Hirdetés

Biztonsági övvel növelhető az elektromos autók hatótávja

|

Szuper ötlet, amely ráadásul vezetéstechnikai tudatosságra is neveli az autósokat.

Hirdetés

Az elektromos autóknak hideg időben csökkenhet a hatótávja - ez igaz a belső égésű motoros járművekre is, de a villanyhajtás esetén látványosabb a csökkenés, különösen, ha az akkumulátort nem megfelelő körülmények között használják. A téli időben akad néhány trükk, amellyel hatékonyan mérsékelhető ez a csökkenés, például a fűthető ülések használata a levegő melegítése helyett.

Ennek pontos mértékéről megoszlanak a vélemények, de egy vilanyautós fórum egyik tagja szerint a hagyományos autós fűtés akár 2-5 kilowattot is elfogyaszthat, míg az ülésfűtés használata legfeljebb 50-100 watt körüli energiát igényel. Ez érthető is, hiszen utóbbi esetben jóval kisebb területet kell melegíteni, ráadásul a hőt közvetlenül a sofőr vagy az utas teste veszi át, így hatékonyabb a melegítés mértéke.

A fűthető biztonsági öv jótékony hatással van az elektromos autók téli hatótávjára (Fotó: rheacountytn.gov)
A fűthető biztonsági öv jótékony hatással van az elektromos autók téli hatótávjára (Fotó: rheacountytn.gov)

Ezt segíti a német ZF legújabb fejlesztése is - írja az InsideEVs. Az autók könnyebb manőverezését segítő EasyTurn felfüggesztést is kifejlesztő cég pofonegyszerű ötlettel rukkolt elő: a fűthető biztonsági övvel. A gyártás során fűtőszálakat szőttek az övbe, amelyet ránézésre nem lehet megkülönböztetni egy hagyományos változattól. A ZF szakemberei szerint egyébként ez a módosítás nem befolyásolja a biztonsági övek működését, azaz ugyanolyan biztonságos a fűthető verziót használni, mint a simát. A fűthető övnek azonban óriási előnye, hogy akár 15 százalékkal több hatótávja marad egy elektromos autónak, ha a fűtés helyett ezt használja a sofőr. A melegítés még hatékonyabb, ha az ülésfűtéssel együtt alkalmazzák.

Hirdetés

A fűthető övek egyből működésbe lépnek, amint az autót beindítják, ráadásul, rendkívül hatékonyak, hiszen a sofőr vagy az utas testéhez tapadva közvetlen közelről adják át a hőt. A cég közleményében egyenesen úgy fogalmaz: "minél jobban engedik az utasok, hogy a hő elérje a testüket, annál jobban működik, sőt, nem csak a komfortérzetet javítja, a közlekedés biztonságát sem csökkenti".

Hőkamerás felvételen látszik a fűthető biztonsági öv hatékonysága, igaz, a pufidzsekis utas helytelenül használja (Fotó: ZF)
Hőkamerás felvételen látszik a fűthető biztonsági öv hatékonysága, igaz, a pufidzsekis utas helytelenül használja (Fotó: ZF)

Martina Rausch, a ZF fűthető biztonsági öv kifejlesztésért felelős munkatársa fel is hívta a figyelmet, hogy a fűthető öv akkor használható optimálisan, ha az utasok az autóba szállás előtt leveszik a télikabátjukat. Ez egybecseng a vezetéstechnikai szakértők ajánlásával is, mivel a biztonsági öv akkor teszi jól a dolgát, ha szinte teljesen rásimul a testre. Ha egy vastag kabáton húzzuk át az övet, valamennyi mozgástér maradni fog, ami rendkívül veszélyes lehet egy baleset során, mivel így a testünket az erőhatások elkezdik kimozdítani a rögzített helyzetből, ezért a biztonsági övnek több időre lesz szüksége, hogy megfeszüljön.

A fűthető biztonsági övvel korábban más autógyártók is próbálkoztak, a Ford például 2018-ban szabadalmaztatott egy hasonló technológiát, ez azonban azóta még nem jelent meg egy modellben sem.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)