Hirdetés

Elfelejthetjük az önvezető autókat?

|

Iparági szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a teljes önvezetés helyett mindenképpen szükség lehet emberi beavatkozásra.

Hirdetés

Napjaink egyik legizgalmasabb technológiáját kétségtelenül az önvezető autók jelentik. Bár a konkrét megoldásokon még dolgoznak, már most is elérhetőek olyan járművek, amelyek fejlett vezetőtámogató rendszereikkel sok terhet levesznek a sofőrök válláról. A teljes önvezetés azonban még odébb lenne, azonban akadnak olyan hangok, amelyek szerint elképzelhető, hogy a 100 százalékban önjáró autók sosem fognak megvalósulni - írja a Reuters.

A hírügynökség értesülése szerint  a robotizált autóknál rendkívül nehéz elérni, hogy a humán sofőrökhöz hasonló elővigyázatossággal vezessenek. Hiába a kifinomult szenzorok, radarok és kamerák, a Tesla példája is mutatja, hogy ezek ellenére az automatizált járművek bizony egyelőre még hajlamosak rendkívül buta hibákat véteni, amelyekre egy emberrel a volánnál sosem kerülne sor.

Az önvezető autók fejlesztése jóval komplikáltabb, mint a szakemberek gondolták (Fotó: llnl.gov)
Az önvezető autók fejlesztése jóval komplikáltabb, mint a szakemberek gondolták (Fotó: llnl.gov)

Kyle Vogt, a General Motors robottaxi-vállalatának, a Cruise-nak a vezérigazgatója például egyenesen kétségbe vonta, hogy az emberi felügyeletet valaha is megvonnák az önvezető autóktól.

Ha a szolgáltatásomat igénybe vevők nyugodtabbak a tudattól, hogy mindig ott lesz egy ember, aki besegítsen, ha szükség lenne rá, miért akarnám megfosztani őket ettől?

- tette fel a kérdést a cég vezetője.

A Cruise első embere tudja miről beszél, a cég autóival ugyanis történtek már hajmeresztő dolgok: egy alkalommal például néhány járművük önállósították magukat és elfoglalták San Francisco egyik forgalmas kereszteződését. A cégnek emellett 80 önvezető autónál szoftverfrissítést kellett végrehajtania, miután júniusban az egyik járművük személyi sérüléssel is járó balesetet okozott.

Az elképzelés szerint a humán felügyelet nagyjából úgy nézne ki, ahogy a repülésirányítók gondoskodnak róla, hogy a repülőgépek biztonságos körülmények között közlekedhessenek. Igaz, az önvezető autók esetében a támogatást nyújtó munkatársak előtt lenne egy kormánykerék és pedálok is, hogy vészhelyzetben átvehessék a jármű irányítását, ha a szoftver megmakacsolná magát.

Az önvezető technológiák fejlesztése pedig jóval keményebb diónak tűnik, mint ahogy arra előzetesen számítottak. A General Motors például már 2018-ban szeretett volna engedélyt kapni egy kormány és pedálok nélküli autó forgalomba helyezésére, azonban Vogt szerint erre legkorábban csak 2023-ban kerülhet sor.

Elon Musk pedig már 2019-ben azt jósolta, hogy egy évvel később már legalább egymillió robottaxijuk járhatja majd a világ útjait. Igaz, hogy közbejött a koronavírus-járvány, azonban a Teslának egyelőre a Full Self-Driving (FSD) néven emlegetett, részleges önvezetést lehetővé tévő megoldásával is akadnak gondjai.

Az önvezető autók fejlesztése jóval nehezebb, mint eredetileg gondoltam

- mondta Musk egy júniusi interjúban, igaz, később hozzátette, hogy a Tesla szerinte még idén meg tudja oldani ezt a feladatot.

Ha ezek a cégek nem járnak sikerrel a következő két évben, megszűnnek majd létezni

- figyelmeztetett Mike Wagner, az önvezető technológiákat fejlesztő cégek számára kockázatelemzést végző Edge Case Research vezetője.

Még van mit mesélnünk neked, minden érdekességet megtalálsz itt!

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)