Hirdetés

Csalhatott a Tesla az Euro NCAP törésteszten

|

Egy hacker szerint az autógyártó megbütyköli a töréstesztre küldött járművek szoftverét.

Hirdetés

A Tesla családi autója a Tesla Model Y 97 százalékot ért el az autók töréstesztjét is vizsgáló európai Euro NCAP felmérésén, a biztonsági rendszerek működését tekintve. Ez kiváló eredmény, ám egy szoftverszakértő szerint nem kizárt, hogy Elon Musk cége speciális szoftveres módosítással tudott így teljesíteni a vizsgálat során - írja az AutoEvolution.

Az ügy előzménye, hogy egy amerikai szoftvermérnök saját tesztjeire hivatkozva azt állítja, hogy a Tesla önvezető módja nem ismeri fel a gyerekméretű gyalogosokat, így potenciálisan bármikor elgázolhat egy gyereket. A Tesla persze tagad, sőt, a márka rajongói közül olyan is akadt, aki saját gyerekét állította az autója elé, hogy megcáfolja az állításokat.

A Tesla Model Y ötcsillagos eredményt ért el az Euro NCAP törésteszten (Fotó: Tesla)
A Tesla Model Y ötcsillagos eredményt ért el az Euro NCAP törésteszten (Fotó: Tesla)

A Tesla Model Y ötcsillagos eredményt ért el az Euro NCAP törésteszten (Fotó: Tesla)

A mostani esetet a Volkswagen dízelbotrányához hasonlítják, ugyanis egy GreenTheOnly nevű, "fehérkalapos" (white hat) hacker szerint a Tesla szoftverében kifejezetten a különböző országokban és/vagy kontinenseken használt töréstesztek során használható kódsorokat rejtett el a járművek szoftverében.

A helyzetet bonyolítja, hogy az Euro NCAP jellemzően kereskedésekből vásárolja meg a tesztjein vizsgált autókat, azonban, mivel a Teslának nincsenek viszonteladói, a szervezetnek a gyártótól kell beszereznie a tesztautókat. Az Euro NCAP egy-egy teszthez négy autót használ, és valószínűtlen, hogy úgy tudják megvásárolni a Teslákat, hogy a gyártó ne értesülne róla, hogy töréstesztre viszik a modelljeit. Ráadásul, a szervezet a motorszámok alapján külön értesíti is a gyártókat, hogy igazolják, az egyes járművek felszereltsége valóban olyan, mint amilyenként kínálták.

Ha az újabb modelleken bármit változtattak az Euro NCAP korábbi információihoz képest, felkérik a gyártót, hogy a friossített alkatrészekkel ellátott autókat bocsássa a rendelkezésükre. A Tesla esetében ráadásul nehezített pálya várja a szervezet szakembereit, ugyanis a cég nem alkalmazkodik az autógyártók által megszokott modellévekhez, hanem a folyamatos fejlesztés jelszavával állandóan módosítják az autókat, főként szoftveresen, de időnként a karosszériához is hozzányúlva. Mindez annyit jelent, hogy a Teslának, adott esetben bőven volt lehetősége rá, hogy "preparált" autókat adjon át az Euro NCAP képviselőinek.

A hacker nem részletezte, hogy pontosan hogyan változtatja meg a Tesla autóinak viselkedését a teszteléshez beillesztett kódsor - amelyből külön verziót is talált az Euro NCAP, a kínai I VISTA és a koreai NCAP tesztkörnyezetéhez igazítva. Arra azonban rámutatott, hogy a Teslákban lehetőség van rá, hogy az autó helyzete alapján ki-, vagy bekapcsoljanak bizonyos funkciókat (a Full Self-Driving (FSD) önvezető módot például nem is lehet aktiválni Vancouver belvárosi területén, de bizonyára más helyszínek is akadnak, ahol nem kérnek az FSD-ből).

Bár egyelőre a Tesla nem kommentálta a hacker értesülését, elképzelhető, hogy a jövőben a hasonló tesztekhez egy független szoftverszakértőt is ki kell  majd rendleni, aki átvizsgálja az autóban futó kódsorokat, hogy megbizonyosodjon róla, azokat nem módosították a teszt kedvéért. A hacker megjegyezte, hogy erre azért is szükség van, mert a tesztpályákon jellemzően jóval kevesebb a változó tényező, mint ami nagyvárosi forgalomban előfordulna.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)