Hirdetés

Jetson One: ezt a repülő járgányt bármikor elvinnénk egy körre

|

Amellett, hogy tökéletes a neve, a róla készült videó is sok izgalmat ígér.

Hirdetés

Repülő autót már több mint száz évvel ezelőtt is megálmodtak: a Curtiss Autoplane tervei 1917-ben készültek, és bár mai szemmel megmosolyogtatóak, a tervet, ha nem is tökéletesen, de sikerült megvalósítani. A XX. század során több prototípus is készült, amelyek azonban általában meg is maradtak ennél a fázisnál.

Az elmúlt 5-10 évben alaposan felpörgött ez a terület, és bár egyre-másra érkeznek a hírek arról, hogy valamelyik amerikai vagy távol-keleti nagyvárosban 2-3-5 éven belül üzembe állnak az első repülő taxik, igazán jó megoldást még egyelőre nem szállított egyetlen cég sem.

A Jetson One egyelőre maximum 15 percnyi repülésre képes (Fotó: Jetson Aero)

A Jetson One egyelőre maximum 15 percnyi repülésre képes (Fotó: Jetson Aero)

Egészen idén októberig, ekkor mutatta be ugyanis a svéd Jetson Aero a hazánkban is vetített rajzfilm alapján Jetson One-nak nevezett együléses elektromos járművét - írja a New Atlas. Egészen pontosan egy úgynevezett eVTOL-ról van szó, amely a kissé hosszú electric vertical take-off and landing rövidítése. Ez arra utal, hogy a Jetson One képes álló helyből felszállni és landolni, ez pedig már több mint ígéret, ahogy az alábbi videón is látható.

Autónak nevezni talán túlzás, bár, ha az Ariel Atom autónak számít, végülis miért ne. Igaz, kereke nincsen, van helyette nyolc rotorja, amelyek összesen 118 lóerős teljesítményre képesek. A kis együléses eVTOL így 102 km/h maximális sebességre képes, ráadásul, akkor sincs probléma, ha az egyik motor valamiért leállna, a Jetson One ekkor is képes a repülésre.

Bár méregdrága, a Jetson One-ért már most sorba kell állni (Fotó: Jetson Aero)

Bár méregdrága, a Jetson One-ért már most sorba kell állni (Fotó: Jetson Aero)

A pilóta két botkormánnyal és két pedállal vezérelheti a járművet, amelynek műszerfala egy, a pilóta jobb kezénél elhelyezett apró képernyőből áll. A fedélzeti számítógép tervezésénél a biztonságot tarottták szem előtt: ha elengedjük a botkormányokat, a rendszer automatikusan vészleszállást hajt végre. Ehhez egy LiDAR-alapú rendszert használnak, amely figyeli a talajviszonyokat és elkerüli az esetleges akadályokat. Ha ez sem lenne elég, automatikusan kinyíló ejtőernyő gondoskodik a biztonságos landolásról.

A Jetson One karosszériája 2845 x 2400 x 1030 milliméter, a rotort tartó karokat pedig be lehet hajtani, így nem foglal sokkal nagyobb helyet, mint egy túramotor. A tömege 90 kilogramm, így a mozgatása is könnyen megoldható. Egyelőre az akkumulátora nem túl acélos: egy 85 kilós pilóta legfeljebb 15 percig élvezheti a légi száguldozást, de a technológia fejlődésével ez bizonyára javulni fog.

A Jetson Aero 2022-re ígéri az első rendelések teljesítését, a boldog tulajdonosoknak azonban egy kis barkácsolásra is szüksége lesz: a Jetson One ugyanis félig összerakva érkezik a gyárból, így azt még össze kell rakni az átvétel után.

Mindezért 92 000 dollárt, azaz szűk harmincmillió forintot kell kifizetni, így nem kell attól tartani, hogy jövő nyáron az égbolt tele lesz száguldozó Jetson One-okkal. Ráadásul ebből 22 ezer dollárt előlegként kell kicsengetni a gyártónak, ami azonban úgy tűnik nem gátolja a kellően tehetős vevőket: a cég jövőre 12 darab Jetson One leszállítását vállalta, ezeket pedig már mind egy szálig eladták. A 2023-as gyártósoron pedig már csak három üres hely van, úgyhogy, aki komolyan gondolja, azonnal írjon a Jetson Aero-nak. Arról egyelőre nincs információ, hogy milyen jogosítvány vagy pilótaengedély szükséges a hazai használathoz.

Még van mit mesélnünk neked, minden érdekességet megtalálsz itt!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)