Hirdetés

Tisztázzuk az elektromos rollerekkel kapcsolatos tévhiteket!

|

A megosztó járművekkel kapcsolatban nagy a homály, sokan nem tudják, milyen szabályok vonatkoznak a rollerekre.

Hirdetés

Számos tévhit kering az interneten az elektromos rollerek és azok szabályozását illetően, amelyekből egyre több, becslések szerint jelenleg nagyságrendileg 50 ezer darabot használnak Magyarországon - írja közleményében a Jövő Mobilitása Szövetség.

Az elmúlt napokban újra elárasztotta az internetet és a közösségi médiát az a téves információ, amely szerint az elektromos roller segédmotor és így ezek a szabályok vonatkoznak rá. A Jövő Mobilitása Szövetség feladatának érzi, hogy összefoglalja a jelenlegi helyzetet, tisztázza a tényleges jogszabályi környezetet és a hiteles információkat adjon az elektromos rollerekkel kapcsolatban.

Az elektromos rollerek már évek óta részei az utcaképnek, mégis sok a félreértés velük kapcsolatban (Fotó: Unsplash/Vince Jacob)
Az elektromos rollerek már évek óta részei az utcaképnek, mégis sok a félreértés velük kapcsolatban (Fotó: Unsplash/Vince Jacob)

Az elektromos rollerek már évek óta részei az utcaképnek, mégis sok a félreértés velük kapcsolatban (Fotó: Unsplash/Vince Jacob)

Az elektromos rollerre egyelőre nincs szabályozás

Az elektromos rollerek évek óta életünk és az utcakép részét képezik, egyre több közösségi roller található a közterületeken és ugrásszerűen megnőtt a magántulajdonban lévő eszközök száma is, így érthető, hogy egyre sürgetőbb a járművek helyzetének jogszabályi rendezése.

A korábban említett félreértés egy 2019-es belügyminisztériumi levélből indult ki, amelyben az elektromos rollerekre vonatkozóan az szerepel, hogy "külön eltérő rendelkezés hiányában csak segédmotornak lehet megfeleltetni". Ezzel szemben 2020-ban a Pesti Központi Kerületi Bíróság egy ítéletében kimondta, hogy "amíg az elektromos roller jogszabályi kategorizálása nem történik meg, addig használójával szemben sem a segédmotoros kerékpárra, sem a kerékpárra, sem a gyalogosokra vonatkozó KRESZ-szabályok alkalmazása nem lehetséges."

Az elektromos rollerek szabályozása egyelőre hiányos és homályos (Fotó: Unsplash/John Nzoka)
Az elektromos rollerek szabályozása egyelőre hiányos és homályos (Fotó: Unsplash/John Nzoka)

Az elektromos rollerek szabályozása egyelőre hiányos és homályos (Fotó: Unsplash/John Nzoka)

A hatályos jogszabályok alapján az elektromos roller továbbra sem kategorizálható, az eszközhöz egyelőre nem dolgoztak ki egységes szabályozást idehaza. Jelenleg nincs tételesen besorolva a KRESZ hatálya alá a jármű, amely jellemzői szerint leginkább a kerékpár és a segédmotoros kerékpár közé sorolható.

Hirdetés

Mindez azt jelenti, hogy a feltételrendszer hiányában az elektromos rollerekre hatósági szankciókat sem lehet alkalmazni. Létezik ugyanakkor egy uniós rendelet, amely a segédmotoros kerékpárokat egyértelműen nyereggel ellátott eszköznek definiálja - könnyen belátható, hogy alapesetben egy roller nem esik ebbe a kategóriába.

Bizonyos szabályok mindenkire vonatkoznak

Természetesen a közlekedésben résztvevőkre, a közlekedés biztonsága érdekében, nem csupán a KRESZ, hanem más jogszabályok is vonatkoznak. A Jövő Mobilitása Szövetség szakértői kiemelik, hogy például a büntető törvénykönyv ittas járművezetésre vonatkozó rendelkezései adott esetben az elektromos roller vezetőjére is kiterjeszthetők, mivel az besorolható az értelmező rendelkezésekben megfogalmazott jármű kategóriájába a bíróság értelmezése alapján.

Tavasz óta már nem lehet csak úgy szétdobálni az elektromos rollereket (Fotó: Unsplash/Ernest Ojeh)
Tavasz óta már nem lehet csak úgy szétdobálni az elektromos rollereket (Fotó: Unsplash/Ernest Ojeh)

Tavasz óta már nem lehet csak úgy szétdobálni az elektromos rollereket
(Fotó: Unsplash/Ernest Ojeh)

Vannak olyan kölcsönözhető vagy bérelhető, közösségi elektromos rollerek, amelyek használatára a bérbeadó cégek már most is előírnak feltételeket. Budapesten emellett tavasszal megszületett az a rendelet, amelynek célja a közösségi mikromobilitási eszközök helyzetének rendezése. A több lépcsőben életbe lépő szabályozás egyebek mellett mikromobilitási pontok létrehozását, a szolgáltatók által fizetendő közterülethasználati-díjat és az egyedi azonosító feltüntetését tartalmazza. A szabályok a saját tulajdonú eszközöket nem érintik.

Egyes esetekben muszáj kategorizálni az e-rollereket

Az elektromos rollereket bizonyos helyzetekben, például balesetek során muszáj kategorizálni. Ilyen esetekben az adott hatóság vagy gyalogosnak tekinti a közlekedőket, mivel az e-roller szabályozás híján nem tekinthető járműnek vagy egy iránymutatás alapján segédmotornak. Fontos látni, hogy a hatóság és - adott esetben - a bíróság eltérően vélekedhet a rollerek besorolásáról. A mindennapokban ennél sokkal fontosabb kérdés viszont, hogy mi magunk hova soroljuk magunkat miközben rollerrel közlekedünk. Nem nehéz belátni, hogy - saját egészségünket szem előtt tartva - jobban járunk, ha használati mintákban, helyekben, módokban kerékpárként tekintünk magunkra, mintha "segédmotorként" az autók közt közlekedünk a városi forgatagban.

Az elektromos rollerekre vonatkozó, átfogó szabályozásra lenne szükség (Fotó: Unsplash/OKAI Vehicles)
Az elektromos rollerekre vonatkozó, átfogó szabályozásra lenne szükség (Fotó: Unsplash/OKAI Vehicles)

Az elektromos rollerekre vonatkozó, átfogó szabályozásra lenne szükség
(Fotó: Unsplash/OKAI Vehicles)

Látszik, hogy nagy szükség lenne rendet tenni a káoszban, mert a fennálló helyzet sem a környezetbarát módon közlekedni akaróknak, sem a közlekedés többi szereplőjének, de a hatóságoknak és a bíróságoknak sem jó. A Jövő Mobilitása Szövetség javaslata szerint egy jól átgondolt, előre tekintő és a városi közlekedés várható változásait szem előtt tartó, átfogó szabályozásra lenne szükség, hogy ki lehessen használni ezen eszközök zsúfolt városokra gyakorolható jótékony hatásait: kevesebb autó, jobb levegő, végeredményben pedig nagyságrendekkel csökkentett karbonlábnyom.

Európa sok országában, például Angliában vagy Hollandiában egyébként szigorú szabályokhoz kötik vagy tiltják az elektromos rollerek használatát. A magyar jogalkotók és döntéshozók viszont szerencsére az együttélés kereteinek megteremtésében látják a megoldást - idehaza jelenleg csak kiemelt sétáló zónákban nem használhatóak az elektromos rollerek.

Támpontok a mindennapi rolleres közlekedéshez

Az elektromos rollerek használatával kapcsolatos gyakorlati javaslat, hogy a kerékpárutakat és sávokat előnyben részesítve közlekedjünk.

  • Mindig tartsuk be a közlekedés alapvető, például az elsőbbségadásra vagy a gyalogosátkelőkre vonatkozó szabályait. Amennyiben a kerékpárosokra vonatkozó szabályokat betartva haladunk, ez biztonságos támpontot ad a mindennapi közlekedés forgatagában. Az autósok is erre számítanak, a kerékpárra vonatkozó szabályok teljesen egyértelműek és tiszták a KRESZ-ben.

  • Ne veszélyeztessük a gyalogosokat a járdán, ha mégis itt kényszerülünk közlekedni, hajtsunk minél lassabban!

  • Ha az úttesten haladunk, saját biztonságunk érdekében az autós forgalmat se tartsuk fel, legyünk láthatóak, jelezzük az irányváltást, és ne robogjunk át nagy sebességgel a zebrán, mondván, azt hallottuk, a roller gyalogosnak számít.

Az elektromos rollerek használatához nincs szükség vezetői engedélyre. A Jövő Mobilitása Szövetség szerint az ideális állapot az lenne, ha csak úgy vehetne részt bárki a közlekedésben, ha ismeri a közlekedési szabályokat.

Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy már a 10-14 év közötti korosztály számára megteremtsük a lehetőségét, hogy fakultatív óra keretein belül elvégezhessék akár az általános iskolában az alap KRESZ tanfolyamot. Hasznos lenne, ha ennek meglétét egyben feltételként határozná meg a KRESZ, ahhoz, hogy valaki kerékpárra vagy rollerre pattanjon és részt vegyen a közlekedésben"

- mondta Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke.

Az érdeklődőknek már most is lehetősége van különböző helyeken elsajátítani ezt a tudást, ebből a célból létezik például rollersuli is. Ma már léteznek elektromos rollerekre is érvényes biztosítások is, amelyek a saját és adott esetben az okozott károkat is fedezik, ha megtörténik a baj.

Szabály ugyan nem írja elő a védőfelszerelések használatát az elektromos roller esetében, de ezek viselése ugyanakkor erősen ajánlott. A sisak életet menthet, így ideális lenne, ha a leendő jogszabályban a kerékpáros szabályokkal egyezően, lakott területen kívül, esetleg ezt kiegészítve 18 év alatt általánosan is kötelezőnek tekintenék.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)