Hirdetés

A CES-en mutatták be a közlekedés jövőjét - egy dobozt

|

Az olasz autótervező zsenik elképzelték a fenntartható városi mobilitás világát.

Hirdetés

Sok autórajongó szíve megdobban, ha meghallja az Italdesign nevét, nem véletlenül. Az olasz stúdiót az autóipari formatervezés egyik atyaistene, Giorgetto Giugiaro és Aldo Mantovani alapították, 1968-ban, akkor még Studi Italiani Realizzazione Prototip S.p.A. néven - igaz, a Giugario-féle részleg 2015-ben kivált a cégből.

Ennek ellenére olyan autók tervezése köthető a vállalat nevéhez, mint például a Vissza a jövőbe filmekből ismert DeLorean új, elektromos változata, a Nissan sportkocsi-legendája, vagy a szerényen csak a világ legerősebb elektromos autójának tartott Deus Vayanne.

A Climb-E koncepciója két részből áll: egy önvezető platformból és egy arra helyezhető, multifunkciós kabinból (Fotó: Italdesign)
A Climb-E koncepciója két részből áll: egy önvezető platformból és egy arra helyezhető, multifunkciós kabinból (Fotó: Italdesign)

A cég most egy minden eddiginél meghökkentőbb formatervvel állt elő. A Las Vegasban a mai napon megnyílt CES 2023 szórakoztatóelektronikai szakvásáron mutatták be ugyanis a Climb-E nevű koncepciót, amely legfeljebb hatalmas jóindulattal nevezhető autónak, mégis, az olasz tervezők szerint ez lehet a városi, fenntartható mobilitás jövője - írja az AutoEvolution. Az idei CES várhatóan nagyon erős lesz autóipari szempontból, itt mutatkozott be a Sony és a Honda közös elektromos autója az Afeela, de a világ valószínűleg legmenőbb álcafestésű autójáról is itt rántották le a leplet.

Hirdetés

A Climb-E ugyanis inkább kerekeken gördülő dobozra vagy bódéra emlékeztet, amely két részből áll. Az alsó rész, az úgynevezett földi modul (ground module) egy 3969 milliméter hosszú, azonban csupán 930 milliméter magas platform, amelyre egy 3669 milliméter hosszúságó, 2180 milliméter magas, a földi modullal megegyező szélességű kabin csatlakoztatható. Összekapcsolt állapotban a rendszer 65 kilowattórás akkumulátora 322 kilométeres hatótávot tesz lehetővé, maximum 120 km/h sebességgel.

A Climb-E külső kijelzői segítségével kommunikál a külvilággal, a gyalogosoknak pedig virtuális zebrát is ki tud vetíteni (Fotó: Italdesign)
A Climb-E külső kijelzői segítségével kommunikál a külvilággal, a gyalogosoknak pedig virtuális zebrát is ki tud vetíteni (Fotó: Italdesign)

Az említett akkumulátor egy 107 lóerős villanymotort hajt meg, a töltése pedig a 800 voltos architektúrának köszönhetően akár 250 kilowattal is megoldható, ez esetben 80 százalékig 15 percen belül lehet feltölteni. A Climb-E-hez elérhető vezeték nélküli töltési megoldás is, azzal 30 percig tart az aksi "etetése".

A rendszer lényege hasonlít a Citroën 2021 végén bemutatott Urban Collëctif nevű projektjére: a földi modulok önvezető módban járják a nagyvárosok utcáit, az utasok pedig házhoz rendelhetik azokat, az igényeik szerint felszerelt kabinnal. Azaz, rendelhető sima önvezető taxiként viselkedő, ülésekkel felszerelt kabin, de munkahelyi megbeszélésre alkalmas mobil tárgyaló, edzőterem, karaokebár vagy épp orvosi rendelő is. A Climb-E elejére és hátuljára felszerelt kijelzőkkel képes kommunikálni a külvilággal, így a gyalogosok számára például akár virtuális zebrát is képes kivetíteni. Az egyes járművek is kommunikálnak egymással, így téve még biztonságosabbá a közlekedést. A Climb-E emellett egy érdekes megoldással veszi elejét a vízzel borított úton történő megcsúszásnak, az úgynevezett aquaplaningnak. Ha érzékeli, hogy az úttestet egybefüggő vízfüggöny borítja, egy, az ablakmosóra emlékeztető szórófej segítségével megtöri a balesetveszélyes vízréteget, ezzel biztosítva a stabil útfekvést.

A Climb-E többféle kabinal rendelhető, a képen a karakoebár látható (Fotó: Italdesign)
A Climb-E többféle kabinal rendelhető, a képen a karakoebár látható (Fotó: Italdesign)

A tervezésben részt vettek a svájci liftgyártó Schindler és a Politecnico di Torino szakemberei is. A Climb-E kabinjai ennek köszönhetően akár a jövőben épülő lakásokba is képesek integrálódni, a kabinokat pedig egy speciális, a Hyperloopra emlékeztető gyorsvasút segítségével akár hosszabb távokra is igénybe lehet venni.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)