Hirdetés

Ebben a városban sosem kapnak pirosat a mentőautók

|

Vészhelyzetben minden perc számít.

A vészhelyzetekben minden olyan dolog végzetesnek bizonyulhat, ami lassítja a helyszínre siető szakszolgálatok járműveit: szakértők szerint ugyanis a közúti balesetek áldozatainak túlélési esélyét mintegy 40 százalékkal javíthatja, ha 4 perccel korábban látják el őket.

A Ford ezért kísérletekbe kezdett egy olyan, hálózatba kapcsolt közlekedésilámpa-technológiával, ami automatikusan zöldhullámot - és ezáltal szabad utat - biztosít a vészhelyzetekhez riasztott mentőknek, tűzoltóknak és rendőröknek. Ezzel nem csak a kiérkezés idejét lehet lerövidíteni, hanem annak veszélye is csökkenthető, hogy a szirénázó jármű balesetet szenvedjen, miközben megkülönböztető jelzéssel halad át a piros jelzéseken. Erre pedig sajnos szükség van, ugyanis az autógyártó statisztikái szerint 2017-ben, Londonban 2256 alkalommal szenvedett balesetet mentőautó, ami napi hat karambolt jelent.

A lehető legrosszabb, amikor egy oltásra igyekvő tűzoltóautó vagy egy balesethez siető mentő sofőrje beszorul a lámpaváltásra váró járművek közé

mondta Martin Sommer, a Ford Európa automatizált vezetési részlegének kutatómérnöke.

Már eleve a torlódások száma is csökkenthető, ha a kereszteződés felé haladó járművek vezetőinek a közlekedési lámpák információt küldenek a következő lámpaváltás időzítéséről.

Az autókkal kommunikáló intelligens jelzőlámpák hatékonyabbá teszik a forgalom áramlását (Fotó: Ford)

Az autókkal kommunikáló intelligens jelzőlámpák hatékonyabbá teszik a forgalom áramlását (Fotó: Ford)

A mostani kísérlet egy nagyobb szabású projekt része volt, amely azt vizsgálta, milyen előnyökkel járhat az önvezető és hálózathoz csatlakozó járművek összehangolása az ugyancsak hálózatba kapcsolt infrastruktúrával a főutakon, a városokban és vidéken egyaránt. A kutatás jó példája annak, mennyire komolyan gondolja a Ford, hogy a konnektivitás és az innováció révén tovább javítható a vezetés élménye.

Hogyan működik az intelligens jelzőlámpa?

A technológia teszteléséhez a Ford egy nyolc közlekedési lámpával tagolt útvonalat használt a németországi Aachenben, valamint két útszakaszt a városon kívül, amelyeken három-három egymást követő lámpa működött; ezeket mind a projektben résztvevő partnerek állítottak fel.

A kísérlet során egy speciális Ford Kuga Plug-In Hybrid tesztautót használtak, amelyet az infrastruktúrával való kommunikációra szolgáló fedélzeti egységek mellett egy prototípus-hardverrel is felszerelték (ezen futott az ugyancsak prototípusnak számító szoftver), így a jármű mentő- és személyautóként is működhetett a különböző helyzet-szimulációk során.

A szirénás vonulás tesztelésekor a jármű jelet küldött a közlekedési lámpáknak, hogy váltsanak zöldre. Miután az autó áthaladt a kereszteződésen, a lámpák visszaálltak a normál működésre.

A hétköznapi forgalmi helyzetek vizsgálata során a tesztautó információt kapott arról, mikor vált át a közlekedési lámpa pirosról zöldre, illetve zöldről pirosra. A Ford adaptív sebességtartó automatikája ennek alapján úgy szabályozta a jármű sebességét, hogy a forgalomból a lehető legtöbb autó használhassa ki a zöld jelzést.

Amikor a lámpa piros volt, a rendszer már jóval a kereszteződés előtt lassítani kezdett (például 50-ról 30 km/órára), hogy a jármű a zöldre váltás pillanatában érkezzen meg a lámpához, és így lendületből haladhasson tovább.

A rendszer előnyben részesíti a megkülönböztető jelzéssel közlekedő járműveket, aztán visszaáll a normál üzemmódra (Fotó: Ford)

A rendszer előnyben részesíti a megkülönböztető jelzéssel közlekedő járműveket, aztán visszaáll a normál üzemmódra (Fotó: Ford)

Azoknál a járműveknél, amelyek "előre számítanak" a piros jelzésre, a technológia segíthet minimumra csökkenteni az erős fékezéseket és az álló helyben töltött időt. A tesztautó már jóval a kereszteződés előtt megkapta a lámpainformációkat, így időben lassított, mérsékelve ezzel a torlódásokat.

A járművek és a közlekedési lámpák közti kommunikáció eszköze a V2X (vehicle-to-everything) technológia; ez egy olyan egységes platform, amely összekapcsolja az autókat a közúti infrastruktúrával, más járművekkel és egyéb közlekedőkkel.

Az autók, a vészhelyzeti járművek és a közlekedési lámpák közti, mobiltelefonos technológiával megoldott, valós idejű adatkommunikáció révén biztonságosabbá és hatékonyabbá tehetjük a közlekedést. Az intelligens közlekedési lámpák vezérlése életeket menthet, amikor minden másodperc számít, emellett pedig csökkenti a fölösleges várakozást és a szén-dioxid-kibocsátást

mondta el Michael Reinartz, a Vodafone Németország ügyfélszolgálati és innovációs igazgatója

A fenti rendszert a Ford mérnökei az Új Mobilitás Felé Vezető Út Aachen-Düsseldorf projekt keretében tesztelték, amit a Német Szövetségi Köztársaság Digitális és Közlekedési Minisztériuma indított útjára az Aacheni RWTH Egyetem, a Vodafone, a Straßen.NRW (Észak-Rajna-Vesztfália közúti közlekedési hatósága) és Aachen városa közreműködésével. A projekt 2020. januártól idén márciusig tartott.

Még van mit mesélnünk neked, minden érdekességet megtalálsz itt!

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)