Hirdetés

Rémisztően sokat bukott eddig a General Motors a robottaxijain

|

Félmilliárd dollár mínusz, csak az elmúlt három hónapban, és ez még nem minden.

Hirdetés

Többször írtunk már a General Motors robottaxi-vállalkozásáról, a Cruise-ról, ám főként leginkább az önvezető autók bakijai miatt: június végén például a cég néhány autója hirtelen önálló életre kelt és átmenetileg lezárták San Francisco egyik forgalmas kereszteződését, pár nappal később pedig egy balesetben volt érintett az egyik Cruise-taxi, aminek sajnos sérültje is volt. Tavasszal még egy ennél szerencsére viccesebb esetről számoltunk be, amikor a rendőröknek gyűlt meg a baja az önvezető járművekkel.

Most ismét komorabb hírek érkeztek a cég háza tájáról, igaz, ezúttal gazdasági téren közöltek rossz híreket. Az InsideEVS ugyanis úgy értesült, hogy a General Motors leányvállalata 2018 óta közel ötmilliárd dolláros veszteséget halmozott fel, ráadásul, a lejtmenet most turbófokozatba kapcsolat, amióta San Francisco utcáin már fizetős szolgáltatást is nyújthatnak a Cruise robottaxijai.

A Cruise már pénzt is kérhet az önvezető taxiszolgáltatásért (Fotó: getcruise.com)
A Cruise már pénzt is kérhet az önvezető taxiszolgáltatásért (Fotó: getcruise.com)

A Cruise már pénzt is kérhet az önvezető taxiszolgáltatásért (Fotó: getcruise.com)

A cég csak 2022 elmúlt negyedévében félmilliárd dollárnyi veszteséget könyvelhetett el, még annak ellenére is, hogy egy ideje már pénzt is kérhetnek a nyugati parti utasok szállításáért (korábban, a tesztüzem során ingyen lehetett utazni a Cruise autóiban). Ez egyébként azt jelenti, hogy naponta (!) ötmillió dolláros (közel kétmilliárd forint) mínuszról van szó. Tény, hogy a General Motors startupja inkább tekinthető egy hosszú távú kutatásnak az önvezető autózást tekintve, azonban ekkora összeget még az a cég is megérez, amely tavaly 127 milliárd dolláros globális bevételre tett szert.

Hirdetés

A 2022-es év első felében 900 millió dollár volt a veszteség, ami 300 millióval több, mint egy évvel ezelőtt. A GM vezetősége szerint ehhez az is hozzájárult, hogy a cég tőzsdei bevezetésének csúszásával komoly kompenzációt kellett fizetnie az alkalmazottaknak.

A General Motors startupja vérfagyasztóan sok pénzt tapsolt el eddig (Fotó: getcruise.com)
A General Motors startupja vérfagyasztóan sok pénzt tapsolt el eddig (Fotó: getcruise.com)

A General Motors startupja vérfagyasztóan sok pénzt tapsolt el eddig (Fotó: getcruise.com)

Mary Barra, a General Motors vezérigazgatója azonban ezen a héten kedden kijelentette, hogy továbbra is töretlenül hisz a Cruise sikerében, amely számításaik szerint 2030-ban már évente 50 milliárd dollárt szállít majd a cég konyhájára. Ennek ellentmondani látszik a tény, hogy a Cruise-nak jelenleg körülbelül 3,7 milliárd dollára becsülhető a készpénzállománya, amit az anyacég hitelezéssel további 5 milliárddal tud kiegészíteni. Azonban, ha továbbra is a jelenlegi ütemben folyatják el a pénzt, két éven belül csődbe juthat a vállalkozás.

További rossz hír lehet a GM számára, hogy bizonyos, a cég sikerét befolyásoló tényezőkre semmi hatásuk nincs. Ilyen például a kaliforniai törvényhozás, mivel rajtuk múlik, hogy a Cruise mennyire tágíthatja majd ki a szolgáltatási területét az amerikai államban. Februárban a cég ugyanis az amerikai autópálya-felügyelethez (National Highway Traffic Safety Administration) is benyújtott egy kérvényt, hogy engedélyezzék 2500 olyan önvezető jármű üzembe helyezését, amelyekben már sem kormány, sem fékpedál nem található.

A következő generációt képviselő Cruise Origin taxikban már se kormány, se fékpedál nem kerül (Fotó: getcruise.com)
A következő generációt képviselő Cruise Origin taxikban már se kormány, se fékpedál nem kerül (Fotó: getcruise.com)

A következő generációt képviselő Cruise Origin taxikban már se kormány, se fékpedál nem kerül (Fotó: getcruise.com)

Iparági értesülések szerint ez már a Cruise Origin nevű, teljesen önvezető járművek érkezését készítené elő, amelyekkel a GM nem csak taxi, hanem áruszállító szolgáltatást is szeretne nyújtani. A cikk elején említett problémák azonban még kellően frissek ahhoz, hogy késleltethessék a technológia elterjedését - ami lehetőséget adhat a Cruise-nak, hogy megbízhatóbbá tegyék az önvezető taxikat, a kérdés csak az, hogy ezt meddig fogják bírni pénzzel.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)