Az e-mobilitás világának egyik legforróbb területe jelenleg az úgynevezett repülő autóké. A megnevezés kissé megtévesztő, mert inkább nagyméretű, utasok vagy áru szállítására is alkalmas drónokról, vagy, ha úgy tetszik, speciális helikopterekről van szó a legtöbb esetben. Az efféle járműveket - ha elektromos hajtásúak - eVTOL-nak nevezik, amely az electric vertical take-off and landing angol kifejezés kezdőbetűiből áll össze. Ezek a gépek helikopter módjára, helyből képesek felszállni és landolni, a meghajtásukról pedig elektromos motorok gondoskodnak. Legalább egy magyar cég is fejleszt eVTOL-t, velük korábban beszélgettünk az izgalmas területről.
Az efféle gépek a városi közlekedést is forradalmasíthatják, arról nem beszélve, hogy óriási üzleti lehetőséget is jelentenek: az előrejelzések szerint 2035-ben már éves szinten 115 milliárd dolláros forgalma lesz majd a városi repüléssel foglalkozó cégeknek.
Ebből a tortából szeretne egy szeletet kihasítani a 2018-ban Kaliforniában alapított Aska - írja a Motor1. A cég a tegnap indult CES-en mutatta be Aska A5 nevű repülő autóját, amely sok konkurenssel ellentétben nem csupán látványos grafikaként, hanem teljes fizikai valójában jelent meg a rendezvényen.
Az Aska szerint az A5 a világ első, közúton és levegőben is vezethető eVTOL-ja, amelynek légi hatótávja 400 kilométer. Azt egyelőre még nem árulták el, hogy autóként használva mennyit tud elmenni egy feltöltéssel, azonban, ahogy a Motor1 szerkesztője is rámutatott, ez a gép inkább egy közúton is vezethető repülőgép, semmint repülő autó.
A nagyjából egy SUV méretével megegyező gépet méretes szárnyak tartják a levegőben, ezek közúti módba kapcsolva összecsukódnak, hasonlóan a kínai XPeng által bemutatott repülő autó koncepcióhoz. A nagy különbség, hogy az Aska járműve létezik is.
Az A5-öt egy hat rotorból álló rendszer emeli a levegőbe, de szükség esetén, az említett szárnyaknak köszönhetően akár repülőgép módjára is képes felszállni, ehhez kevesebb energiára van szükség. A rotorokat villanymotorok hajtják, de vészhelyzet esetén egy kisméretű benzinmotor is van a fedélzeten, ami meg tudja toldani a hatótávot, ha a felelőtlen pilóta elnézte volna, hogy meddig repülhet el elektromos hajtással. Nagyon durva vészhelyzetben pedig jól jön, hogy az A5-be beépítettek egy hatalmas ejtőernyőt, amely az egész járművet képes biztonságosan visszajuttatni a talajra.
A beltér tágas és modern, a műszerfal teljesen digitális, a magassági kormány pedig a földön egyszerű - bár furcsa alakú - kormányként is funkcionál.
Az Aska a CES után kezdi meg az A5 repülési tesztjeit, amelyet már az amerikai légi felügyelet, az FAA is felvett a lajstromába, az engedélyeztetésre váró gépek közé. Ha minden simán megy, az első vásárlók 2026-ban vehetik át a repülő autóikat, bár az még kérdéses, hogy ehhez milyen jogosítványra lesz majd szükség.