Hirdetés

Ideje lenne újratervezni a töréstesztekhez használt bábukat

|

A jellegzetes tesztbábuk kialakítása nem szolgáltat megfelelő adatokat a lehetséges sérülésekről.

Hirdetés

Az autógyártók szigorú tesztek segítségével igyekeznek biztosítani, hogy egy baleset során a kocsiban ülők a lehető legkisebb sérüléseket szenvedjék csak el. A töréstesztek során használt jellegzetes tesztbábuk azonban már régi konstrukciók, amelyeket egy amerikai kormányhivatal javaslata szerint érdemes lenne újratervezni - írja az Ars Technica.

A lap információi szerint az amerikai Kormányzati Elszámoltatási Hivatal (Government Accountability Office - GAO) statisztikái arra utalnak, hogy a nőket és az idősebb embereket "cserben hagyják" a tesztbábuk, mivel azok nem szolgáltatnak elegendő információt az érintettekre leselkedő veszélyekkel kapcsolatban.

Ideje lenne újragondolni a törésteszteken használt bábukat (Fotó: nhtsa.gov)
Ideje lenne újragondolni a törésteszteken használt bábukat (Fotó: nhtsa.gov)

A törésteszteken jelenleg leggyakrabban használt Hybrid III (M) típusú tesztbábut még 1986-ban állították szolgálatba. A bábu dimenzió egy átlagos felnőtt férfit mintáznak, 175 centiméteres magassággal és 78 kilogrammos testsúllyal.

Hirdetés

Az amerikai autópálya-felügyelet, az NHTSA ugyan 2000-ben bevezetett egy női bábut is, amely egy 150 centiméter magas, 49 kiló súlyú nőt mintáz, azonban a felépítésével problémák vannak, ugyanis gyakorlatilag a "férfi" bábu kicsinyített másáról van szó, amely nem veszi figyelembe a férfiak és a nők közötti fiziológiai különbségeket - emelett a női bábunak a lábában nincsenek is olyan szenzorok, mint a férfi utast megtestesítő babában.

Ebből kifolyólag, nem túl meglepő módon, egy autóbaleset esetén a női utasoknál magasabb a halál vagfy a sérülés kockázata. Az NHTSA 2013-as kutatása például azt találta, hogy az első ülések valamelyikén utazó fiatalabb nőknél 17 százalékkal gyakoribb a halálos sérülések aránya, mint a férfiaknál, 26 százalékkal magsaabb a mellkasi sérülések kockázata, míg a nyaki sérülések rizikója 45, a karok sérülésének kockázata 58, a lábsérülések rizikója pedig 80 százalékkal magasabb, mint egy férfi utas esetén.

Ez szerencsére valamelyest javult az évek során, azonban a szervezet ktuatása rámutat, hogy a jellemzően alacosnyabb nők mellett az alacsonyabb utasokra is komolyabb veszélyek leselkednek egy baleset során, mivel nekik közelebb kell húzniuk az ülést a kormányhoz, vezetés közben.

Szintén problémás, hogy az idősebb emberek testi adottságait nem veszik figyelembe a töréstesztek során. Egy 2013-as kutatás szerint egy ütközés során egy 75 éves sofőrnél ötszörös a halálozás kockázata, mint egy 21 éves vezető esetében. Hasonló a helyzet a túlsúlyos utasok esetén, mivel túlsúlyos tesztbábut nem használnak a teszteken, noha elvileg létezik ilyen.

A GAO jelentésében arra is rámutatott, hogy a frontális ütközéseket szimuláló törésteszt során nem kötelező a hátsó ülésre is beültetni egy bábut, ami további kockázatokat rejt a hátul utazók számára.

Jó hír, hogy már folyamatban van a következő generációs tesztbábu, a THOR fejlesztése, sőt, az európai NCAP-töréstesztek során már használnak is hasonlókat.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)