Hirdetés

Rájöhettek, miért gázolják el a Teslák a motorosokat

|

Egyelőre csak egy teóriáról van szó, ami magyarázhatja a tragikus következménnyel járó baleseteket.

Hirdetés

Már többször írtunk a Tesla önvezető rendszereinek (a Full Self-Driving (FSD) és az Autopilot), pontosabban vezetőtámogató rendszereinek problémáiról. Bár sok Tesla-tulajdonos elégedett az autójuk képességeivel, az értelemszerűen nem szokott bekerülni a hírekbe, amikor biztonságosan hazaértek az autóval. Az viszont annál inkább, ha egy Tesla kishíján a szakadékban végzi az utasaival vagy ha az önvezető rendszernek meggyűlik a baja a hóeséssel. Nagy érdeklődés övezi annak a szoftvermérnöknek az állításait is, aki szerint a Tesla autói könnyedén elgázolhatják a gyerekeket is, mert nem veszik észre őket az úton.

Akármi is az igazság, 2022. júliusában két motoros is meghalt, miután hátulról beléjük ütközött egy valószínűsíthetően Autopilot módot használó Tesla (két, egymástól független esetről van szó, mindkét alkalommal hasonló módon történt tragédia). Szintén közös a két szerencsétlenségben, hogy éjszaka történtek, ennek még lesz szerepe a későbbiekben.

A motoros témákban otthonosan mozgó FortNine egyik youtubere, Ryan F9 az alábbi videóban próbálja megfejteni, mi lehet a magyarázat - írja az RideApart. Bár a lap hangsúlyozza, hogy egyelőre csak egy elméletről van szó, érdemes foglalkozni a kérdéssel.

A Teslával kapcsolatban már írtunk róla, hogy Elon Musk a radart és/vagy kamerákat használó megoldásokból a kamerás rendszer mellett tette le a voksát. A Tesla korábbi autóiban használtak radart és kamerát is, azonban a techonlógia fejlődésével egyre inkább az utóbbi irányba mozdultak el. A 2022. februárja óta gyártott Model S és Model X autókban például már kizárólag kamerák sé gépi látás segítségével működnek az önvezető és vezetőtámogató funkciók.

Hirdetés

Itt jön be a képbe a tény, hogy mindkét balesetre éjszaka került sor: mindkét balesetben olyan motorokat - egy Yamaha V-Start és egy Harley-Davidson Sportstert - használtak az áldozatok, amelyek hátsó lámpái viszonylag közel vannak a földhöz, ráadásul a két elemből álló lámpák viszonylag közel helyezkednek el egymáshoz.

Emiatt gyanítható, hogy a Teslákban használt kamerák egyszerűen "benézték" a két motorost: az autók mestersége sintelligenciája vélhetően úgy értelmezték a látottakat, hogy nem egy közel haladó motor két hátsó lámpáját, hanem egy jóval távolabb haladó autó hátsó lámpáit érzékelik. Emiatt nem csökkentették az autó sebességét, ami miatt bekövetkeztek a halálos gázolások. Könnyen belátható, hogy ha radar is működött volna a Teslákban, a baleset nem következik be, hiszen így akármit "gondol" a gépi látás alapján az autó szoftvere, a radar jelei egyértelművé tették volna, hogy az autóhoz viszonylag közel egy szilárd objektum található.

A Tesla autóiban már nem használnak radarokat, kizárólag kamerát (Fotó: Tesla)
A Tesla autóiban már nem használnak radarokat, kizárólag kamerát (Fotó: Tesla)

A Tesla autóiban már nem használnak radarokat, kizárólag kamerát (Fotó: Tesla)

A szakember azt javasolja a motorosoknak, hogy ha éjjel közlekedve érzékelik, hogy egy autó közelít feléjük hátulról, a sávjukon belül maradva mozogjanak a sáv egyik szélétől a másikig. Bár ez csupán tüneti kezelés, potenciálisan életmentő lehet, mivel ez jelezheti az autók szoftverének, hogy nem egy távolabb haladó másik gépkocsit látnak maguk előtt. Ryan F9 fel is hívja a nézők figyelmét, hogy az Autopilot funkció a neve ellenére nem képes magától vezetni az autót, pusztán megkönnyíti a vezetést a sofőr számára.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)