Hirdetés

Kiderült, mikorra válhat használható energiaforrássá a zöld hidrogén

|

A jó hír, hogy a technológia már készen van, nem kell tovább kutatni, fejleszteni.

Hirdetés

Az elektromos autók töltése néhány év múlva a múlt ködébe veszhet. Legalábbis, ha végre eljön a hidrogénből fejlesztett olcsó és környezetbarát energia kora. A hidrogénhajtásban óriási potenciál van, sőt, nem csak autó, kamionok, buszok, vonatok, hajók és repülőgépek működhetnek majd a környezetkímélő módon, zéró emisszióval előállított zöld hidrogénnel: szeptemberben átadták Európa első hidrogénnel üzemelő épületét is.

A különféle járművek hidrogénes töltésének jelenleg két nagy gátja van: a töltőinfrastruktúra hiánya és a zöld hidrogén ipari léptékű termelése. Míg előbbire még várni kell, hiszen jelenleg csak pár kaliforniai benzinkúton van lehetőség hidrogént tankolni, addig utóbbinak elméletben már nincs akadálya - írja a Green Car Reports.

A zöld hidrogén korszaka már ebben az évtizedben megkezdődhet (Fotó: Department of Energy)
A zöld hidrogén korszaka már ebben az évtizedben megkezdődhet (Fotó: Department of Energy)

A la a Rocky Mountain Institute (RMI) elemzésére hivatkozva azt állítja, a zöld hidrogén már a mostani évtized végén komoly szerepet játszhat az emissziók csökkentésében. A zöld hidrogénhez ugyanis egy valamire van szükség: megújuló energiára, amelyet a gáz előállításában kulcsszerepet játszó elektrolízis folyamata során kell felhasználni. Az RMI előrejelzése szerint pedig 2030-ig elegendő megújuló kapacitás állhat üzembe ahhoz, hogy a zöld hidrogén előállításához szükséges elektrolízis megoldható legyen fenntartható módon.

Hirdetés

Ráadásul a zöld hidrogén technológiája már készen áll rá, hogy ipari léptékben megkezdődjön a termelést: a "felskálázáshoz" ugyanis már elérhetőek azok a kereskedelmi és ipari szempontból érett technológiák, amelyekre szükség van a gyártási folyamatokhoz. Azaz, nem kell tudományos áttörésekre, kutatási eredményekre várni vagy laboratóriumban már működő megoldásokról kitalálni, hogyan ültethetőek át a napi termelésbe.

Kamionosok, teherhajók előnyben

A hidrogénhajtásnak óriási szerepe lesz a közeli jövő szállítmányozásában: olyan globális szereplők, mint az Amazon, az Unilever vagy az Ikea 2040-re szeretnék teljesen dekarbonizálni a szállításaikat, azaz kiváltani a dízelüzemű teherautókat és teherhajókat. A három óriáscég tagja a Cargo Owners For Zero Emission Vessels, azaz CoZEV szövetségnek, amely az üzemanyagcellás technológia elterjesztéséért küzd, főleg a vízi közlekedésben, azon belül a teherszállításban.

Az elektrolízisre visszatérve: az RMI információi szerint ezen a téren is elképesztő a fejlődés. A Bloomberg New Energy Finance (BNEF) adatai szerint 2027-re akár 210 gigawattnyi kapacitás is üzembe tud állni globálisan, ami fontos lépés lenne a zöld hidrogén elterjedését illetően.

A hidrogén szállításával nem lenne gond: a meglévő földgáz-infrastruktúra egy része ugyanis könnyedén felhasználható akár a hidrogén továbbítására is.

Az RMI arra figyelmezteti a világ döntéshozóit, hogy a fenntarthatósági célokat csak akkor érheti el a világ, ha a valóban zöld hidrogén mellett teszi le a voksát, a "sima", azaz szürke vagy néha kék hidrogénnek nevezett gáz előállítása ugyanis pont annyira szennyező, mint az ehhez felhasznált energia előállítása.

Még van mit mesélnünk neked, minden érdekességet megtalálsz itt!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)