Hirdetés

Íme a Mini elektromos crossover-koncepciója

|

A most bemutatott modellnek nem sok köze van az eddigiekhez, mégis hozza ha hamisítatlan Mini-életérzést.

A Mini jellegzetes autóinál csak kevés dolog idézi meg jobban Nagy-Britannia szellemét, az eredeti vérvonal pedig az új modelleken is visszaköszön, a hátsó lámpák mintáján ugyanis már messziről felismerhető a jellegzetes Union Jack, azaz a brit nemzeti lobogó. Ez azért is különösen érdekes, mert a szigetország egykori büszkesége már 2000 óta a BMW tulajdonában van, azaz voltaképpen német autónak tekinthető.

A Mini designerei óriásit gurítottak 2001-ben, amikor Mini One néven piacra dobták a praktikus városi kisautó modernizált változatát, amely azóta is töretlen népszerűségnek örvend. A klasszikus kétajtós változat mellett Clubman néven 2008-ban mutattak be egy nagyobb, kombinak tekinthető változatot, amelyet 2011-ben a Countryman nevet viselő változat követett. Utóbbi már inkább volt tekinthető crossovernek vagy kisméretű SUV-nak, mint városi kisautónak. A kétajtós változat viszont kijelölte az irányt a következő évtizedekre: a Fiat 500 a Minivel kezdőd retroláz eredményeként született, egy designer pedig elképzelte, hogy nézne ki a legendás Citroën "Kacsa" modern elektromos autóként.

A Mini Aceman a brit márka első elektromos crossovere lesz (Fotó: Mini)

A Mini Aceman a brit márka első elektromos crossovere lesz (Fotó: Mini)

A márkatörténeti kitekintésre azért volt szükség, mertt a Mini a héten lerántotta a fátylat a közeljövőben érkező elektromos crossoveréről, amely a brit márka második, tisztán elektromos hajtású modellje. Bár az InsideEVs értesülései szerint egyelőre csak koncepcióautóról van szó, a Mini Aceman már eléggé késznek tűnik ahhoz, hogy a sorozatgyártásba kerülő változat nagyon hasonlítson a most leleplezett koncepcióra.

A cég szerint az autó 4,05 méter hosszú és 1,99 méter széles lesz, magassága 1,59 méter lesz, amit a gyári fotókon szereplő 20 hüvelykes kerekek is fokoznak.

Bár koncepcióautóról van szó, várhatóan sok elem átkerül majd a sorozatgyártású modellbe (Fotó: Mini)

Bár koncepcióautóról van szó, várhatóan sok elem átkerül majd a sorozatgyártású modellbe
(Fotó: Mini)

Egyelőre ennyi információt osztottak meg az Acemanről, így sajnos sem a teljesítményét, sem a hatótávját nem ismerjük, de azt sem árulták el, hogy mikor készülhet belőle sorozatgyártásba kerülő verzió.

A közzétett fotók azonban meghökkentő belsőről árulkodnak. Kezdjük a kilencvenes évek autóbusz-üléshuzatait idéző kárpitozással, amelyből nem csak az ülések támlájára, hanem a műszerfalra is jutott bőven. A minta szépsége persze szubjektív, ahhoz azonban nem kell design-diploma, hogy sejtsük: ennek a tisztítása minimum nehézkes lesz, ha egyenesen nem lehetetlen.

Szintén érdekes, ha úgy tetszik, formabontó a műszerfal közepére biggyesztett - feltehetően a Mini jelenlegi modelljeinek középkonzolját idéző - kerek OLED-képernyő is, amely az egyetlen információs felület az autóban. Ez részben dicséretes - a francia DS vezető tervezője szerint amúgy sem kell olyan sok érintőképernyő az autóba - részben viszont rémisztő.

Nézni is rossz, ahogy a sofőr leveszi a szemét az útról (Fotó: Mini)

Nézni is rossz, ahogy a sofőr leveszi a szemét az útról (Fotó: Mini)

Elég csak a fenti fotót megnézni, hogy meglássuk, mi vele a gond: mivel egyáltalán nem a sofőr látómezejébe került, ezért vezetés közben folyamatosan le kell venni a szemünket az útról, ha bármit szeretnénk megtudni az autó állapotáról - vagy esetleg a rádiót kapcsolnánk át, illetve rápillantanánk a navigációra. Ez pedig rendkívül balesetveszélyes lehet, hiszen már 50 km/h sebességnél is nagyjából 14 métert tesz meg az autó egyetlen másodperc (!) alatt.

A belső teret uralja a középső kerek kijelző (Fotó: Mini)

A belső teret uralja a középső kerek kijelző (Fotó: Mini)

Persze, elképzelhető, hogy a Mini Aceman-be kerül majd úgynevezett head-up-display (HUD) is, ami a sofőr szeme elé vetíti a legfontosabb információkat, illetve, valószínűleg a hangvezérlésnek is komoly szerepet szánnak a tervezők, más kérdés, hogy ezt a lehetőséget nem mindenki szereti használni, különösen, mivel még a jelenlegi csúcsmodellekben - például a több mint hatvanmillió forintba kerül Mercedes EQS-ben - is gyakran félreérti a számítógép, hogy mit akart mondani a sofőr.

Még van mit mesélnünk neked, minden érdekességet megtalálsz itt!

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)