Hirdetés

Eltűnhetnek a hatalmas akkumulátorok az elektromos autókból

|

A világelső technológia megjelenésével átalakulhat a villanyhajtású járművek gyártása.

Hirdetés

Az elektromos autók megjelenése komoly feladat elé állította az autógyártókat és a tervező mérnököket. A belső égésű motoros járművek több mint egy évszázados hagyományai mentén kialakult autókban a motor jellemzően előre került - néhány farmotoros kivétellel - az elektromos meghajtás azonban teljesen másképp működik.

Az elektromos autók villanymotorjai jóval kisebb egységek, mint a hatalmas motorblokkok, a meghajtás pedig tengelyeként vagy kerekenként is megoldható. Ezzel rengeteg hely szabadult fel az egykori motortérben, közben azonban egy másik kihívással kellett szembenézni a gyártás során. Az akkumulátoroknak kellett helyet találni, amelyeket ráadásul nem lehetett akárhova pakolni az autóban, a méretük és főleg a tömegük miatt. A dolgot nehezítette, hogy a nem tisztán elektromos autónak tervezett, azaz korábbi modellekre épülő változatoknál a belső égésű motor, illetve az ahhoz tartozó erőátviteli rendszer helyét meghagyva kellett beépíteni az új alkatrészeket a karosszériába.

A mostani elektromos autóknál sok esetben a padlóba építik az akkumulátorcellákat (Fotó: asu.edu)
A mostani elektromos autóknál sok esetben a padlóba építik az akkumulátorcellákat (Fotó: asu.edu)

A már eleve elektromos autónak tervezett modelleknél könnyebb volt a helyzet, hiszen itt már úgy lehetett megtervezni a karosszériát, hogy gondoltak az akkupakkra, illetve a különböző számú és elhelyezkedésű villanymotorokra is. Most azonban újabb mérföldkövet ért el az autóipar.

Hirdetés

A kínai Neta Auto még múlt héten jelentette be, hogy világelsőként kifejlesztették az autó karosszériájába beépíthető akkumulátorcellákat - írja a Green Car Reports. A lap információi szerint az Integrated Intelligent Chassis-nek (CIIC) nevezett cell-to-chassis technológia segítségével lehetségessé válik, hogy az akkumulátorcsomag összes komponensét szervesen beépítsék a karosszériába, anélkül, hogy egy különálló akkucsomagnak kellene helyet találni.

A kínai startup azt állítja, ők az elsők, akik hasonló technológiát dolgoztak ki. A Neta egyelőre csak fejlesztője a módszernek, arról még nincs információ, hogy a CIIC-akkumulátor melyik autómárka melyik modelljébe kerülhet be elsőként.

Ez a megoldás lehetővé tenné, hogy az akkumulátort és a villanymotorokat tetszőlegesen építsék be, a leendő autó tervezése során. Ezzel az elektromos autóknál létrejönne a moduláris architektúra, ami sokkal rugalmasabbá teheti a tervezési és gyártási folyamatokat.

Az integrált akkumulátor a Vinfast egyik autójában jelenhet meg (Fotó: Vinfast)
Az integrált akkumulátor a Vinfast egyik autójában jelenhet meg (Fotó: Vinfast)

A Neta Auto a világ egyik legnagyobb akkumulátorgyártójával, a CATL-el kötött együttműködési megállapodást. A CIIC-alapú akkumulátor pedig először a Vinfast modelljeiben jelenhet meg. A moduláris megoldásnak köszönhetően olcsóbb elektromos autók jöhetnek létre, amelyek iránt a fejlődő országokban egyre nő a kereslet.

A technológia egyik lehetséges hátrányának azt tartják, hogy az egyedi elrendezésű cellák megnehezíthetik az akkumulátorok újrahasznosítását. Azt már tudjuk, hogy a villanyautók akkumulátorai sokkal jobban bírják az igénybevételt, mint arra előzetesen számítottak, a CATL pedig saját állítása szerint képes akár 16 évig is használható, potenciálisan több mint másfélmillió kilométer megtételére alkalmas akkumulátorok gyártására, innentől viszont inkább az a kérdés, hogyan lehet magukat az autókat tartósabbá tenni, hogy az aksi élettartamával megegyező ideig tudjanak működni.

Még van mit mesélnünk neked, minden érdekességet megtalálsz itt!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)