Hirdetés

Már csaló kütyükkel sem lehet átverni a Tesla Autopilotját

|

Az életével - és mások életével - játszott, aki ilyesmit használt.

Hirdetés

A Tesla által önvezetőnek nevezett Full Self-Driving (FSD) módról már kiderült, hogy még komoly fejlesztésekre lesz szükség, mielőtt valóban biztonságosan használni lehet: a rendszer idén év elején még zavarba jött egy kis hótól, egy autós újságíró pedig pár hónapja majdnem a szakadékban végezte, amikor rábízta magát az FSD-re.

Hasonló a helyzet a megtévesztően elnevezett Autopilot rendszerrel is, amely az FSD-nél kevesebbet tud, és ami miatt a Tesla ellen szövetségi nyomozást is indítottak. Bár az autógyártó - elvileg - megköveteli az autók sofőrjeitől, hogy mindig a kormányon tartsák a kezüket, a cég kommunikációjában rendszeresen olyan utalásokat tesz, mintha az Autopilot magától is képes lenne vezetni az autót.

A Tesla vezetőtámogató rendszereit trükkös eszközökkel verik át a felelőtlen sofőrök (Fotó: Tesla)
A Tesla vezetőtámogató rendszereit trükkös eszközökkel verik át a felelőtlen sofőrök (Fotó: Tesla)

Valójában, az Autopilot funkciói nem tudnak többet, mint bármelyik mai modern autó vezetőtámogató rendszerei: a sávtartó automatika és az adaptív tempomat kényelmesebbé teszi a vezetést, de a sofőrnek folyamatosan az úton kell tartania a szemét és a kormányon a kezét, hogy váratlan helyzetben közbe tudjon avatkozni, ha szükséges.

Hirdetés

Ez azonban láthatóan sokakat hidegen hagy, ugyanis még cikkünk írásának pillanatában is többféle olyan eszközt lehetett rendelni az interneten, amelyek segítségével átverhető a Tesla Autopilot rendszere. A vezetőtámogató megoldás ugyanis figyeli, hogy a sofőr mekkora erőt fejt ki a kormányra. Ha ez az érték nulla, az Autopilot figyelmezteti a sofőrt, hogy helyezze a kezét a kormányra. A riasztást kiiktató, úgynevezett defeat device-ok lényege, hogy enyhe nyomást fejtenek ki a kormányra - általában a tömegüknek köszönhetően - amit a fedélzeti számítógép úgy érzékel, hogy a sofőr határozottan fogja a kormánykereket. Akadnak egyszerű súlyok, kormányvédőbe épített megoldások, de van, aki egyszerűen egy ásványvizes palackkal támasztja ki a kormányt a megfelelő helyen, hogy átverje a rendszert.

A legújabb szoftverfrissítést már nem lehet egy vizespalackkal megtéveszteni (Fotó: Tesla)
A legújabb szoftverfrissítést már nem lehet egy vizespalackkal megtéveszteni (Fotó: Tesla)

Ennek az ügyeskedésnek lett most vége - írja az Electrek. Bár korábban az amerikai autópálya-felügyelet, a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) betiltotta több hasonló eszköz forgalmazását, az élelmes kereskedők megtalálták a módját, hogy továbbra is értékesítsenek hasonló termékeket.

Mostanra viszont már a Tesla is lépett. A cég jráműveinek szoftveres frissítéseit nyomon követő Teslascope a Twitter-oldalán jelentette be, hogy a legutóbbi frissítésben kiszúrták a hasonló eszközök használatát kivédő kódsorokat.

A szakértők szerint a frissítés az FSD-módot és az Autopilot rendszert is érinti: képes érzékelni a kormányra nyomást helyező mesterséges eszközöket, ha pedig ilyet talál, automatikusan kikapcsolja a vezetőtámogató funkciókat.

A Teslascope azt írja, hogy az Autopilot ilyen módon történő kikapcsolását a rendszer valamilyen módon megjegyzi, arról azonban egyelőre nincs információ, hogy mire számíthatnak a renintens sofőrök, akik többször is lebuknak egy defeat device használatával.

A Tesla egyébként az autók belső terét pásztázó kamerákkal figyeli a sofőr arcát is, és figyelmezteti az illetőt, ha nem az utat nézi. Hasonló egyébként a mai modern autókban is működik, például a Mercedes EQS luxuslimuzin is jelzést küld a sofőrnek, ha nem "látja" a szemeket vezetés közben.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)