Hirdetés

Ezért kéne eltűnnie a városokból a futárcégek autóinak

|

Érdekes eredményeket hozott egy friss kutatás.

Hirdetés

A koronavírus megjelenését követő karanténidőszakban elképesztő mértékben pörgött fel az internetes vásárlás, ezzel együtt pedig a házhozszállítás is. Mára megszokott látvány a délutáni csúcsforgalomban a lakónegyedek utcáin várakozó futárautó, amelynek sofőrje épp kézbesíti a megrendelt csomagot vagy bevásárlást.

Mindez jelentős környezetszennyezéssel jár: az alice (Alliance for Logistics Innovation through Collaboration in Europe) nevű szervezet adatai szerint a futárautók a teljes városi forgalom 10-15 százalékát teszik ki, miközben a Lundi Egyetem 2019-es kutatása már a világjárvány előtt kimutatta, hogy a logisztikai láncoknak ez, azaz az úgynevezett utolsó mérföldes kiszállítás a legdrágább és a környezetet leginkább terhelő szegmense - írja a Wired. Ennek fő oka, hogy a futárautók fosszilis üzemanyagokat használnak (azaz használtak a kutatás idején, ma már egyre több logisztikai és futárcég vált elektromos autókra), miközben az általuk szállított csomagok jellemzően kicsik és könnyűek.

A FedEx Észak-Amerikában is kísérletezik a teherbringás szállítással (Fotó: FedEx)
A FedEx Észak-Amerikában is kísérletezik a teherbringás szállítással (Fotó: FedEx)

A helyzet pedig egyelőre csak romlani fog: a Világgazdasági Fórum szerint 2030-ig akár 36 százalékkal is emelkedhet a világ nagyvárosaiban közlekedő futárautók száma. Ezen több cég is szeretne változtatni, az Amazontól a DHL-en át a FedEx-ig. A megoldást az úgynevezett cargo bike, azaz a kifejezetten csomagszállításra tervezett teherhordó bicikli jelentheti.

A teherbringáknak egy sor pozitív hatása van, a lég-, és zajszennyezés csökkentésétől a nyilvános terek használhatóságának javításáig. Egyszerűen sokkal hatékonyabbak és tisztábbak, mint a furgonok

- mutatott rá Ersilia Verlinghieri, a londoni University of Westminster Active Travel Academy nevű intézetének kutatója.

Hirdetés

A szakértő becslése szerint a teherbringák akár az összes európai futárautó 51 százalékát is helyettesíthetnék, sőt, még többet, ha elektromos rásegítéssel is ellátják a kétkerekűeket. A párizsi Gustave Eiffel Egyetem áprilisi kutatása pedig rávilágított, hogy a francia fővárosban a csomagok 91 százalékának szállítása kivitelezhető lenne teherbiciklivel - igaz, azt is kiszámolták, hogy "csak" a csomagok 67 százalékának kerékpáros szállítása lenne gazdaságos.

Ez azonban még mindig szép arány, ráadásul, Verlingheri kutatócsoportjának egy korábbi vizsgálata szerint a biciklis szállítás még gyorsabb is, mintha furgonokat használnának: a bringás futáro átlagosan 1,61-szer gyorsabban teljesítették a szállításokat, mivel a forgalmas belvárosi környezetben könnyebben tudják elkerülni a dugókat, illetve a parkolással sem kell annyit bajlódniuk. Ez az előny főleg az európai városokban jelentkezik, a nagyobb, szélesebb utakkal behálózott amerikai metropoliszokban kevésbé.

A költségeket tekintve azonban kétségtelenül a bringásoknál az előny, hiszen nincs üzemanyag és biztosítási költség, de a dugódíjakkal és parkolási bírságokkal sem kell törődni.

Mivel a legtöbb logisztikai cég elosztóközpontja jellemzően a nagyvárosok agglomerációjában található, felvetődik a kérdés, hogy hányszor kellene a biciklis futároknak fordulnia, hiszen a teherbringán azért kevesebb csomag fér el, mint akár egy kisebb furgonban. Erre megoldásként azt javasolják a szakértők, hogy a csomagokat egy nagyobb jármű segítségével egy, a városközponthoz közel eső elosztóhelyre kellene szállítani, innen tudnák széthordani a biciklis futárok. Mivel azonban a hasonló létesítmények kialakítása meglehetőse költséges, a UPS futárcég például azzal próbálkozik, hogy eleve a teherautóikat használják elosztónak, így még a ki-be rakodással sem kell húzni az időt.

Szintén a kerékpárok mellett szól az emisszió kérdése is: Verlinghieriék úgy számoltak, hogy 2018 és 2020 köztött körülbelül százezer teherbringát állítottak üzembe Európában, ami havonta annyi szén-dioxid kibocsátását előzte meg, mintha 24 ezer ember váltott volna oda-vissza repülőjegyet New York és London között. Az emisszió-megtakarítás szintje azonban ennél is magasabb lehet, ha beleszámolnánk, hogy még több biciklis futár esetén jóval kevesebb furgont kellene gyártani.

Még van mit mesélnünk neked, minden érdekességet megtalálsz itt!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)