Hirdetés

Meggyőző számok: egy éve indult az akkumulátor-újrahasznosító cég

|

Az energiatárolókból hatékonyan kinyerhetőek az új akkumulátorok gyártásához szükséges nyersanyagok.

Hirdetés

Az elektromos autók megjelenését követően a szkeptikusok először az akkumulátorok élettartama miatt fanyalogtak, mondván, az nem bír ki többet 2-3 évnél, viszont óriási költséget jelent a cseréjük. Ma már tudjuk, hogy ez nem igaz, a lítium-akkumulátorok könnyedén túlélhetik az autót, amelyben működnek: akár 15-20 éven át is használhatóak, érdemi kapacitáscsökkenés nélkül.

Gyakran felmerülő tévhit, hogy az elektromos autók akkumulátorai az autóból kikerülve veszélyes hulladékként végzik, és károsítják a környezetet. Bár tagadhatatalan, hogy a mostani akkumulátorok előállítása még erősen terheli a környezetet, egyrészt, az elektromos autók életciklusa még ezzel együtt sem annyira környezetkárosító, mint a benzines vagy dízel járműveké, másrészt pedig már fejlesztik a környezetkímélőbb alapanyagokból és/vagy módszerekkel előállítható energiatároló megoldásokat.

Az elektromos járművek akkumulátorai jó hatásfokkal újrahasznosíthatóak (Fotó: calmatters.org)
Az elektromos járművek akkumulátorai jó hatásfokkal újrahasznosíthatóak (Fotó: calmatters.org)

Az akkumulátorok újrahasznosításával kapcsolatban is keringenek tévhitek, mivel sokan azt gondolják, hogy elhasználódnak és csak veszélyes hulladékot hagynak maguk után. Ez sem igaz, az aksikat kifejezetten jó hatékonysággal lehet feldolgozni, például a használt telefonok akkumulátoraiból is lehet újakat építeni, akár elektromos autókhoz is.

Hirdetés

A fentiek miatt kifejezetten érdekes az Ars Technica autós rovatában megjelent cikk, amely egy elektromos járművek akkumulátorait újrahasznosító vállalkozás első évének tapasztalatait összegzi. A Redwood Materials még tavaly februárban indított egy pilot programot Kaliforniában, az elektromos autók akkumulátorainak újrahasznosítására.Tizenkét hónappal később pedig számvetést készítettek, amiből sok érdekes részlet derül ki.

A Redwood munkatársai összesen 1268 akkumulátor-csomagot dolgoztak fel, amelyek teljes tömege meghaladta a 226 tonnát. Többségük olyan autóból származott, amelyek már elérték az életciklusuk végét, ehhez képest csupán a teljes mennyiség 5 százaléka volt sérült vagy műszaki hibás. Az akkumulátorok összesen 19 különféle elektromos és hibrid autóból származtak, 82 százalékuk lítium-ion, a fennmaradó 18 százalék még a régebben használt nikkel-fémhibrid (NiMH) típus volt.

A cég az akkumulátorokban használt értékes fémek - lítium, kobalt, nikkel, réz, stb. - 95 százalékát vissza tudta nyerni az energiatárolókból, sőt, a rézből már most ipari hasznosításra is alkalmas alapanyagot állítottak elő.

A Redwoodnál úgy látják, hogy a hasonló folyamatoknál az egyik legfőbb szempontot a logisztika jelenti, ugyanis egyelőre nagyobb távolságokról kell a szétszerelő üzembe szállítani az akkumulátorokat, később azonban ez a helyzet javulni fog, ahogy egyre több elektromos autó közlekedik majd az utakon.

Ennek ellenére az akkumulátorok feldolgozása már most hasznot hoz a cégnek - igaz, egyelőre a kisebb, telefonokban és laptopokban használt akkuk esetén, azonban a várakozás szerint hasonló történik majd az autós akkumulátorokkal is, ha a feldolgozható mennyiség megugrik.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)