Hirdetés

Korlátozzák a környezetszennyező járművek mozgását az európai városokban

|

Érdemes előre tájékozódni, ha autóval indulna nyaralni a család.

Hirdetés

A külföldi vakációra készülő autósoknak érdemes tájékozódniuk az utazás megtervezése előtt, mivel számos népszerű turisztikai csomópont szigorításokat vezet be a légszennyezés csökkentése érdekében. Jelenleg 320 európai városban korlátozzák a régebbi, jellemzően környezetszennyezőbb járművek mozgását, és 2019 óta 40 százalékkal nőtt a számuk - állapította meg a Tiszta Városok Kampány ma nyilvánosságra hozott tanulmánya.

A tíz legnépszerűbb turisztikai város (közöttük London, Párizs és Berlin) mindegyike károsanyag-kibocsátásuk alapján korlátozza bizonyos területeken a benzin- és dízelüzemű járművek, különösen a személygépkocsik behajtását. Az alacsony kibocsátási zónák (low-emission zone - LEZ), ahova jellemzően az Euro 4-es dízelautók és az Euro 3-as benzinüzemű és a még régebbi autók behajtását tiltják, kiterjedhetnek a külvárosokra és a körgyűrűkre is. Országonként és városonként eltérő rendelkezések vannak érvényben (van például, ahol külön díj ellenében szabad a behajtás), ezért utazás előtt mindenképpen érdemes tájékozódni.

(Forrás: Levegő Munkacsoport)
(Forrás: Levegő Munkacsoport)

(Forrás: Levegő Munkacsoport)

A Tiszta Városok Kampány (Clean Cities Campaign) tanulmánya szerint az alacsony kibocsátási övezetek jelentősen javítják a levegőminőséget és a városok élhetőségét. Egyre több országban, városban ismerik fel a jelentőségüket. Az elfogadott tervek és jogszabályok alapján várható, hogy 2025-re 58 százalékkal több lesz belőlük, mint ma. Spanyolországban 2023-ra a legalább 50 000 lakosú városokban kötelező alacsony kibocsátási övezetet kijelölni, és így 2025-re 149 új alacsony kibocsátási zónára lehet számítani, míg Olaszországban már most 172 ilyen zóna van. Londonban pedig a LEZ 379 négyzetkilométeres és minden gépjárműre kiterjed.

Hirdetés

Magyarországon már 2013-ban elkészült egy útmutató alacsony emissziós zónák létrehozásához, azonban a gyakorlatban azóta sem történt előrelépés. Budapesten például már régen korlátozni lehetett volna a legszennyezőbb autók behajtását azokba a védett övezetekbe, ahova csak külön engedéllyel szabad behajtani, például a Margitszigetre és a Budai Várba. A parkolási díjakat is lehetne a személyautók környezetvédelmi besorolásához igazítani

- jelentette ki Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse.

Érdemes felkészülni, hogy hová nem szabad behajtani Európa nagyvárosaiban (Fotó: Unsplash/Mark Rohan)
Érdemes felkészülni, hogy hová nem szabad behajtani Európa nagyvárosaiban (Fotó: Unsplash/Mark Rohan)

Érdemes felkészülni, hogy hová nem szabad behajtani Európa nagyvárosaiban
(Fotó: Unsplash/Mark Rohan)

Az Egészségügyi Világszervezet számos kutatása és saját méréseink alapján is megállapítható, hogy nagyrészt a közúti járművek felelnek a szennyezett levegőért. A Levegő Munkacsoport már évek óta szorgalmazza, hogy más európai városok mintájára Budapest is lépjen fel a legszennyezőbb dízel- és benzinüzemű autók fokozatos kivezetésének érdekében

- tette hozzá Szegő Judit, környezetkutató, a Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Irodájának vezetője.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)