Hirdetés

Kia Sportage teszt: ide vele!

|

Az utolsó csavarig megújult dél-koreai kompakt SUV azonnal megragadja a figyelmet és nem ereszti.

Hirdetés

Elképesztő menetelésben van a Kia: a dél-koreai márka az elmúlt pár évben egyre-másra mutatta be a jobbnál jobb modelljeit, amelyekkel nem, hogy megközelítette a prémium kategóriát, de bizonyos tekintetben maga mögé utasította a sokszor jóval drágább versenytársak modelljeit. Említhetnénk a Kia Sorento példáját, ami úgy hozza a luxus életérzést, hogy minimum tízmillióval olcsóbb azoknál a márkáknál, amelyeknek könnyedén a konkurenciája lehet. Ugyanakkor, a Kia EV6-tal pedig olyan elektromos autót tettek le az aszfaltra, amiért a legelkötelezettebb Tesla-tulajok szíve is megdobbanhat, nem véletlen, hogy egyből el is hozták vele az idei Év Autója címet.

Magasan volt tehát a léc, amit az ötödik generációjába lépő Kia Sportage-nek, egészen pontosan a Kia Sportage 1.6 T-GDI DCT Hybrid 48V GT-Line-nak meg kellett ugrania. Lelövöm a poént: sikerült, nem is akárhogyan. A szívemre teszem a kezemet, az előző, negyedik generációs modellnél - bár voltaképpen ez a korábbiakra is érvényes - unalmasabb formatervű autóból kevés létezik. A minőséggel már ott sem volt igazán gond, de a külseje furcsa öszvérnek tűnik, semmiképpen sem kigondolt, márkaarculatba illeszkedő valaminek.

A Kia Sportage ötödik generációja végre karakteres, látványos arculatot kapott (Fotó: Andersen Dávid)
A Kia Sportage ötödik generációja végre karakteres, látványos arculatot kapott (Fotó: Andersen Dávid)

A Kia Sportage ötödik generációja végre karakteres, látványos arculatot kapott
(Fotó: Andersen Dávid)

Megakad rajta a szem

Ehhez képest az ötödik generációs Kia Sportage tervezői nem óvatoskodtak, nem a megúszásra játszottak, hanem terveztek egy látványos megjelenésű, karakteres autót, amin messziről felismerhetőek a márka jelenlegi védjegyei.

Hirdetés

Az orra lett a legkülönlegesebb, az oldalról befelé türemkedő LED-csíkokkal és a méhsejt-mintájú jókora hűtőráccsal. Biztos vagyok benne, hogy ez a dizájn már sokaknál kiveri majd a biztosítékot, de abban is, hogy legalább ennyien lesznek, akik imádni fogják, hogy jól láthatóan elüt a fősodortól. Hunyorítva megidézi az EV6 fényszóróját, de annak annyira lapos az orra - és hát tisztán elektromos hajtású - hogy a hűtőrácsra a világon semmi szükség. Természetesen a Sportage is már az új logóval érkezik, ami kifejezetten jól áll a modellváltáson átesett autónak, sőt, a régivel el sem tudnám képzelni.

Az orra biztosan megosztó lesz, szerintünk nagyon látványos (Fotó: Andersen Dávid)
Az orra biztosan megosztó lesz, szerintünk nagyon látványos (Fotó: Andersen Dávid)

Az orra biztosan megosztó lesz, szerintünk nagyon látványos (Fotó: Andersen Dávid)

Oldalról a legkevésbé karakteres az érzés, de ide is került egy-két optikai trükk, amin elidőzhet a szem, például az ajtókon végighúzódó krómcsík, ami a C-oszlopnál jó húsz centit feljebb ugrik. Az első fényszórók vonalvezetése it ta hátsó ajtóról köszön vissza, az ajtók fekete betoldása pedig egyszerre magasítja és karcsúsítja az egyébként nagy méretű - 4515 milliméter hosszú, 1865 milliméter széles, 1645 milliméter magas - autót, ami így nem érződik fenyegető batárnak - bár ezzel a színnel nehéz is lenne. Látványosak lettek a 19 hüvelykes felnik, amelyeken ugyan akad könnyen karcolható csiszolt fémfelület, de szerencsére csak érzéssel.

Jókora autó a Kia Sportage, de nem érződik otrombának (Fotó: Andersen Dávid)
Jókora autó a Kia Sportage, de nem érződik otrombának (Fotó: Andersen Dávid)

Jókora autó a Kia Sportage, de nem érződik otrombának (Fotó: Andersen Dávid)

Hátulról érhető tetten a legjobban, hogy melyik modellévre tervezték: gyakorlatilag az EV6 hátsóját "suvosították": ami ott spoilerszerű kitüremkedés, itt csak egy apró gerinc a hátsó lámpákon és a csomagtér ajtaján és átformálva ugyan, de megtartották a hátsó szélvédő fölé kinyúló elemet is, ami egy picit megnyújtja optikailag az autó formáját.

Belül olyan, mint egy Kia - jó értelemben

A beltértől nem kell komoly izgalmakat várni, aki ült mostanában új generációs Kiában, csukott szemmel is mindent meg fog találni. A helykínálat bőséges, még azok a magasabb utasok sem fognak panaszkodni, akik egy hozzájuk hasonlóan magas sofőr mögé kényszerülnek beülni. Az üléseken szerencsére enm vitték túlzásba a bőrt, elvégre ez manapság már nem túl fenntartható gyakorlat. Jó ötlet viszont a fejtámlából kialakított akasztó, bár nem tudom, hogy hátul ülve mit szólnék, ha a sofőr kabátja lengedezne az arcomba.

A szinte már szokásosnak tekinthető, letisztult, praktikus, "kiás" beltér (Fotó: Andersen Dávid)
A szinte már szokásosnak tekinthető, letisztult, praktikus, "kiás" beltér (Fotó: Andersen Dávid)

A szinte már szokásosnak tekinthető, letisztult, praktikus, "kiás" beltér (Fotó: Andersen Dávid)

A műszerfal szinte egy az egyben megkapta az EV6 műszeregységét, mínusz a retró-hangulatú kormány, ami nem feltétlenül baj, mert a Sporatge kormányán sokkal élhetőbb a 12 gomb (amiből oldalanként 2-2 billenőkapcsolóként is használható). Az egybefüggő, valójában két külön egységből álló, 12,3 hüvelykes érintőképernyős műszeregység az EV6-ban bántóan kilóg a műszerfal síkjából, itt ez csak mérsékelten érhető tetten, mivel az eleve magasabb műszerfal miatt jobb a helykihasználás is, így kevésbé érződik utólag odatákolt táblagépnek. Nem tökéletes, de megszokható - itt azért jár egy pacsi a tervezőknek, hogy leglaább egy picit a sofőr felé ívelték a középső kijelzőrészt.

Ez alákerült a szintén az EV6-ból ismerős központi gombsor, amely dupla funkciókészletet rejt: a leggyakoribb funkciókon - térkép, navigáció, rádió, médialejátszó, alapbeállítások - túl a klíma vezérlését egy gomb megnyomásával lehet előcsalogatni, ilyenkor a két oldalon lévő tekerhető gombok funkciója is megváltozik, hangerőről hőmérsékletre.

Nagy öröm, hogy a zongoralakkból csak ennyi jutott bele (Fotó: Andersen Dávid)
Nagy öröm, hogy a zongoralakkból csak ennyi jutott bele (Fotó: Andersen Dávid)

Nagy öröm, hogy a zongoralakkból csak ennyi jutott bele (Fotó: Andersen Dávid)

Alattuk külön gombszigetre került a kőegyszerű, tárcsás automata váltó, amin a vezetést lehetővé tévő D, az üreset jelentő N és a tolatáshoz szükséges R fokozaton kívül csak a parkolási mód, a P szerepel. A tárcsától hátrafelé haladva még pár kisegítő gomb került, amelyek közül a legérdekesebb a vezetési mód választógombja, amellyel a differenciálmű is zárható, ha esetleg nehéz terepre keverednénk. Hiányolom viszont a korábbi Kiákban megismert smart vezetési módot, ami teljesen feleslegessé teszi, hogy az eco-normal-sport lehetősége között kapcsolgassunk.

A fedélzeti számítógép főbb funkciói a középső képernyőn érhetőek el, az EV6-tesztjében megtapsolt, átlátható és szépen dizájnolt kezelőfelület itt is visszaköszön. A sofőr szeme előtti kijelző is természetesen 100 százalékban digitális, és ahogy már a Sorentónál is láthattuk, itt is megjelenik a visszapillantót idéző kamerakép az indexelés során.

A magasra nyíló ajtó miatt könnyű a pakolás, kár, hogy a kalaptartó helyén csak egy kifeszített takarólapot lenget a szél (Fotó: Andersen Dávid)
A magasra nyíló ajtó miatt könnyű a pakolás, kár, hogy a kalaptartó helyén csak egy kifeszített takarólapot lenget a szél (Fotó: Andersen Dávid)

A magasra nyíló ajtó miatt könnyű a pakolás, kár, hogy a kalaptartó helyén csak egy kifeszített takarólapot lenget a szél (Fotó: Andersen Dávid)

A csomagtartó alaphelyzetben 461 litert tud befogadni, ami ebben a kategóriában nem világbajnok, de el lehet benne férni, főleg, hogy a hátsó ülések lenyitásával már több mint 1700 literes raktérrel gazdálkodhatunk.

Leszedált vagy takarékos?

Ami a vezetési élményt illeti,  a tesztautó egy öntöltő hibrid, azaz az energiát a fékezésből és a benzinmotorból nyeri. Utóbbi egység 180 lóerős, a hibrid rendszer ezt további 60 lóval toldja meg. Természetesen, a kapacitása erejéig akár tisztán elektromos módban is képes közlekedni, mivel azonban a töltőoszlopokat hírből sem ismerheti, nem jár neki a zöld rendszám.

A hátulján a legegyértelműbb a rokonság az EV6-tal (Fotó: Andersen Dávid)
A hátulján a legegyértelműbb a rokonság az EV6-tal (Fotó: Andersen Dávid)

A hátulján a legegyértelműbb a rokonság az EV6-tal (Fotó: Andersen Dávid)

A menetdinamikája felemás, utazósebességen kifejezetten kellemesen ringatja az utasokat, még a kevésbé sima hazai utakon is. A százas tempót bő 8 másodperc alatt éri el, ehhez különösebben megfeszülnie sem kell, de azért egy-két dinamikusabb kigyorsításnál a benzines erőforrás tudja hallatni a hangját. Főleg alacsonyabb fokozaton azért néha picit erőtlennek érződik, folyamatosan az járt a fejemben, hogy egy számmal nagyobb motorral, bár inkább plug-in hibrid verzióban próbálnám ki legközelebb.

Ettől függetlenül a nyugodt hétköznapi közlekedésre tökéletesen alkalmas, sőt, kifejezetten takarékosnak mondható: az egy hetes teszt végére, vegyes használatban 6,1 liternél állt meg a mutató, ami nem rossz eredmény egy közel kéttonnás autótól.

Soha rosszabb generációváltást (Fotó: Andersen Dávid)
Soha rosszabb generációváltást (Fotó: Andersen Dávid)

Soha rosszabb generációváltást (Fotó: Andersen Dávid)

Ami az árakat illeti, viszonylag nagy a szórás: a 150 lovas, kézi váltós, benzines alapmodell szűk 10,4 millióért vihető, a tesztautónk viszont már 16,3 millióig szaladt a skálán - igaz, 11,4 millióért már elérhető a hibrid változat. A tesztautónál viszont csak a négykerekes, automata váltós, 265 lovas plug-in hibrid változat a drágább, amelynek már a legalacsonyabb felszereltsége is 17,2 millióról indul és valamivel 19,5 millió felett áll meg. Utóbbi kategóriában pedig már ott van az egy mérettel - és valamivel több luxussal - felszerelt Sorento.

Összességében, a Kia Sportage ötödik nemzedéke egy remekül sikerült generációváltás eredménye, látányos külsővel és minőségi, praktikus, megbízható technológiával. Ha a full extrás változatért nem is fizetnénk annyit, amennyit kérnek érte, az alacsonyabb felszereltségű verziók bőven megérik az árukat.

Még van mit mesélnünk neked, minden érdekességet megtalálsz itt!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)