni a versenypályán (Fotó: Yamaha)

A MOTOBOT 2.0 önállóan képes körbemotorozni a versenypályán (Fotó: Yamaha)

A RideApart írt remek magyarázatot az önvezető motorok lényegéről: ott van bennük technológia, ami ahhoz szükséges, hogy a sofőr akár elengedett kormánnyal közlekedjen, ezt azonban főként arra használják, hogy biztonságosabbá tegyék a motoros közlekedést. Azaz, besegítenek a sofőrnek, ha a cikk elején is említett unalmas körülmények között - autópályán vagy dugóban - kellene haladnia, a tengerparti száguldás helyett.

A MOTOBOT-ból ma már a 2.0-s verzió teljesít szolgálatot a Yamaha tesztüzemében, amely nemrég újabb befektetéssel támogatta az önvezető technológiákat fejlesztő TIER IV Inc. nevű céget. A TIER fejlesztette az Autoware-t, amely a világ első önvezető járművekhez használható operációs rendszere.

Ha pedig valaki aggódott volna, hogy jönnek a robotok és elveszik a motorosok, motorversenyzők munkáját, megnyugodhat: a MOTOBOT-tal ugyanis még 2018-ban megpróbálták megverni Valentino Rossi egyik köridejét, azonban a gép 30 másodperccel lassabb volt a "Doktornál". A magyarázat szerint bár a robot tökéletesen követte az olasz fenomén által bejárt pályaíveket, a kanyarokban azonban elvérzett, mert a szenzorai még nem képesek kellően kifinomultan érzékelni, hogy az abroncsok tapadásának függvényében mennyire lehet vakmerően száguldani.

Még van mit mesélnünk neked, minden érdekességet megtalálsz itt!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)